Spark zmienia te zasady. Oferuje zarówno styl i najnowsze wyposażenie audio - informacyjne, jak i praktyczność,: niskie zużycie paliwa i niską emisję gazów.

Stworzony specjalnie dla rozwijającego się segmentu samochodów mini, który odnotowuje największy wzrost na rynku motoryzacyjnym na całym świecie, jest swego rodzaju nowością, z uwagi na to, iż został tak zaprojektowany, aby trafić w gusta osób kupujących samochody niezależnie od miejsca zamieszkania, od Azji przez Europę, Afrykę, Australię aż po obie części Ameryki.

Polecamy w RoadLook.pl

W pierwszym kwartale 2010 roku, kiedy Spark pojawi się w salonach Chevroleta w Europie, przekroczy oczekiwania wielu osób, które chcą kupić mały samochód. Jest to szybko rosnąca, zróżnicowana grupa klientów.

W 2009 r. sprzedaż w segmencie mini, inaczej zwanym segmentem A, nadal rosła i obecnie stanowi już prawie 10 procent całego europejskiego rynku samochodów osobowych (wzrost z 6,5% w 2008 i niecałych 5 % w 2005 r.).

Spark od początku był opracowywany i projektowany w stylu ostrym i pełnym wyrazu, a jednocześnie tak, aby oferował wyjątkową przestronność i praktyczność. Niewiele samochodów o takim niewielkim obrysie oferuje pięcioro drzwi, pięć siedzeń i sporo powierzchni ładunkowej do wykorzystania.

Zewnętrzny wygląd Sparka odznacza się sylwetką typu „koła na zewnątrz, nadwozie do wewnątrz”, a linia dachu o kształcie pojedynczego łuku podkreślona jest przez mocne boki nadwozia, pozbawione nakładek. Wygląd jest elegancki, ciekawy i niewątpliwie bardziej przypominający wyższą sferę rynku niż szereg rywali z grupy samochodów mini.

Ta precyzja i dbałość o szczegóły nie są jedynie domeną karoserii. Centralnym punktem kabiny jest tablica przyrządów w stylu motocyklowym, osadzona na górze kolumny kierownicy; dostarcza ona wszystkich istotnych informacji w sposób zwarty, a jednocześnie czytelny. Analogowemu prędkościomierzowi towarzyszy cyfrowy obrotomierz, dokładnie tak jak w motocyklu.

Wszystkie elementy kontrolne podświetlane są przy włączonych reflektorach na jasnoniebieski kolor. Wyposażenie audio jest kwestią wyboru, klienci Sparka mogą cieszyć się swoją ulubioną muzyką, słuchając radia, płyt CD, plików MP3 lub podłączając przenośny odtwarzacz do portu USB lub gniazda wejściowego Aux-in.

Spark pasuje do miasta: jego wymiary, sposób prowadzenia i możliwości manewrowania pasują do takiego stylu życia. Nowy model Chevroleta ma kompaktowe wymiary: przy 3640 mm długości i 1597 mm szerokości łatwo dopasuje się do ciasnych przestrzeni miejskich.

Spark ma zwiększoną dynamikę oraz czułą charakterystykę prowadzenia, w której sercu znajduje się bardzo sztywna konstrukcja integralnej ramy nadwozia, zaprojektowana w celu poprawienia dynamicznych osiągów samochodu oraz zapewnienia kierowcy podwyższonego poczucia stabilności, solidności i pewności panowania nad jazdą.

Zawieszenie ma tradycyjny, lecz efektywny układ – kolumny McPhersona z przodu oraz oś z wahaczem złożonym (belką skrętną) z tyłu to kombinacja, która pozwala na uzyskanie neutralnych, przewidywalnych charakterystyk prowadzenia. Spark jest zwinny przy jeździe miejskiej, ale również pewny przy większych prędkościach.

Jest dostępny z elektroniczną kontrolą stabilności (ESC – Electronic Stability Control), zapewniającą korzyści w zakresie bezpieczeństwa i kierowania samochodem, z możliwościami elektronicznej kontroli hamowania i sterowania przeniesieniem napędu, aby zapewnić precyzyjne zdolności hamowania bez blokowania kół, jak również wyjątkową stabilność trzymania się toru jazdy.

Oczywiście nawet najlepszy kierowca w najbardziej dynamicznym samochodzie może czasami znaleźć się w sytuacji, w której kolizja staje się nieunikniona, więc mając to na uwadze, już od samego początku Spark był projektowany jako samochód o wysokim poziomie bezpieczeństwa biernego.

Prawie 60 procent konstrukcji samochodu zawiera nowoczesną stal, o różnym poziomie sztywności oraz wbudowane strefy zgniotu. Szyny i dolna rama komory silnika zostały zaprojektowane tak, aby pochłaniały energię uderzenia przy równoczesnym utrzymaniu możliwie największych obciążeń w czasie załamywania się, podczas gdy strefa przejściowa dookoła podstawy słupków przednich (A) i przegrody przedniej efektywnie rozprowadza energię uderzenia dookoła przedziału pasażerskiego.

