Szybko rozwijający się indyjski rynek samochodowy jest obecnie istotnym elementem realizacji projektu Renault przewidującego wzrost sprzedaży samochodów o osiemset tysięcy do 2009 roku.

Wyprodukowaną w Indiach Dacię Logan zaprezentowano w Bombaju na początku kwietnia, podczas spotkania z indyjską prasą. Po prezentacji Prezes Renault Carlos Ghosn odwiedził fabrykę Logana w Nashik, w stanie Maharashtra. W czasie wizyty mówił o szybkim uruchomieniu produkcji Dacii Logan w Indiach.

- Niecałe dwa lata po podpisaniu umowy o współpracy z naszym partnerem, koncernem Mahindra, w fabryce w Nashik zeszła z taśmy produkcyjnej pierwsza Dacia Logan - mówił Prezes. Było to możliwe dzięki połączeniu wiedzy Renault w zakresie inżynierii produktu i procesów produkcyjnych, jakości i zakupów z umiejętnościami produkcyjnymi firmy Mahindra, jej bezpośrednim podejściem do produkcji, doskonałą znajomością rynku indyjskiego oraz prawdziwym zaangażowaniem pracowników fabryki. Myślę, że nasi klienci w Indiach będą zachwyceni efektami tej współpracy.

Mahindra-Renault – drzwi do Indii

21 marca 2005 r. w Bombaju podpisano umowę powołującą do życia spółkę joint-venture Mahindra-Renault. Od początku roku 2007 zajmuje się ona produkcją i sprzedażą Dacii Logan w wersji sedan na rynku indyjskim.

Środki zainwestowane przez obu partnerów na początku przedsięwzięcia wyniosły 7 000 000 000 rupii(z czego 51procent zainwestowała Mahindra i 49 procent Renault, proporcjonalnie do udziałów obu firm). Roczna zdolność produkcyjna spółki joint-venture wynosiła na początku 50 tysięcy samochodów.

Spółka działająca w oparciu o zasadę „win-win” (z korzyściami dla obu stron) otwiera Renault możliwość wejścia na indyjski rynek samochodowy, zaś dla Mahindra oznacza pierwszą okazję do sprzedaży samochodów osobowych w Indiach. Do tej pory Mahindra działała jedynie na rynkach samochodów sportowo-użytkowych (SUV-ów) oraz ciągników.

Indie liczą sobie 1,1 mld mieszkańców i wyróżnia je duży wzrost gospodarczy, który w 2006 r. przekroczył osiem procent. Wzrost na indyjskim rynku samochodowym wynosił w latach 1998 – 2006 16,8% rocznie, osiągając w 2006 r. wynik 1,15 mln samochodów (osobowych i dostawczych), przy czym największą sprzedaż odnotowano na rynku samochodów małych i średnich (indyjskie segmenty A, B i C). W związku z tym Indie są kluczowym rynkiem dla Renault, koncern chce bowiem w ramach Kontraktu Renault 2009 zwiększyć światową sprzedaż swoich samochodów o dodatkowe 800 tysięcy sztuk do roku 2009. Znaczna część zysków ze sprzedaży Renault ma pochodzić z tego właśnie kraju.

Wierząc w potencjał rozwojowy rynku indyjskiego, Renault zdecydował się również na drugą inwestycję, która zwiększy wpływy koncernu w Indiach. We współpracy z koncernem Mahindra i Nissanem zamierza do roku 2009 zbudować nową fabrykę w Chennai. Zdolność produkcyjna tej fabryki będzie się początkowo kształtowała na poziomie 400 tysięcy pojazdów rocznie.

Dacia Logan lokomotywą rozwoju koncernu Renault

Program rozwoju sprzedaży Dacii Logan odgrywa ważną rolę w projektach wzrostu zawartych w Kontrakcie Renault 2009. Dacia Logan to istotny element planu zwiększenia sprzedaży o 800 tys. samochodów. Od momentu wprowadzenia modelu do sprzedaży we wrześniu 2004 r., Dacia Logan odniosła sukces na całym świecie – zarówno na rynkach wschodzących, jak i wysoko rozwiniętych. Do dzisiaj na świecie sprzedano ponad 450 tys. Loganów. Pod koniec 2006 r. rodzina Logana zaczęła się powiększać: do sprzedaży weszła Dacia Logan MCV, a napoczątku 2007 r pojawiła się Dacia Logan Van.

