W tym roku o nowe modele rozszerzony został program Bosch Super plus – oferta świec zapłonowych na rynek wtórny części zamiennych.Bosch nie tylko wynalazł świecę zapłonową, ale również najbardziej przyczynił się do jej rozwoju. Tak kluczowe rozwiązania, jak parametr ciepłoty, świece wieloelektrodowe, świece z rdzeniem miedzianym czy świece platynowe, zostały opracowane przez Boscha. Rocznie z taśm fabrycznych producenta schodzi 300 milionów świec zapłonowych. W sumie, na potrzeby wyposażenia oryginalnego pojazdów oraz rynku wtórnego, firma wyprodukowała ich już ponad 10 miliardów.

Odpowiednia świeca do niemal każdego pojazdu

Dobierając świecę zapłonową do danego silnika trzeba wziąć pod uwagę wiele parametrów, np. rodzaj i długość gwintu, położenie i liczbę elektrod czy odstęp między nimi. Dla ułatwienia, w ramach oferty części zamiennych Boscha, dostępny jest program Bosch Super plus, który obejmuje świece zapłonowe do najpopularniejszych modeli samochodów. Ponieważ wciąż ich przybywa, program został rozszerzony z 24 do 55 typów świec, pokrywając w ten sposób potrzeby rynku już w blisko 100 proc.

Każda świeca zapłonowa Super plus posiada elektrodę ze stopu itru, do niedawna wykorzystywanego wyłącznie w świecach Boscha montowanych fabrycznie oraz w samochodach wyścigowych. Itr sprawia, że świeca jest wyjątkowo odporna na korozję i przeciążenia termiczne. Specjalnie profilowana elektroda masy pozwala ponadto na bardziej efektywną pracę świec i ich dłuższą żywotność. Dla kierowcy oznacza to pewniejszy rozruch, ochronę silnika oraz katalizatora, a także niższe zużycie benzyny. Dodatkowo opornik przeciwzakłóceniowy chroni wrażliwe systemy elektroniczne w pojeździe, taki jak ABS, ASR, ESP, instalację radiową oraz system nawigacyjny.

Sukcesy na pierwszym wyposażeniu

Bosch jest największym dostawcą świec zapłonowych dla europejskich producentów samochodów - obecnie już co drugi pojazd w Europie jest fabrycznie wyposażony w produkty Boscha. Wśród producentów, którzy je stosują znajdują się m.in.: Audi, BMW, Cadillac, Citroёn, Fiat, Ford, GM, Lancia, Mercedes, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Saab, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volkswagen i Volvo.

Specjalnie dostosowane do potrzeb silników turbodoładowanych świece zapłonowe Boscha montowane są w modelach debiutujących na rynku w tym roku, np. w ekskluzywnym kabriolecie Audi A3 z silnikiem 1.8 TFSI o mocy 160 KM i 200-konnym 2.0 TFSI oraz w sportowym Mercedesie coupé CLS z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,8 l z turbosprężarką. Świece Bosch Super zostały również zastosowane w niedawno wprowadzonych na rynek modelach BMW – sportowym kabriolecie M3 (silnik V8 o mocy 420 KM) i dynamicznym coupé serii 1 z silnikiem o pojemności 3,0 l.

Nawet w Formule 1

W świece zapłonowe Boscha wyposażane są z powodzeniem pojazdy biorące udział w wyścigach samochodowych: Deutsche Tourenwagen Masters DTM, Formule 3, 24-godzinnych wyścigach w Le Mans i na torze Nürburgring, czy w serii wyścigów Indy-Car w USA. Świece Boscha przeszły również wymagające testy w bolidach Formuły 1.

Trudne warunki sportowe pozwalają na rzeczywiste sprawdzenie konstrukcyjnych i technologicznych rozwiązań. Podczas, gdy świece wykorzystywane w ruchu ulicznym tylko przez około 10 proc. czasu eksploatacji pracują w warunkach pełnego obciążenia, to w przypadku świec sportowych czas pracy przy pełnym obciążeniu wynosi nawet 70 proc. Te bezcenne doświadczenia pozwalają na opracowanie niezawodnych urządzeń produkowanych potem na rynek wtórny i montaż seryjny.