Podobne strefy zgniotu są z tyłu przy zbiorniku paliwa i jego połączeniach, zaprojektowanych w sposób minimalizujący możliwość rozszczelnienia. Dodatkowo, tylne obciążenia udarowe są pochłaniane przez mocną tylną belkę poprzeczną.

Wysoki poziom ochrony pasażerów jest jeszcze bardziej podniesiony przez zastosowanie podwójnych przednich poduszek powietrznych, bocznych poduszek kurtynowych oraz dodatkowych, montowanych w fotelach poduszek powietrznych na wysokości brzucha i klatki piersiowej, napinaczy pasów bezpieczeństwa i systemu wycofywania pedałów, który w wypadku kolizji od przodu wyciąga skrzynkę z pedałami na zewnątrz z przedziału pasażerskiego, co zmniejsza ryzyko zranienia dolnych części nóg.

Chevrolet Spark otrzymał mocne cztery gwiazdki w wynikach testów bezpieczeństwa EuroNCAP, uzyskując wynik 69 na 100 możliwych do zdobycia punktów, a do maksymalnej oceny pięciu gwiazdek zabrakło mu zaledwie jednego punktu.

W samochodach Spark od początku będą dostępne dwa silniki benzynowe o pojemności skokowej 1,0 i 1,2 litra. Mają one podobną konstrukcję. Blok żeliwny i głowicę z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Charakteryzują się wielopunktowym wtryskiem paliwa i spełniają wymogi normy Euro 5, dotyczącej emisji spalin. Oba silniki są montowane z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.

W obydwu silnikach zastosowano zaawansowaną technologię, taką jak dezaktywacja otworów wydechowych w celu poprawienia recyrkulacji gazów, co prowadzi do optymalnej wydajności zużycia paliwa i stabilności na wolnych obrotach. Łańcuch rozrządu zapewnia długą żywotność oraz niskie wymagania obsługowe i koszty utrzymania. Spark zużywa tylko 5,1 litra paliwa na 100 km i emituje 119 g / km CO2.

Praktyczność jest również dużym plusem. Na zewnątrz Chevrolet Spark może nie wydawać się zbyt duży, ale dzięki przemyślanemu projektowi zyskuje na przestronności wewnątrz.

Kierowca i pasażer na przednich siedzeniach korzystają z przestrzeni na nogi nawet do 1067 mm długości (893 mm z tyłu), przestrzeń na wysokości ramion to 1295 mm (1255 mm z tyłu), a nad głową to 1010 mm (947 mm). To plasuje Sparka pośród najlepszych w segmencie, dowodząc, że nawet gdy samochód jest mały, nie musi być wcale ciasny. Dzięki temu, że ma pięcioro drzwi i pięć siedzeń, Spark jest jednym z najbardziej efektywnych samochodów pod względem wykorzystania przestrzeni w segmencie mini.

Wewnętrzna przestrzeń samochodu wiele zawdzięcza jego przemyślanej konstrukcji. Kabinę zaprojektowano tak, aby pomieścić możliwie jak najwięcej dodatkowej przestrzeni ładunkowej. Na przykład centralna konsola zawiera wnękę do przechowywania drobnych przedmiotów, takich jak telefon komórkowy, odtwarzacz MP3 czy paczka gum do żucia, a tuż obok dźwigni biegów, znajduje się podwójny uchwyt na kubki.

CENY

Danie techniczne

Silnik1.0 M/T (Euro)1.2 M/T (Euro)

Położenie silnikaz przodu, poprzecznie przed osią przedniąz przodu, poprzecznie przed osią przedniąUkład chłodzeniachłodzenie cieczą; zamknięty układ chłodzeniachłodzenie cieczą; zamknięty układ chłodzeniaLiczba cylindrów44Średnica cylindra (mm)68,569,7Skok tłoka (mm)67,579Pojemność silnika (cm3)9951206Stopień sprężania9.8(+/-0.2)9.8(+/-0.2)Typ silnikarzędowy, 4 cylindrowyrzędowy, 4 cylindrowyMateriał bloku silnika/głowicyżeliwo/aluminiumżeliwo/aluminiumPołożenie wałka (wałków rozrządu)2 górne (DOHC) napędzane łańcuchem2 górne (DOHC) napędzane łańcuchemMechanizm rozrząduDOHC 16 zaworówDOHC 16 zaworówUkład zaworówpionowy; 4 zawory na cylinderpionowy; 4 zawory na cylinderRegulacja zaworówmechaniczna regulacja popychaczy zaworówmechaniczna regulacja popychaczy zaworówSystem wtrysku paliwawielopunktowywielopunktowySystem zapłonubezpośrednibezpośredniPompa paliwowaelektrycznaelektrycznaSystem kontroli emisjiContinental EMS(SIM2K-D52 ECM, z wył. typu ESC / Delphi EMS(MT60 ECM, typ ESC)Continental EMS(SIM2K-D52 ECM ,z wył. typu ESC) / Delphi EMS(MT60 ECM, typ ESC)Moc maksymalna (kW/KM przy obr. 1/min)50 kW/68 KM przy 6400 obr./min.60 kW/81 KM przy 6400 obr./min.Moc jednostkowa (kW/litr; KM/litr)50 kW/68 KM przy 6400 obr./min.50 kW/68 KM przy 6400 obr./min.Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr. 1/min)93 Nm przy 4800 obr./min.111 Nm przy 4800 obr./min.Jednostkowy moment obrotowy (Nm/litr)93 Nm przy 4800 obr./min.92 Nm przy 4800 obr./min.Maksymalne ciśnienie robocze w cylindrze (kPa)1137,01147,0Średnia prędkość ruchu tłoka (m/s)14,617,1Pojemność układu smarowania (l)44Pojemność układu chłodzenia (l)4,84,8Akumulator 12 V, pojemność (Ah)4050Alternator 14.2 V, moc (W)8080Napęd1.0 M/T (Euro)1.2 M/T (Euro)Oś napędzanaPrzedniaPrzedniaRodzaj skrzyni biegówManualnaManualnaTyp sprzęgłaManualne (mechaniczne)Manualne (mechaniczne)Karoseria1.0 M/T (Euro)1.2 M/T (Euro)Liczba siedzeń55Współczynnik oporu (c d)0,3300,330Pole czołowe (A in m2)2,062,06Współczynnik (c d xA)0,6800,680Podwozie1.0 M/T (Euro)1.2 M/T (Euro)Zawieszenie przednieKolumna McPhersonaKolumna McPhersonaZawieszenie tylneBelka skrętnaBelka skrętnaHamulce1.0 M/T (Euro)1.2 M/T (Euro)Obwody hamulcoweDwa z podziałem diagonalnymDwa z podziałem diagonalnymHamulce przednie, średnica (mm)Tarcze wentylowane: Φ236Tarcze wentylowane: Φ236Hamulce tylne, średnica (mm)Bębnowe: Φ200Bębnowe: Φ200ABS4 kanałowy z 4 czujnikami4 kanałowy z 4 czujnikamiMasa i wymiary1.0 M/T (Euro)1.2 M/T (Euro)Wymiary zewnętrznemmmmDługość36403640Szerokość15971597Wysokość15221522Rozstaw osi23752375Opony przednie/tylne1410/1417 (155/70R14)1410/1417 (155/70R14)Wymiary wewnętrznemmmmPrzestrzeń na nogi przód/tył1067/8931067/893Przestrzeń na wysokości ramion przód/tył1288/12631288/1263Przestrzeń na wysokości głowy przód/tył1009/9521009/952Pojemność bagażnika (siedzenia podniesione) (l)170 (SAE) 170 (VDA)170 (SAE) 170 (VDA)Pojemność bagażnika (siedzenia złożone) (l)568 (VDA)568 (VDA)Obręcz koła (cale)(mm) rozmiar opony4.5Jx13/155/80R13 - 4.5Jx14/155/70R144.5Jx14/155/70R14 - 5.0Jx15/165/60R15Promień skrętu (m)5 m (od krawężnika do krawężnika)5 m (od krawężnika do krawężnika)Koło kierownicy; ilość obrotów między krańcowymi położeniami3,03,0Układ kierowniczyWspomaganie hydrauliczneWspomaganie hydrauliczneZewnętrzna średnica koła kierowniczego (mm)370370Dopuszczalna masa całkowita (kg)13551360Maksymalne obciążenie osi przedniej/tylnej (kg)750/680750/680Nośność bagażnika dachowego (kg)50 (włącznie z bagażnikiem dachowym)50 (włącznie z bagażnikiem dachowym)Pojemność zbiornika paliwa (l)3535Osiągi1.0 M/T (Euro)1.2 M/T (Euro)Prędkość maksymalna (km/h)154164Przyspieszenie 0-100 km/h (s)15,512,1Przyspieszenie 40-100 km/h na 4. biegu (s)27,321,1Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu (s)38,626,5Poziom hałasu na zewnątrz pojazdu (dBA)68,569,5Rodza paliwaBenzyna bezołowiowaBenzyna bezołowiowaZużycia paliwa w cyklu miejskim (l/100 km)6,66,6Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim (l/100 km)4,24,2Średnie zużycie paliwa (l/100 km)5,15,1Emisja CO2 (g/km)119119Klasa emisjiEuro5Euro5