W wersji rządowej z wnętrzem pokrytym skórą oraz klimatyzacją. Ale już więcej zastrzeżeń wzbudza jego sylwetka, która niezmieniona została od prawie 60 lat. Do tego auta mają jednak sentyment miejscowi prominenci, którzy co prawda lubią wozić się luksusowymi samochodami BMW7, ale też potrafią na pokaz „dla biednego ludu” przesiąść się do krajowego produktu jakim jest ów Ambassador.
Czy Państwu to coś przypomina? Oczywiście, zapewne wielu z nas doskonale pamięta czasy, gdy premier Waldemar Pawlak przesiadł się z wypasionej zachodniej limuzyny rządowej do krajowego Poloneza.
Hindustan Ambassador produkowany jest w Indiach nieprzerwanie od 1954 roku. Konstrukcyjnie wywodzi się z Morrisa Oxford, który zaprojektował nie kto inny jak „ojciec” Mini – Alec Issigonis. Napędzany gaźnikowym czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1489 cm3 o mocy 55 KM, który pozwalał na rozwijanie maksymalnej prędkości 116 km/h.
W 1954 roku Morris Oxford II już pod nazwą Hindustan Ambassador rozpoczął swoją karierę w Indiach. Od tego czasu nie zmieniła się bryła jego nadwozia, a modernizacje były czysto kosmetyczne. W 1980 roku otrzymał silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 1500 cm3 i mocy 37 KM. Był to pierwszy samochód produkowany w Indiach z silnikiem Diesla.
Na przełomie nowego tysiąclecia pojawiła się zmodyfikowana wersja Ambassador Classic, która otrzymała nową deskę rozdzielczą, nowe siedzenia, nowe klamki, zmodyfikowane zawieszenie i dźwignię zmiany biegów w podłodze (dotychczas była ona zamontowana na kolumnie kierownicy). W 1990 roku stary wysłużony silnik BMC o pojemności skokowej 1.5 l zastąpiono jednostką Isuzu 1.8 l o mocy 75 KM (rozwija prędkość maksymalną 144 km/h) i 2.0 l Diesel o mocy 50 KM.
Jeżeli ktoś zapragnie mieć taki samochód w swojej kolekcji, to może go bez najmniejszego problemu kupić w Wielkiej Brytanii. Importuje go Merlin Gareges, który ma swoją siedzibę w małej walijskiej miejscowości o nazwie Llanwrda.
Hindustan Ambassador - podstawowe dane techniczne | |
Pojemność skokowa silnika | 1800 cm3 |
Przekładnia | 5-stopniowa manualna |
Moc | 74 KM |
Prędkość maksymalna | 144 km/h |
Zbiornik paliwa | 42 l |
Opony | 165/80 R15 |
Masa własna | 1104 kg |