- Przychody Wieltonu spadły o 35 proc. w ciągu trzech kwartałów 2024 roku
- Rynek transportowy w Polsce skurczył się o 31,3 proc., a udział Wieltonu to 12,5 proc
- W Europie Wschodniej Wielton umocnił swoją pozycję, osiągając 6,4 proc. udziału
- Firma liczy na odbicie rynku w pierwszym półroczu przyszłego roku
Najnowszy komunikat prasowy Grupy Wielton nie rysuje się w jasnych barwach. W obliczu wyzwań gospodarczych, Grupa Wielton, znany producent naczep i przyczep, zanotował spadek przychodów o 35 proc. na przestrzeni trzech kwartałów 2024 roku, osiągając 1579 mln zł. Wolumen sprzedanych pojazdów również zmniejszył się do 10 997 sztuk, co w porównaniu z rokiem poprzednim stanowi spadek o niemal 30 proc.. Mimo to, firma zachowała stabilne pozycje na kluczowych rynkach europejskich.
Przeczytaj także: Inspektorzy ITD zatrzymali na S7 busa z Ukrainy. Zabrali prawko i wystawili mandaty
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWielton notuje duże spadki na kluczowych rynkach
Powodem problemów polskiej grupy są ogólne problemy w branży transportowej. Znajduje się ona ostatnio w bardzo poważnym kryzysie. Dlatego Wielon traci, ale wciąż ma stosunkowo mocną pozycję na kluczowych rynkach. W Polsce rynek skurczył się o 31,3 proc., a Wielton z Langendorfem uzyskały łączny udział w rynku na poziomie 12,5 proc., plasując się na drugiej pozycji. Sprzedaż spadła do 2404 sztuk, a przychody wyniosły 327,7 mln zł.
Przeczytaj także: Zamówiła telefon w internecie. Otworzyła karton i od razu zgłosiła się na policję
W Francji, pomimo spadku rynku o 17 proc., Fruehauf utrzymał pozycję lidera z udziałem rynkowym na poziomie 15,8 proc.. W Wielkiej Brytanii, gdzie rynek zmalał o 31 proc., Grupa Wielton sprzedała 1889 pojazdów i wygenerowała przychody na poziomie 241,9 mln zł. W Niemczech, mimo ogólnego spadku rynku, Grupa zanotowała niewielki wzrost sprzedaży do 1046 pojazdów i przychodów do 188,9 mln zł, utrzymując piątą pozycję na rynku. We Włoszech, mimo spadku rynku o 14,2 proc., Grupa Wielton awansowała na czwartą pozycję z 8 proc. udziałem w rynku. W Hiszpanii, na rosnącym rynku, Guillén z Grupy Wielton zwiększył swój udział do 2,7 proc., awansując na ósmą pozycję.
Na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej, pomimo znaczącego spadku rynku o 20 proc., Wielton umocnił swoją pozycję, osiągając 6,4 proc. udziału. Sprzedaż wyniosła 1 111 sztuk, a przychody 142,7 mln zł.
Jakie są perspektywy dla Grupy Wielton?
Zmagająca się z dynamicznymi zmianami i licznymi wyzwaniami branża transportowa obecnie znajduje się w bardzo trudnej sytuacji, wskutek której rośnie liczba bankructw przedsiębiorstw sektora. Wszystkie te czynniki sprawiają, że obecny popyt na nowe naczepy i przyczepy jest na bardzo niskim poziomie. W Grupie koncentrujemy się na walce o każde zamówienie, zapewnieniu odpowiedniego obłożenia produkcji oraz kapitału obrotowego. Wrześniowe Targi IAA zaowocowały złożeniem nowych zamówień opiewających łącznie na kilkaset produktów. Mamy nadzieję, że wszelkie prowadzone z myślą o przyszłości Grupy Wielton działania optymalizacyjne przyniosą wymierne efekty, a odbicie rynku nastąpi w pierwszym półroczu przyszłego roku.
– komentuje Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton. Wszyscy trzymają kciuki, żeby w nowym roku branża transportowa odbiła się i wróciła do formy.