Na początku 2007 r. Dacia Logan była sprzedawana już w 51 krajach na pięciu kontynentach (w 47 krajach jako marka Dacii, w czterech jako Renault). Dotychczas Dacię Logan produkowano w czterech państwach: Rumunii, Rosji, Maroku i Kolumbii, a począwszy od tego roku także w Iranie i Brazylii oraz oczywiście w Indiach. Pomijając planowaną fabrykę w Chennai w Indiach, do roku 2009 zdolność produkcyjna koncernu wyniesie około 1 milion samochodów.

Fabryka Dacii Logan w Nashik: nowa ważna placówka wśród zakładów produkcyjnych Renault na świecieDacia Logan jest produkowana w fabryce Mahindra w Nashik, 180 km na północny zachód od Bombaju w stanie Maharashtra. Jest to pierwsza fabryka, w której wytwarza się Dacię Logan w wersji z kierownicą po prawej stronie.

Linie produkcyjne Dacii Logan umieszczono w fabryce po przeprowadzeniu w niej niezbędnych inwestycji w zakresie organizacji. Cztery najważniejsze działy w fabryce w Nashik to: dział wytłaczania, blacharski, lakierniczy i montażowy. Obecnie produkcja odbywa się na dwie zmiany, a w przyszłości tempo produkcji będzie wynosić dwanaście samochodów na godzinę.

Specjalnie dla Dacii Logan zbudowano halę o powierzchni 12 tys. m2 zawierającą dział produkcji karoserii oraz dział logistyczny. Dział ten jest połączony z głównym przenośnikiem istniejącej tu wcześniej fabryki. Instalacje przemysłowe składają się z urządzeń do montażu wstępnego, głównej linii produkcyjnej i trzech robotów do obciskania drzwi. Dział wytłaczania i lakierniczy obejmują urządzenia na taśmach montażowych Dacii Logan i Scorpio. Dział lakierniczy został tak przebudowany, aby umożliwić nakładanie kitów pod nadwoziem w procesie produkcji. Specjalnie dla Dacii Logan stworzono również dział woskowania.

Dział montażowy Dacii Logan umieszczono w całkowicie przekształconym budynku o łącznej powierzchni 18 tysięcy m², z czego 6 tysięcy m² zbudowano niedawno, a 12 tysięcy m² to część wyremontowana. Urządzenia przemysłowe składają się z systemu składowania nadwozi pokrytych lakierem o pojemności 36 samochodów, taśmy montażowej, taśmy do przygotowywania zespołów napędowych, stanowisk diagnostycznych z wałkami, oraz strefy kontroli jakości i kontroli jakości statycznej oraz dynamicznej.

Kontrole te poprzedzają akceptacje produktu i potwierdzają, że samochód jest kompletny oraz wyprodukowany zgodnie z normami. Na transport do punktów sprzedaży samochody oczekują na parkingu. Wszystkie działy są połączone ze sobą głównym przenośnikiem o długości około 4 kilometrów, który przewozi nadwozia produkowane w Nashik z jednego działu do drugiego. Rozbudową fabryki w Nashik kierował zespół składający się ze specjalistów Renault i Mahindra. Przez dziewięć miesięcy około dwudziestu inżynierów Renault było oddelegowanych do pracy w Nashik. Zajmowali się tu instalacją i regulacją urządzeń produkcyjnych w różnych działach (wytłaczania, blacharskim, lakierniczym, tapicerki, podwozi, jakości). Po uzyskaniu zezwolenia na użytkowanie, obsługę urządzeń w zakładzie przejęli pracownicy działów inżynieryjnych pod kierownictwem doświadczonego inżyniera Renault.

System produkcji Renault

Podobnie jak wszystkie inne fabryki koncernu Renault, również fabryka w Nashik działa w oparciu o system produkcji Renault, który precyzyjnie określa procedury organizacyjne i produkcyjne. System produkcji Renault (SPR) polega na ustalaniu najlepszych praktyk przemysłowych w Sojuszu i określaniu ich zasad, co ułatwia wprowadzanie ich we wszystkich zakładach koncernu. System obejmuje również stałe doskonalenie tych standardów.

