Jak łatwo zauważyć oba modele posiadają stary design sprzed faceliftingu. To nie przypadek! Chodziło bowiem o zaoszczędzenie kosztów.
Przeprowadzone w Europie przez producenta badania wykazały, że klienci wolą zaoszczędzić i jeździć samochodem poprzedniej generacji, niż dopłacać za jego zmianę. Zmodernizowanie wersji wiązałoby się bowiem naturalnie z podwyższeniem ceny. Tak więc pozostawiono stary kształt atrapy wlotu powietrza chłodnicy, zderzaka i znaczka marki.
Podobnie było z wnętrzem - wyglądem deski rozdzielczej.
Logan van to furgonetka posiadająca korzystne parametry ładunkowe: ładowność 800 kg, pojemność przestrzeni ładunkowej 2,5 m sześciennego, długość załadunku 1936 mm, wysokość progu załadunku 582 mm. samochód dostępny jest z czterema silnikami: benzynowymi o pojemności 1,4 (75 MM) i 1,6 litra (87 KM oraz dieslami - 1,5 dCi (68 kM i 85 KM).
Van posiada tylne drzwi jak w samochodzie osobowym z boku oraz dwuskrzydłowe, dzielone asymetrycznie - z tyłu. Nie są one przeszklone.
Ścianka działowa na całej szerokości kabiny, wykonana ze zbrojonego włókna szklanego laminatu SMC, zapewnia całkowitą izolację i bezpiecznie oddziela przestrzeń ładunkową od kabiny kierowcy.
Logan van dysponuje dwuczęściową podłogą, zamontowana na ramie przyspawanej do podłogi, co pozwoliło uzyskać całkowicie płaską przestrzeń ładunkową (można ją np. zmywać strumieniem wody, dzięki kanałom odpływowym, umieszczonym w dolnej części nadwozia). Aby przestrzeń wykorzystać maksymalnie - kolo zapasowe zostało podwieszone pod podłogą.
Z kolei Logan pick - up napędzany być może trzema silnikami: benzynowym 1,6 litra (87 km), oraz dielsami 1,5 dCi (68 i 85 KM).
Ładowność wynosi 800 kg, długość skrzyni ładunkowej 1807 mm, uchylna klapa ma udźwig 300 kg, wysokość progu załadunku - 636 mm. Górne krawędzie burt skrzyni ładunkowej zostały seryjnie wyposażone w osłony wzmacniające, wytrzymujące obciążenie do 100 kg i zabezpieczające nadwozie przed uszkodzeniem. Skrzynia ładunkowa jest wykonana z elementów blachy stalowej, a szesnaście punktów umożliwia solidne zamocowanie ładunku.
Polecamy w RoadLook.pl
Ujawnione zostały ceny nowych modeli.
Oto one
DACIA LOGAN VANWersjaSilnikCena netto (złote)Bassebenzynowy 1,4 (75 KM)24 426Confortbenzynowy 1,6 (87 KM)26 885Confortdiesel 1,5 dCi (68 KM)30 738Confortdiesel 1,5 dCi (85 KM)32 623DACIA LOGAN PICK-UPWersjaSilnikCena netto (PLN)Bassebenzynowy 1,6 (87 KM)25 246Confortbenzynowy 1,6 (87 KM)26 475Confortdiesel 1,5 dCi (68 KM)30 328Confortdiesel 1,5 dCi (85 KM)32 213
Wrażenia z jazdy
Zostaliśmy zaproszeni na dziennikarska prezentację do Francji, gdzie mieliśmy okazję bliższego poznania obu modeli. Aby porównać prowadzenie się pojazdów, wybraliśmy auta wyposażone w taki sam silnik: 1,5 dCi o mocy 85 KM. Oba pojazdy były zapakowane - posiadały ładunek o masie 300 kilogramów.
Najpierw wsiadamy do pick-upa.
I już na wstępie niespodzianka! Spodziewaliśmy się bowiem ciasnej kabiny, tymczasem jesteśmy mile zaskoczeni - nawet wysoka osoba może bardzo wygodnie usiąść za kierownicą. Fotel odsuwa się bowiem daleko do tyłu, można też dowolnie regulować płaszczyznę oparcia fotela!
Poziom komfortu w kabinie jest rzeczywiście porównywalny z samochodem osobowym. Jedyną różnicą jest brak możliwości regulacji wysokości fotela, ale jego położenie jest optymalne i nie stanowi to problemu. Dobra jest także widoczność, zarówno do przodu, jak i do tyłu.
Praktyczne schowki pozwalają optymalnie wykorzystać przestrzeń w kabinie. Za fotelami jest sporo miejsca - można przechowywać tam np. torbę podróżną. Dostęp jest wystarczający, bowiem oparcia siedzeń pochylają się do przodu. Jedynym mankamentem jest brak powrotu oparcia fotela do poprzedniej pozycji, przez co za każdym razem trzeba ustawiać go ponownie. Na tylnej ścianie kabiny zamontowane zostały dwa wieszaki na ubrania oraz siatka. Tylna szyba jest zabezpieczona kratą.
Przekręcamy kluczyk, wrzucamy bieg i ruszamy.
Odczucie jest takie, jakbyśmy jechali samochodem osobowym! Jedyna różnicą jest znacznie twardsze zawieszenie niż w Loganie sedan.
Rozpędzamy samochód na torze - wskazówka zatrzymuje się na 160 km / godz. Sprawdzamy hamulce - asfaltowa nawierzchnia jest sucha. System ABS działa bez "zająknięcia".
Teraz czas na jazdę po ostrych łukach. Samochód nie wykazuje większej chęci do "wyjeżdżania" przodem lub tyłem.
Wjeżdżamy na nierówny teren. Naszym zdaniem Logan zawsze znakomicie spisywał się na nierównościach, jest jakby stworzony na nasze polskie, dziurawe drogi.
Podczas jazdy pick-upem czuje się jednak większą sztywność zawieszenia, ale siedząc za kierownicą nie podskakujemy w jakiś szczególny sposób. Mimo, że samochód nie jest wysoki, nie grozi nam uderzanie głową o sufit... Wysiadamy z przekonaniem, że jazda samochodem ze skrzynia ładunkowa w praktyce niewiele różni się od podróżowania autem osobowym...
Dane techniczne Dacia Logan pick - up
Silnik:Typ silnika:1.61.5 dCiRoadzaj silnikabenzynowydieselCylindry444Zawory888Pojemność skokowa (cm3):1 5981 4611 461Moc (kW / kM / obr./min):64 / 87 / 5 50050 / 68 / 4 00063 / 85 / 3 750Norma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):128 / 3000160 / 1700200 / 1900Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):168146160Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):1316,813,5Zużycie paliwa cykl- miejski/pozamiejski/mieszany (l/100 km):11 / 6,5 / 8,16,2 / 4,8 / 5,35,9 / 4,8 / 5,2Emisja CO2 (g/km)192140137Pojemność zbiornika paliwa (l):50Masa przyczepy hamowalnej / niehamowalnej650 / 580650 / 605650 / 605
Rozmiary i masy:Masa własna pojazdu gotowego do drogi1 0901 1401 140Dopuszczalna masa całkowita1 8901 9401 940Ładowność (Kg)800Obciążenie przedniej osi pojazdu663715715Obciążenie tylnej osi pojazdu427425425Maksymalne obciążenie tylnej klapy (Kg)300Maksymalne obciążenie boków skrzyni ładunkowej (Kg)100Długość skrzyni ładunkowej (mm)1 807Szerokość skrzyni ładunkowej / miedzy nadkolami (mm)1 374 / 1 024Szerokość tylnej klapy (mm)1 200Wysokość boków (mm)535Wysokość progu załadunku (mm)636Wymiary zewnętrzne:Długość (mm):4 496Szerokość (mm):1 735Wysokość (mm):1 554Rozstaw osi (mm):2 905Prześwit (mm):155Zwis przedni (mm):777Zwis tylny814
Przesiadamy się do vana.
Trzeba przyznać, że koncepcja drzwi tylnych jest kontrowersyjna. Zwolennicy twierdzą, że dzięki takiemu rozwiązaniu jest znacznie więcej miejsca we wnątrzu. Z kolei przeciwnicy udowadniają, że przesuwane drzwi lepiej sprawowałyby się np. podczas załadunku na zatłoczonym parkingu... Jedno jest pewne: zachowanie takiej konstrukcji drzwi zaoszczędziło koszty produkcyjne, a co za tym idzie - kilka tysięcy złotych w cenie samochodu dla klienta.
Van jest krótszy od pick-upa, za to wyższy i minimalnie szerszy. Ma jednak taki sam rozstaw osi. W kabinie też jest dużo miejsca, ale widoczność jest znacznie bardziej ograniczona. Do tyłu jechać możemy jedynie na "lusterka boczne"...
