Ćwierć wieku w F1

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Sportowa historia Renault jest równie długa jak dzieje tej francuskiej firmy. Pierwsze zwycięstwo bracia Louis i Marcel Renault odnieśli w wyścigu Paryż-Rambouillet w roku 1899.

W tych zawodach prowadzili niewielki motorowy powozik typu A. W pierwszym wyścigu Grand Prix Automobilklubu Francji w 1906 roku, z którego właśnie wywodzi się współczesna Formuła 1, najszybszy był samochód Renault z węgierskim kierowcą Ferencem Sziszem. W latach dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku francuska firma odnosiła znaczące sukcesy w sporcie rajdowym. Do wyścigów powróciła po drugiej wojnie światowej. Z Formuły Renault do wyścigów Grand Prix trafili tacy kierowcy, jak Alain Prost i Jean Alesi. W roku 1976 powstało Renault Sport. Jego szefem został były kierowca wyścigowy Gerard Larrousse. W styczniu 1977 zapadła decyzja o startach w Formule 1. W czerwcu tego roku nowy pojazd wyjechał na pierwsze testy na torze Dijon-Prenois, a 16 lipca Renault RS01 debiutowało w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Była to wówczas ogromna sensacja. Po raz pierwszy w Formule 1 wystartował samochód z silnikiem turbodoładowanym. Nikt wtedy nie spodziewał się, że niebawem będzie to obowiązująca moda w wyścigach Grand Prix i na pewien czas wolno ssące jednostki napędowe znikną z F1. Pierwsze punkty dla Renault zdobył Jean-Pierre Jabouille w końcu sezonu 1978 na amerykańskim torze Watkins Glen. W następnym roku zespół wystawił drugi pojazd. Do Jabouille'a dołączył Rene Arnoux. Obaj kierowcy otrzymali nowe Renault RS10. Powoli zaczynała się era turbo w Formule 1. W Grand Prix Francji Jabouille zdobył pierwsze zwycięstwo dla Renault, a Arnoux w tym wyścigu był trzeci. W roku 1980 francuski zespół odniósł już trzy zwycięstwa. Potem było ich coraz więcej. Dla Renault wygrywał także Alain Prost, który przez pewien czas był członkiem tego teamu. W sezonie 1983 Francuzi zaczęli dostarczać swe silniki także innym zespołom. Najpierw otrzymały je Lotus i Ligier, a w następnym roku także Tyrrell. Renault zaczęło wygrywać także dla innych. Ayrton Senna i Elio de Angelis odnieśli razem pięć zwycięstw dla Lotusa. W roku 1985 Renault Sport wycofało się z Formuły 1. Nadal jednak do końca kolejnego sezonu zgodnie z wcześniejszą umową dostarczało swe jednostki innym ekipom. W ciągu tych kilku lat ekipie Renault nie udało się wywalczyć ani mistrzostwa świata kierowców, ani konstruktorów. W latach 1977-1985 w sumie odnieśli 15 zwycięstw w 123 wyścigach. Wszystko zmieniło się po sezonie 1988, kiedy to fracuska firma powróciła do Grand Prix, ale tylko jako dostawca silników. Lata dziewięćdziesiąte w Formule 1 zostały zdominowane przez Renault. Pierwsze podwójne zwycięstwo Francuzi odnieśli już w roku 1992. Brytyjczyk Nigel Mansell prowadzący Williamsa z silnikiem Renault został mistrzem świata kierowców, a tytuł w klasyfikacji konstruktorów przypadł właśnie Williamsowi. Kolejny sezon i kolejne dwa mistrzostwa. Ponownie najlepszy był Williams i jego zawodnik. Tym razem był to Alain Prost. Zespół Franka Williamsa w punktacji konstruktorów zwyciężał jeszcze trzykrotnie w latach 1994, 1996 i 1997. Raz w roku 1995 w tej klasyfikacji pierwsze miejsce przypadło Benettonowi, oczywiście startującemu także z silnikiem Renault. Tytuły mistrzów świata kierowców na pojazdach z silnikami francuskiej firmy zdobywali Niemiec Michael Schumacher (1995), Brytyjczyk Damon Hill (1996) oraz Kanadyjczyk Jacques Villeneuve (1997). W historii swych startów w Formule 1 samochody z silnikami Renault (startujące nie tylko pod tą nazwą, ale także Lotusy, Williamsy i Benettony) zwyciężyły łącznie w 95 wyścigach Grand Prix. Ostatnio Renault związane było z zespołem Benetton. W sezonie 2000 Francuzi nabyli ten włoski team. Po niezbyt udanych startach w minionym roku doszło do poważnych zmian. Od roku 2002 rozpoczął się nowy rozdział historii Renault w Formule 1. Na wyścigowych torach Grand Prix ponownie ekipa występuje pod własną nazwą. Zespół, który rozpoczynał starty w Formule 1 jako Toleman, najpierw został wykupiony przez Luciano Benettona, a teraz przez kolejnego właściciela. Aktualnie w zespole ścigają się Włoch Jarno Trulli i Brytyjczyk Jenson Button. Ich zadaniem jest utrzymanie czwartego miejsca w klasyfikacji konstruktorów. Na zwycięstwa przyjdzie jeszcze czas. W przyszłym sezonie skład teamu nieco się zmieni. Nowym kierowcą zespołu zostanie młody, hiszpański kierowca Fernando Alonso, który zastąpi Jensona Buttona. Brytyjczyk przechodzi do ekipy British American Racing.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: