Logo
WiadomościAktualnościBrzytwa na sprzedawców

Brzytwa na sprzedawców

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Rękojmia to ustawowe prawo, zgodnie z którym nabywca może żądać usunięcia każdej wady, nawet błahej, nie objętej gwarancją lub żądać zwrotu pieniędzy. Warto o niej przypomnieć.

Gwarancja to zapewnienie producenta, że rzecz jest dobra, nie ma wad, a jeśli się ujawnią, to zostaną naprawione. Jej warunki określa jednak gwarant. Najczęściej jest nim producent. To od niego zależy, co gwarancja obejmuje, a czego nie, jak długo trwa, jak postępować, aby jej nie stracić. Rękojmia natomiast jest odpowiedzialnością sprzedawcy za wady towaru. Wynika z kodeksu cywilnego, jest ustawowym zabezpieczeniem interesu klienta. Rękojmia trwa tylko rok od daty zakupu, a nie rok i trzy miesiące, jak było dawniej. Powołując się na nią można żądać od sprzedawcy usunięcia każdej wady, nawet jeśli nie jest objęta gwarancją, jak np. pęknięta szyba. Wada musi jednak powstać samoistnie, bez winy nabywcy. Trzeba ją zgłosić w ciągu 30 dni od jej ujawnienia. Jeśli wada jest istotna, a po naprawie wystąpi ponownie lub nie zostanie usunięta w ciągu 14 dni, nabywca ma prawo żądać od sprzedawcy zwrotu ceny, wymiany rzeczy na nową lub obniżki ceny. Do istotnych wad, zdaniem mecenasa Ryszarda Kochaniaka specjalizującego się w sprawach motoryzacyjnych, można zaliczyć np. wady silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, układów kierowniczego i hamulcowego. Rękojmia nie obejmuje natomiast tych części, które ulegają zużyciu, jak np. klocki hamulcowe czy tarcze sprzęgła, chyba że z powodu wady zużycie jest nadmierne, co powinien potwierdzić rzeczoznawca.Warto wiedzieć, iż aby skorzystać z rękojmi, trzeba mieć potwierdzenia wykonania przeglądów gwarancyjnych. Jeśli jednak sprzedawca udowodni, że niewykonanie przeglądu miało wpływ na powstanie wady,to sprawę przegramy. Możemy swobodnie decydować, czy skorzystać z gwarancji, czy z rękojmi. Rękojmia jest prawie zawsze korzystniejsza. Obejmuje także rzeczy używane, a więc auta kupione z drugiej ręki, jednak sprzedający może w tym przypadku zastrzec w umowie, iż nabywca zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu i nie wnosi zastrzeżeń, co wyłącza rękojmię. Sprzedawca fabrycznie nowego pojazdu nie może tak postąpić. Zwykle więc stara się zwodzić klienta tak długo, aż minie okres obowiązywania rękojmi. Andrzej Siwek

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: