- Budowa mostu trwała 4 lata, rozpoczęła się w 2006 r., a w szczytowym momencie pracowało nad nim ponad 10 tys. osób
- Konstrukcja powstała z prefabrykowanych elementów, co przyspieszyło prace i umożliwiło efektywne zarządzanie zasobami
- Most zajmuje mniej terenu niż tradycyjna linia kolejowa, co jest istotne w gęsto zaludnionych regionach, i zapewnia ochronę przed powodziami
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Chińska infrastruktura kolejowa rozwija się w niespotykanym tempie, a most Danyang-Kunshan jest tego najlepszym przykładem. Jego budowa rozpoczęła się w 2006 r., a już po czterech latach konstrukcja była gotowa. W szczytowym momencie na placu budowy pracowało ponad dziesięć tysięcy osób. Most przebiega nad fragmentami trasy szybkiej kolei, umożliwiając sprawne połączenie dwóch wielkich miast.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: W Chinach zawalił się 758-metrowy most. Dopiero go otworzyli [WIDEO]
Gdzie znajduje się najdłuższy most na świecie?
Jednym z kluczowych czynników, które pozwoliły na tak szybkie ukończenie projektu, była zastosowana technologia. Konstrukcja powstała z prefabrykowanych, standaryzowanych elementów, co znacząco przyspieszyło prace. Belki skrzynkowe o długości 32 metrów były montowane bezpośrednio na miejscu, co pozwoliło na efektywne zarządzanie czasem i zasobami.
Chińscy inżynierowie zdecydowali się na rozwiązanie mostowe nieprzypadkowo. W regionach o dużej gęstości zaludnienia tradycyjna linia kolejowa wymagałaby znacznie większych terenów. Most potrzebuje jedynie 10,9 hektara na każdy kilometr trasy, podczas gdy klasyczna linia zajęłaby aż 28,4 hektara. Dodatkowo podwyższone położenie konstrukcji chroni ją przed powodziami i minimalizuje liczbę skrzyżowań z innymi drogami czy torami. To przekłada się na większe bezpieczeństwo oraz możliwość utrzymania wysokiej, stałej prędkości przejazdu.
Ile kosztował najdłuższy most na świecie?
Pierwszy filar mostu został wylany 7 kwietnia 2008 r., a ostatnia belka została zainstalowana 24 maja 2009 r. Prace torowe trwały do listopada 2010 r., a oficjalne otwarcie linii dużych prędkości nastąpiło 30 czerwca 2011 r. Cały projekt pochłonął 8,5 mld dol. amerykańskich.
Konstrukcja mostu opiera się na prostych, ale skutecznych rozwiązaniach. Podstawę stanowią belki skrzynkowe, natomiast dłuższe elementy zastosowano jedynie tam, gdzie konieczne było przekroczenie dróg lub zbiorników wodnych. Most przebiega głównie nad lądem, ale przekracza także jezioro Yangcheng.
Jakie są najdłuższe mosty na świecie?
Most Danyang-Kunshan to nie jedyny imponujący wiadukt (bo tak też można nazwać tę konstrukcję) na świecie, ale zdecydowanie najdłuższy. Dla porównania, drugi pod względem długości wiadukt Changhua-Kaohsiung w Tajwanie mierzy 157,3 km, a kolejne miejsca zajmują: wielki most Cangde (115,9 km), wielki most Tianjin (113,7 km) oraz wielki most Weinan-Weihe (79,9 km). W zestawieniu znalazły się także mosty takie jak Sui (65,6 km), Hong-Kong–Zhuhai–Makau (55 km), ekspresowa trasa Bang Na (54 km), wielki most w Pekinie (48,2 km) oraz most nad zatoką Jiaozhou (42,6 km).