• Silniki z napędem tradycyjnym tracą swój udział w rynku. Dotyczy to zarówno benzyn jak i diesla, choć ten pierwszy cały czas jest najchętniej wybierany, z kolei diesel stracił drugie miejsce na rzecz klasycznych hybryd HEV.
  • Silny wzrost widać dla każdego zelektryfikowanego napędu. Mieszkańcy Unii Europejskiej zaczynają przechodzić na samochody elektryczne, zarejestrowano ich o ponad 50 proc. więcej niż w III kwartale 2020 r., o ponad 42 proc. więcej sprzedano hybryd plug-in, a klasyczne hybrydy, to wzrost o ponad 30 proc.
  • W Polsce, choć liczby są mniejsze, to wzrosty spektakularne. Najwięcej zyskały hybrydy PHEV, natomiast wśród aut zelektryfikowanych, klasyczne hybrydy HEV są najczęściej wybierane. Także u nas są spadki wśród tradycyjnych napędów, choć autogaz notuje wzrosty.
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jak wyglądają rejestracje nowych aut na terenie Unii Europejskiej? ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów sprawdziło, jaki jest udział różnych rodzajów napędów w nowo rejestrowanych samochodach.

Fani silników diesla będą zawiedzeni, bowiem traci on cały czas zainteresowanie wśród konsumentów na rzecz aut zelektryfikowanych. W trzecim kwartale tego roku po raz pierwszy diesel spadł na trzecie miejsce ustępując miejsca hybrydom HEV. Udział aut na olej napędowy wyniósł 17,6 proc., natomiast hybryd 20,7 proc. Po raz pierwszy hybrydy są więc drugim najchętniej wybieranym napędem w Unii Europejskiej.

Rodzaj napędu w nowo rejestrowanych samochodach w UE Q3 Foto: ACEA
Rodzaj napędu w nowo rejestrowanych samochodach w UE Q3

Samochody benzynowe i wysokoprężne

Sytuacja diesla wygląda jeszcze gorzej, kiedy porównamy wyniki z zeszłego roku. W 2020 r. trzeci kwartał dla aut zasilanych olejem napędowym skończył się wynikiem 27,8 proc, to oznacza, że jest on mniejszy o ponad 10 punktów procentowych. W trzecim kwartale zeszłego roku zarejestrowano w całej Unii Europejskiej 769 922 szt. aut z silnikiem diesla, a w tym o ponad połowę mniej, tylko 381 473 szt.

Trend spadkowy także widać w samochodach benzynowych. Sprzedaż spadła o 35,1 proc. do 855 476 szt., natomiast ich udział zmniejszył się z 47,6 proc. w III kwartale 2020 r. do 39,5 proc. w porównywalnym okresie tego roku.

Pojazdy z napędem alternatywnym

W trzecim kwartale roku popyt na akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) w Unii Europejskiej wzrósł o 56,7 proc., osiągając 212 582 szt. W zeszłym roku było to 135 663 szt. Dzieje się tak pomimo ogólnego spadku liczby rejestracji nowych samochodów w okresie trzech miesięcy, a wzrost jest stymulowany przez zachęty do pojazdów typu BEV na różnych rynkach. W rezultacie wszystkie cztery główne rynki UE odnotowały dwu-, a nawet trzycyfrowy wzrost procentowy: Włochy (+122,0 proc.), Niemcy (+62,7 proc.), Francja (+34,6 proc.) i Hiszpania (+21,8 proc.).

Hybrydy typu plug-in (PHEV) również zwiększyły swój udział w sprzedaży samochodów w UE, a liczba rejestracji wzrosła o 42,6 proc. do 197 300 sztuk. Największy wzrost z czterech kluczowych rynków odnotowały Włochy, gdzie sprzedaż PHEV wzrosła o 130,6 proc. w trzecim kwartale 2021 r., a następnie Hiszpania (+87,5 proc.), Francja (+49,5 proc.) i Niemcy (+37,5 proc.).

Popyt na hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) odnotował silny wzrost w ciągu ostatnich trzech miesięcy (+31,5 proc.) i przy prawie pół miliona sprzedanych egzemplarzy pozostają one najpopularniejszym alternatywnym układem napędowym pod względem ilościowym. Wzrost ten został dodatkowo wzmocniony na rynkach Europy Środkowej, gdzie popyt na samochody hybrydowe wzrósł o 69,3 proc. od lipca do września 2021 r.

Sprzedaż pojazdów na gaz ziemny w Unii Europejskiej odnotowała znaczny spadek w trzecim kwartale (-48,8 proc.), głównie pod wpływem zmniejszającego się popytu we Włoszech (-39,0 proc.), które są tradycyjnie największym rynkiem dla tego typu pojazdów. Z kolei rejestracje samochodów napędzanych LPG wzrosły o 28,1 proc. do 62 574 sztuk, przy dobrych wynikach we Francji (+103,2 proc.) skompensowanych spadkiem we Włoszech (-4,7 proc.).

Porównanie rejestracji pojazdów z alternatywnymi źródłami energii w 2020 i 2021 r w III kwartale Foto: ACEA
Porównanie rejestracji pojazdów z alternatywnymi źródłami energii w 2020 i 2021 r w III kwartale

Sytuacja w Polsce

Trendy są bardzo podobne jak w całej UE. Jest spadek zainteresowania wśród samochodów zasilanych tradycyjnie, choć niższy niż średnia. III kwartał dla diesla skończył się spadkiem o 46,6 proc., za to cały okres od początku roku o 16,9 proc. Benzyna, to z kolei spadek o 22,5 proc. porównując kwartały, natomiast cały rok jest nieznacznie niżej, bo o 1,7 proc.

Alternatywne źródła energii notują bardzo dynamiczny wzrost. Auta w pełni elektryczne z 1043 szt. podskoczyły do 1624 szt. w okresie od lipca do września, to wzrost o 55,7 proc. Porównując natomiast trzy kwartały roku 2020 i 2021, liczba rejestracji zwiększyła się o 88,8 proc.

Największa dynamika wzrostu wśród aut rejestrowanych w Polsce, to hybrydy plug-in. W III kwartale zarejestrowano ich więcej o 124,1 proc. W zeszłym roku było to 1 023 szt., teraz jest 2 293 szt. Z kolei od początku roku rejestracji jest więcej o 181,9 proc., co przekłada się na wzrost z 2 398 szt. na 6 761 szt.

Klasyczne hybrydy cieszą się wysokim wzrostem, choć nie jest on tak duży jak PHEV, to sprzedaż tego typu aut jest zdecydowanie większa. Od lipca do września 2021 r. zarejestrowano 30 906 tego typu aut, czyli o 79,6 proc. więcej niż w tym samym okresie w zeszłym roku. 132,4 proc. to wzrost od początku roku. Nowych aut sprzedano 93 738 szt. W 2020 r. było to 40 329 pojazdów.

Inne alternatywne źródła energii, czyli w głównej mierze LPG, również mają się dobrze, 23,1 proc., to wzrost w trzecim kwartale, natomiast od początku roku jest to 109,9 proc.

Ładowanie formularza...