Ruszamy. I od razu dostrzegamy różnic w większej masie własnej -van jest cięższy od pick-upa. I chociaż to tylko 60 kilogramów wyraźnie czuje się to przy starcie. Van rozpędza się od 100 km/ godz. w 0,8 sekundy dłużej. Jest zdecydowanie wyższy od pick-upa (o 8,6 cm), to jednak musi stawiać mniejszy opór powietrza - rozpędza się bowiem do wyższej o kilka kilometrów szybkości...
Odczucia podczas jazdy można bez wątpienia porównać z kolei do tych z modelu MCV. Tu też wyraźnie wyczuwamy usztywnione zawieszenie.
Powtarzamy podobne manewry, jak to czyniliśmy w pojeździe ze skrzynią ładunkowa. Auto zachowuje się niemal identycznie jak pojazd dostawczy, podobny jest też komfort. Jedyną różnicą jest to, że furgon jest głośniejszy - tylna kabina czasami wpada w wibrację, co przy większych szybkościach nieco męczy.
Nasze jazdy trwały stosunkowo krótko - zaledwie kilka godzin, trudno je zatem nazwać testem.
Podsumujmy jednak. Charakterystyka prowadzenia pick-up i van odpowiadają nieco swoim kuzynom: odpowiednio sedanowi i MCV. Oba samochody zostały odpowiednio usztywnione, co się wiąże z przewożeniem ładunków z tyłu - trzeba było znaleźć odpowiedni kompromis, biorąc pod uwagę, że pojazdy maja napęd na przednią oś.
Prześwit 155 mm, zabezpieczenie dolnych części nadwozia w połączeniu z twardym zawieszenie sprawia, że modelami można z powodzeniem jeździć po drogach i najgorszej jakości. Zresztą trzyletnia gwarancja (do 100 tysięcy kilometrów) sprawia, że możemy czuć pewien komfort psychiczny...
Oba samochody skierowane są do przedstawicieli drobnego rzemiosła i handlu - zapewniają dobre parametry ładunkowe. Pick-up jest dodatkowo dostosowany do specjalistycznych zabudów (np. chłodni, izotermii itd.) które, jak zapewniają przedstawiciele Renault Polska, pojawią się w ofercie już niebawem.
Modele sprzedawane są w dwóch wersjach wyposażenia: Base i Confort. Niektóre elementy (manualna klimatyzaja, radio CD z funkcją odtwarzacza plików MP3, centralny zamek, elektrycznie podnoszone szyby czy lampy przeciwmgłowe) dostępne są w specjalnych pakietach.
Oczywiście wielką zaleta jest też (jak w każdym samochodzie Dacia) korzystny stosunek ceny do zalet użytkowych!
Dane techniczne Dacia Logan van
Silnik::Typ silnika:1.41.61.5 dCiRoadzaj silnikabenzynowydieselCylindry4444Zawory8888Pojemność skokowa (cm3):1 3901 5981 4611 461Moc (kW / kM / obr./min):55 / 75 / 5 50064 / 87 / 5 50050 / 68 / 4 00063 / 85 / 3 750Norma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4Euro 4Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):112 / 3 000128 / 3000160 / 1700200 / 1900Parametry eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):155167150163Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):15,413,417,714,3Zużycie paliwa cykl- miejski/pozamiejski/mieszany (l/100 km):10,7 / 6,3 / 7,911 / 6,5 / 8,16,2 / 4,8 / 5,35,9 / 4,8 / 5,2Emisja CO2 (g/km)187192140137Pojemność zbiornika paliwa (l):50Masa przyczepy hamowalnej / niehamowalnej661 / 606650 / 580650 / 605650 / 605
Rozmiary i masy:Masa własna pojazdu gotowego do drogi1 1391 1441 1901 200Dopuszczalna masa całkowita1 9391 9441 9902 000Ładowność (Kg)800Obciążenie przedniej osi pojazdu658663700710Obciążenie tylnej osi pojazdu481481490490Długość przestrzeni ładunkowej (mm)1 939Szerokość przestrzeni ładunkowej / miedzy nadkolami (mm)1 420 / 1 024Wysokość(mm)940Wysokość progu załadunku (mm)582Wymiary zewnętrzne:Długość (mm):4 450Szerokość (mm):1 740Wysokość (mm):1 640Rozstaw osi (mm):2 905Prześwit (mm):155Zwis przedni (mm):776Zwis tylny769
Autor: MARCIN KARACZUN