Zakup samochodu wymaga starannego przemyślenia. To nie tylko wydatek, lecz także wiele lat eksploatacji. Wiąże się często także z koniecznością wydania znacznych oszczędności, wzięcia kredytu lub leasingu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dlatego właśnie pod uwagę bierzemy takie czynniki jak: cena, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo, czy marka i kraj pochodzenia producenta, bo odpowiedni wybór ma wpływ nie tylko na komfort użytkowania i koszty eksploatacji, lecz rzutuje także na domowy budżet, często na wiele lat.

Polacy przy wyborze samochodu kierują się głównie ceną

Badanie Santander Consumer Multirent pokazuje, że dla 65 proc. Polaków najważniejszym kryterium wyboru samochodu jest cena. Czynniki techniczne, takie jak rodzaj silnika, moc czy wielkość, wskazuje jedynie 31 proc. kierowców. 43 proc. deklaruje, że przed wymianą auta zwraca uwagę na koszty eksploatacji oraz spalanie. To czynnik najistotniejszy dla badanych 40-latków (50 proc.) oraz dla osób 60+ (49 proc.). Na bezpieczeństwo zwraca uwagę 36 proc. respondentów, przy czym dla kobiet jest ono ważniejsze (40 proc.), niż dla mężczyzn (31 proc.). Marka ważna jest dla 35 proc. zapytanych osób.

Kraj produkcji, a raczej kraj, z którego pochodzi dana marka, ważny jest dla niektórych Polaków. Co prawda, tylko co dwunasty respondent wskazywał kraj, jako czynnik, którym kieruje się podczas zakupu samochodu, to jednak 43 proc. Polaków wybrałoby model europejski. Najważniejsze jest to dla grupy dwudziestolatków, a wraz z wiekiem ten odsetek spada. Auto z Japonii wybrałoby 26 proc., 6 proc. wskazuje marki koreańskie, 5 proc. marki amerykańskie, a tylko 1 proc. zdecydowałoby się na marki chińskie.

Polacy nie są gotowi na chińskie samochody

Chińskie samochody wchodzą na europejskie rynki i budują swoją pozycję. Choć stereotypy dotyczące produktów z Azji mogą wpływać na ich percepcję, 14 proc. Polaków uważa, że są one wysokiej lub bardzo wysokiej jakości. Może to być sygnał, że chińskie marki zyskują na zaufaniu, choć droga do zdobycia szerszego grona konsumentów jest jeszcze długa.

Jak wykazuje badanie, choć chińskie marki coraz śmielej wchodzą na nasz rynek, to świadomość konsumentów na ich temat dopiero się kształtuje. Dealerzy sprzedają je, opierając się głównie na niskiej cenie oraz nowych technologiach. Stereotypy jednak nadal pokutują w Polakach.

14 proc. badanych uważa, że auta chińskie mają dobry lub bardzo dobry poziom wykonania, jedna trzecia (34 proc.) uważa, że samochody takie są średniej jakości. 33 proc. deklaruje, że nie odkryło jeszcze potencjału samochodów z Chin, ale aż jedna piąta (20 proc.) nie potrafi stwierdzić, jakiej klasy, czy jakości są to auta.