Nowe silniki Mazdy zapewniają znaczne zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla we wszystkich modelach. Proces ten w pierwszym etapie będzie koncentrować się na tworzeniu lekkich konstrukcji oraz na optymalizacji technologii układu przeniesienia napędu. Na dalszych etapach wprowadzone zostaną technologie poprawiające wydajność, takie jak odzysk energii z układu hamulcowego oraz układy hybrydowe. Celem jest obniżenie zużycia paliwa w samochodach Mazdy o 30% przed rokiem 2015 (w porównaniu z danymi z 2008 r.).

Silnik benzynowy SKYACTIV-G, przykładowo, osiągnie - bez zastosowania elektrycznych elementów napędu - poziom zużycia paliwa, który do tej pory był zarezerwowany dla rozwiązań hybrydowych. Wysoce wydajny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem charakteryzuje się współczynnikiem sprężania wynoszącym 14,0:1 - jest to najwyższy na świecie współczynnik osiągnięty przez produkowany fabrycznie silnik benzynowy. Takie właściwości oznaczają, że silnik zużywa o 15% mniej paliwa, a jednocześnie moment obrotowy zwiększa się o 15%. Wyższy moment obrotowy przy niskich i średnich prędkościach silnika przekłada się na większy komfort prowadzenia oraz mniejsze zużycie paliwa w codziennej eksploatacji.

Nowy silnik wysokoprężny SKYACTIV-D także osiągnął rekordowy współczynnik sprężania wynoszący 14,0:1. Jest to najlepszy wynik w historii dla silnika wysokoprężnego – oznacza on dwudziestoprocentowy spadek zużycia paliwa oraz wyjątkowo czysty proces spalania. Nowy silnik Mazdy SKYACTIV-D będzie spełniał przyszły standard emisyjny Euro 6 bez konieczności zastosowania kosztownych rozwiązań zmniejszających zawartość tlenków azotu w spalinach. Dwustopniowa turbosprężarka zapewnia równomierną i płynną reakcję zarówno przy niskich, jaki i wysokich prędkościach obrotowych silnika oraz zwiększa zakres przedziału prędkości obrotowych silnika do 5 200 obr/min, przy których moment obrotowy osiąga maksymalne wartości.

W ramach technologii SKYACTIV inżynierowie Mazdy stworzyli także nową automatyczną skrzynię biegów SKYACTIV-Drive, która łączy zalety standardowej automatycznej skrzyni biegów, skrzyni bezstopniowej i dwusprzęgłowej. Znacznie rozszerzony zakres działania sprzęgła lock-up zwiększa wydajność przekładni hydrokinetycznej, poprawia wydajność przeniesienia momentu obrotowego oraz sprawia, że kierowca czuje się podobnie jak w przypadku prowadzenia samochodu z ręczną skrzynią biegów. SKYACTIV-Drive charakteryzuje się również oszczędnym zużyciem paliwa — jest ono o 7% mniejsze niż w przypadku obecnie stosowanych automatycznych skrzyń biegów.

Nowa SKYACTIV-MT to niezwykle lekka i kompaktowa ręczna skrzynia biegów o obniżonym współczynniku tarcia wewnętrznego, który również przekłada się na niższe zużycie paliwa. Jej kompaktowy rozmiar przyczynia się do efektywnego rozplanowania konstrukcji samochodu, zaś krótki skok dźwigni i łatwość zmiany biegu przywodzą na myśl samochód sportowy. Obniżenie masy pojazdu ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.

Główną rolę w tym procesie odgrywać będzie nowa konstrukcja SKYACTIV-Body oraz rama pojazdu SKYACTIV-Chassis. Nowe nadwozie o dużej wytrzymałości jest o 8% lżejsze oraz o 30% sztywniejsze. Łączy ono w sobie wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa w razie zderzenia oraz zwinność prowadzenia. Niewielką masę pojazdu osiągnięto przede wszystkim dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie oraz optymalnych materiałów spajających. Nowe podwozie SKYACTIV-Chassis wyposażono także w nowoczesne zawieszenie, które jest o 14% lżejsze niż obecnie stosowane oraz gwarantuje wysoki komfort jazdy.