Velorexa zaprojektowali František i Mojmír Stránski. Pierwotnie ten trzykołowy pojazd produkowany był z części motocykli Jawa i DKV w niewielkim, prywatnym

warsztacie. W 1950 roku zakład został znacjonalizowany i dołączył do państwowej organizacji Velo Hradec Kralove, przekształconej w 1953 roku w przedsiębiorstwo Velorex, specjalizujące się w produkcji pojazdów przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. samochody. To spowodowało, że Velorexy, które z założenia miały służyć niepełnosprawnym, trafiały masowo do osób niekwalifikujących się do nabycia wózka inwalidzkiego (taki miał status Velorex).

Ten charakterystyczny pojazd stał się z czasem coraz powszechniejszy na drogach Czechosłowacji. Od 1948 do 1973 roku wyprodukowano 21 258 egzemplarzy.

Dzisiaj Velorex, zwany też żartobliwie „szmaciakiem” jest kultowym klasykiem. W Czechach i na Słowacji powstały kluby jego miłośników. Organizowane są zloty.

Tym razem prezentujemy popisy właściciela Velorexa na torze offroadowym w Ostrawie. Warto to zobaczyć!