System produkcji Renault przewiduje wiele poziomów kontroli jakości. Każdy operator sam sprawdza efekty swojej pracy. Każdy dział powołuje specjalistę, który kontroluje jakość podzespołów produkowanych w danym dziale. Szczelność wszystkich samochodów oraz właściwe działanie układów elektrycznego i mechanicznego sprawdza się po zejściu pojazdu z taśmy montażowej. Następnie każdy z samochodów poddawany jest testom na stanowisku diagnostycznym z wałkami oraz na krótkim torze testowym. Ma to na celu skontrolowanie jakości końcowego etapu montażu.

Ważna rola lokalnych dostawców

Jakość jest najważniejszym czynnikiem w relacjach Renault z dostawcami. Programy poprawy jakości zostały opracowane we współpracy z dostawcami indyjskimi, zaś ich postępy w tej kwestii są ściśle nadzorowane przez ekspertów Renault-Mahindra. Części produkowane w Indiach stanowią około 50 procent komponentów kupowanych przez spółkę. Wdrażane są również plany działania mające na celu zwiększenie udziału tych części do 60 procent.

Zatrudnienie i szkolenia

Fabryka w Nashik zatrudnia obecnie 3 500 osób, w tym 1 100 na stanowiskach produkcyjnych związanych z wytwarzaniem Dacii Logan. Prowadzi jednocześnie intensywną rekrutację robotników, techników, magazynierów i operatorów wózków podnośnikowych. W roku 2006 w wydziale produkcji Dacii Logan zatrudniono łącznie 500 nowych pracowników, w tym 350 robotników.

Przy rozpoczęciu produkcji Dacii Logan wdrożono szczegółowy program szkoleniowy, obejmujący wszystkie aspekty produkcji. Po zakończeniu rekrutacji przeprowadzono szkolenie dla nowych operatorów, dotyczące organizacji Mahindra i Renault oraz projektu Dacii Logan. Następnie zorganizowano szkolenia mające na celu udoskonalenie umiejętności operatorów w ramach procedur systemu produkcji Renault oraz szkolenia dotyczące karoserii i modelu samochodu opierające się na zasadzie „I do – We do – You do” (ja robię, my robimy, wy robicie). Kolejny etap polegał na przeprowadzeniu testu sprawdzającego umiejętności operatorów. Do pracy na samochodowych taśmach produkcyjnych dopuszczono jedynie tych, których wyniki były odpowiednio wysokie.

Najlepsi operatorzy, piastujący stanowiska starszych operatorów, odwiedzili fabrykę Dacii w Pite�ti w Rumunii, gdzie mieli okazję obejrzeć taśmy montażowe Dacii Logan. Powrócili do Nashik zaznajomieni z projektem i metodami zarządzania w fabryce.Wiedza ta pomoże im w dążeniu do osiągnięcia takiego samego poziomu produkcji i jakości, co w Pite�ti.

Do końca marca 2007 roku przeprowadzono łącznie 1,65 milionów godzin szkoleń dla operatorów fabryki.

Współpraca Renault z firmą Mahindra już przyniosła pierwsze owoce. Renault nauczył się od swojego indyjskiego partnera wielu nowych rzeczy. Profesjonalizm i bezpośrednie podejście do działalności handlowej doskonale pasuje do celów Renault dotyczących rentowności.

Renault wniósł do tej współpracy swoją wiedzę w zakresie jakości, inżynierii i zakupów. Pomoże to nie tylko w rozwoju firmy Mahindra, ale również całego sektora samochodowego w Indiach i będzie cennym wkładem w budowanie szybko rosnącej potęgi ekonomicznej Indii.

Prawdziwe korzyści z tej współpracy dopiero zaczną się pojawiać: partnerzy pragną, aby ich współpraca przynosiła podobne zyski obu stronom, dzięki czemu zadowoleni będą również indyjscy klienci, którzy będą mogli jeździć samochodami utrzymującymi światowy poziom w zakresie jakości, przestrzeni i ceny oraz nowoczesności i stylu.