Coroczny raport Komisji Europejskiej na temat cen samochodów wskazuje na niewielki, 0,6-procentowy spadek cen w skali całej Unii Europejskiej.

Chodzi o ceny realne, a więc obejmujące podatek VAT, opłaty rejestracyjne i różnego rodzaju rabaty i bonusy dla klientów. Różnice między poszczególnymi krajami UE są spore. Największy spadek cen realnych zanotowano w Słowenii (13,4 proc.), a także na Litwie (11,1 proc.), na Słowacji (11 proc.), w Rumunii (10,1 proc.), w Czechach (9,4 proc.), na Malcie (9,2 proc.) oraz w Bułgarii (9,1 proc.).

Zdaniem KE te duże spadki w wielu nowych krajach UE mogą wynikać z faktu, że "w 2009 roku większość z tych państw odczuła recesję dotkliwiej niż UE ogółem". Polska jest wyjątkiem - spadek był jednym z najniższych w UE i wyniósł 1,1 proc. Ceny spadły także w Hiszpanii (4,7 proc.), podczas gdy we Włoszech, w Niemczech i we Francji spadki były bardziej umiarkowane (odpowiednio 1,1 proc., 1 proc. i 0,6 proc.).

Według eksperta KE, tak duży spadek cen w Słowenii (13,4 proc.) można "częściowo" wytłumaczyć wejściem kraju do strefy euro w 2007 roku. "Wspólna moneta wzmaga presję konkurencji, bo łatwiej jest porównać ceny w krajach sąsiedzkich" - powiedział ekspert.

Z drugiej strony samochody wciąż najdroższe są w Niemczech, a najtańsze w Wielkiej Brytanii - przyznał ekspert KE. Na Wyspach ceny realne wzrosły w 2009 roku o 7,7 proc. a w Szwecji o 2,7 proc. Należy jednak pamiętać, że kupujący samochody w obu tych krajach skorzystali w 2008 roku na znaczącym spadku cen (odpowiednio 9,7 proc. i 5 proc.), co oznacza, że konsumenci wciąż są w korzystniejszej sytuacji niż na początku 2008 roku. W W. Brytanii zmiany cen odzwierciedlają również koniec okresowej obniżki stawki podatku VAT w styczniu 2010 roku.

"Przyczyną stosunkowej stabilności cen samochodów w 2009 roku były w dużej mierze instrumenty zachęcające do zakupu nowych samochodów, które w wielu państwach wdrożono w ramach walki ze skutkami recesji" - ocenia KE. I dodaje, że ta tendencja spadkowa obejmuje wszystkie typy samochodów i te małe, i te bardziej luksusowe. Zdaniem KE, potwierdza się korzystny dla konsumentów "trend długofalowy, który wynika z nadwyżki zdolności produkcyjnych na szczeblu światowym i zaciętej konkurencji między producentami samochodów".

Jednocześnie raport KE dowodzi, że spadkowi cen nowych samochodów towarzyszy stały i powyżej inflacji wzrost ceny napraw i przeglądów oraz części zamiennych (odpowiednio 1,5 proc. i 0,7 proc. w ujęciu realnym). To, zdaniem KE, potwierdza słuszność jej decyzji o wprowadzeniu zaostrzonych zasad konkurencji na rynku usług posprzedażowych w branży samochodowej od 1 czerwca.

"Cieszę się niezmiernie, że konsumenci w Europie mogą nadal czerpać korzyści z ostrej konkurencji na rynku sprzedaży samochodów. Jednocześnie jednak z przykrością stwierdzam, że ceny napraw i części zamiennych - mimo recesji - stale rosną" - powiedział komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia.

W drugiej połowie 2009 roku odnotowano w UE wzrost liczby rejestracji nowych samochodów, "co jest w głównej mierze skutkiem programów wymiany starych samochodów, uruchomionych w szeregu państw członkowskich UE". Ogółem w 2009 roku zarejestrowano 14,4 mln nowych samochodów. Ale nie zapobiegło to i tak spadkowi sprzedaży - o 1,6 proc. w porównaniu z rokiem 2008 oraz o 9,5 proc. w porównaniu z rokiem 2007, kiedy nie było jeszcze kryzysu.

Raport KE dowodzi, że w 2009 roku spadły też różnice w cenach oferowanych w cennikach producentów między poszczególnymi państwami członkowskimi. Średnie odchylenie standardowe spadło z 9,8 proc. do 8,5 proc. (1,3 proc.) z wyjątkiem strefy euro, w której wartość ta wzrosła z 6 proc. do 8,5 proc. (0,5 proc.). Ten wzrost różnic cen samochodów w strefie euro KE tłumaczy skokowym zwiększeniem popytu na mniejsze samochody, wynikającym ze stosunkowo hojnych dopłat oferowanych w niektórych krajach z tytułu wymiany samochodu na nowy.

Raport KE, szczegółowo porównujący ceny samochodów poszczególnych marek i typów we wszystkich 27 krajach UE, dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html