W tych zawodach prowadzili niewielki motorowy powozik typu A. W pierwszym wyścigu Grand Prix Automobilklubu Francji w 1906 roku, z którego właśnie wywodzi się współczesna Formuła 1, najszybszy był samochód Renault z węgierskim kierowcą Ferencem Sziszem. W latach dwudziestych i trzydziestych ubiegłego wieku francuska firma odnosiła znaczące sukcesy w sporcie rajdowym. Do wyścigów powróciła po drugiej wojnie światowej. Z Formuły Renault do wyścigów Grand Prix trafili tacy kierowcy, jak Alain Prost i Jean Alesi. W roku 1976 powstało Renault Sport. Jego szefem został były kierowca wyścigowy Gerard Larrousse. W styczniu 1977 zapadła decyzja o startach w Formule 1. W czerwcu tego roku nowy pojazd wyjechał na pierwsze testy na torze Dijon-Prenois, a 16 lipca Renault RS01 debiutowało w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Była to wówczas ogromna sensacja. Po raz pierwszy w Formule 1 wystartował samochód z silnikiem turbodoładowanym. Nikt wtedy nie spodziewał się, że niebawem będzie to obowiązująca moda w wyścigach Grand Prix i na pewien czas wolno ssące jednostki napędowe znikną z F1. Pierwsze punkty dla Renault zdobył Jean-Pierre Jabouille w końcu sezonu 1978 na amerykańskim torze Watkins Glen. W następnym roku zespół wystawił drugi pojazd. Do Jabouille'a dołączył Rene Arnoux. Obaj kierowcy otrzymali nowe Renault RS10. Powoli zaczynała się era turbo w Formule 1. W Grand Prix Francji Jabouille zdobył pierwsze zwycięstwo dla Renault, a Arnoux w tym wyścigu był trzeci. W roku 1980 francuski zespół odniósł już trzy zwycięstwa. Potem było ich coraz więcej. Dla Renault wygrywał także Alain Prost, który przez pewien czas był członkiem tego teamu. W sezonie 1983 Francuzi zaczęli dostarczać swe silniki także innym zespołom. Najpierw otrzymały je Lotus i Ligier, a w następnym roku także Tyrrell. Renault zaczęło wygrywać także dla innych. Ayrton Senna i Elio de Angelis odnieśli razem pięć zwycięstw dla Lotusa. W roku 1985 Renault Sport wycofało się z Formuły 1. Nadal jednak do końca kolejnego sezonu zgodnie z wcześniejszą umową dostarczało swe jednostki innym ekipom. W ciągu tych kilku lat ekipie Renault nie udało się wywalczyć ani mistrzostwa świata kierowców, ani konstruktorów. W latach 1977-1985 w sumie odnieśli 15 zwycięstw w 123 wyścigach. Wszystko zmieniło się po sezonie 1988, kiedy to fracuska firma powróciła do Grand Prix, ale tylko jako dostawca silników. Lata dziewięćdziesiąte w Formule 1 zostały zdominowane przez Renault. Pierwsze podwójne zwycięstwo Francuzi odnieśli już w roku 1992. Brytyjczyk Nigel Mansell prowadzący Williamsa z silnikiem Renault został mistrzem świata kierowców, a tytuł w klasyfikacji konstruktorów przypadł właśnie Williamsowi. Kolejny sezon i kolejne dwa mistrzostwa. Ponownie najlepszy był Williams i jego zawodnik. Tym razem był to Alain Prost. Zespół Franka Williamsa w punktacji konstruktorów zwyciężał jeszcze trzykrotnie w latach 1994, 1996 i 1997. Raz w roku 1995 w tej klasyfikacji pierwsze miejsce przypadło Benettonowi, oczywiście startującemu także z silnikiem Renault. Tytuły mistrzów świata kierowców na pojazdach z silnikami francuskiej firmy zdobywali Niemiec Michael Schumacher (1995), Brytyjczyk Damon Hill (1996) oraz Kanadyjczyk Jacques Villeneuve (1997). W historii swych startów w Formule 1 samochody z silnikami Renault (startujące nie tylko pod tą nazwą, ale także Lotusy, Williamsy i Benettony) zwyciężyły łącznie w 95 wyścigach Grand Prix. Ostatnio Renault związane było z zespołem Benetton. W sezonie 2000 Francuzi nabyli ten włoski team. Po niezbyt udanych startach w minionym roku doszło do poważnych zmian. Od roku 2002 rozpoczął się nowy rozdział historii Renault w Formule 1. Na wyścigowych torach Grand Prix ponownie ekipa występuje pod własną nazwą. Zespół, który rozpoczynał starty w Formule 1 jako Toleman, najpierw został wykupiony przez Luciano Benettona, a teraz przez kolejnego właściciela. Aktualnie w zespole ścigają się Włoch Jarno Trulli i Brytyjczyk Jenson Button. Ich zadaniem jest utrzymanie czwartego miejsca w klasyfikacji konstruktorów. Na zwycięstwa przyjdzie jeszcze czas. W przyszłym sezonie skład teamu nieco się zmieni. Nowym kierowcą zespołu zostanie młody, hiszpański kierowca Fernando Alonso, który zastąpi Jensona Buttona. Brytyjczyk przechodzi do ekipy British American Racing.
Ćwierć wieku w F1
Sportowa historia Renault jest równie długa jak dzieje tej francuskiej firmy. Pierwsze zwycięstwo bracia Louis i Marcel Renault odnieśli w wyścigu Paryż-Rambouillet w roku 1899.