Wreszcie świat obiegła wiadomość - General Motors zawarło wstępna umowę z chińską firmą Tengzhong Heavy Industrial Machinery, znanej z produkcji pojazdów specjalnych, maszyn budowlanych i elementów do budowy mostów i autostrad. Władzom koncernu z Detroit nie przeszkadza to, że dalekowschodnipotentat nie ma doświadczenia w produkcji aut osobowych.

Warunki sprzedaży nie są jeszcze znane, ale eksperci szacują, żeChińczycy będą musieli zapłacić za Hummera około 100 mln dol.Jeszcze w czerwcu 2008 r., kiedy General Motors wystawił tę markę na sprzedaż, cena wywoławcza była ponad 5 razy wyższa.

Wstępne porozumienie obejmuje jednak również liczne niefinansowe zobowiązania. Chiński inwestor zadeklarował gotowość zachowania dotychczasowego zarządu przejmowanej firmy utrzymania zatrudnienia na obecnym poziomie. Dodatkowo zobowiązał się również do zawarcia długoterminowej umowy z General Motors na dostawy części zamiennych.

Wiadomo również, że na mocy porozumienia, w zakładzie Shreveport w Luizjanie do końca 2010 r. będą produkowane obecne modele Hummera.

W dalszej perspektywie inwestor będzie musiał opracować nowocześniejsze, bardziej oszczędne pojazdy, które jednak nadal będą produkowane w USA.

Przypominamy, że General Motors kupił Hummera w 1999 r. od firmy AM General. Autate powstają na bazie produkowanego przez tę firmę na potrzeby amerykańskiejarmii samochodu terenowego Humvee.

Sprzedaż Hummerów załamała się przez kryzys i gwałtowny wzrost cen paliwa wlecie 2008 roku. W pierwszych pięciu miesiącach 2009 r. sprzedało się o 64 proc. mniej tych aut, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Wiemy już, że do końca 2009 r. koncern z Detroit zamierza sprzedać jeszcze Saturna orazszwedzkiego Saaba. W 2010 r. zostanie zakończona produkcja Pontiaca.

Po tych zmianach w strukturach nowego General Motors pozostaną marki: Chevrolet, Cadillac, GMC i Buick.

źródło: www.dziennik.pl/auto