Auta o takiej ładowności były objęte prawem do pełnego odliczenia VAT przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, tj. do 30 kwietnia 2004 r. Nowe przepisy będą obowiązywać do 1 stycznia 2013 r.

Wprowadzane ograniczenia w odliczaniu VAT nie będą dotyczyć niektórych kategorii pojazdów przeznaczonych do działalności gospodarczej. Chodzi m.in. o auta dostawcze odpowiadające definicji określonej w ustawie, samochody typu van, minibusy, czy tzw. pojazdy specjalne. W przypadku ich zakupu, oraz zakupu paliwa do nich, będzie można odliczyć cały podatek VAT.

W czwartek Sejm przyjął siedem drobnych poprawek Senatu do nowelizacji ustaw o VAT i transporcie drogowym. Posłowie poparli poprawki doprecyzowujące, lub inaczej redagujące niektóre przepisy, m.in. wpisanie do nowelizacji listy pojazdów specjalnych objętych ustawą. Znalazły się na niej m.in. pojazdy z agregatem elektrycznym czy spawalniczym, bankowozy, pojazdy do prac wiertniczych, koparki, ładowarki, samochody do oczyszczania dróg i ich zimowego utrzymania, podnośniki, samochody pomocy drogowej, żurawie samochodowe oraz pojazdy pogrzebowe.

Poprawki przyjęte przez Sejm doprecyzują też m.in., że minister właściwy do spraw finansów publicznych może w rozporządzeniu określić inne niż wymienione w ustawie dokumenty stwierdzające, że pojazd jest pojazdem specjalnym oraz dokumenty, na podstawie których można określić dopuszczalną ładowność pojazdu oraz liczbę miejsc.

Zgodnie z nowelizowanymi przepisami nabywcy samochodów osobowych "z kratką", w przypadku których przysługuje obecnie pełne odliczenie VAT, będą mogli odliczyć 60 proc. kwoty VAT zawartej w fakturze, ale nie więcej, niż 6 tys. zł. Oznacza to, że sytuacja podatników, którzy kupują samochody z kratką będzie taka sama, jak podatników, którzy kupują samochody osobowe.

Ustawa zawiesza też na okres dwóch lat możliwość odliczenia VAT od paliwa kupowanego do napędu samochodów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zdaniem rządu, nowelizacja jest niezbędna ze względu na konieczność wdrożenia regulacji unijnych i wykonania wyroków Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zmiana ma przynieść budżetowi ok. 1,8 mld zł.

Zgodnie z nowelizowaną ustawą o transporcie właściciele samochodów ciężarowych mają być zwolnieni z obowiązku dostarczania urzędowi skarbowemu kopii zaświadczeń potwierdzających homologację, wydawanych przez okręgowe stacje kontroli pojazdów. Nie będą też musieli informować urzędów skarbowych o dokonanych w pojeździe zmianach, które mają wpływ na homologację. Zdaniem rządu rozwiązanie to odciąży podatników i administrację podatkową od gromadzenia kopii zaświadczeń.

Nowe prawo reguluje też sposób rozliczania VAT przez firmy zagraniczne świadczące w Polsce tzw. okazjonalne przewozy osób pojazdami zarejestrowanymi za granicą (np. autobusami). Usługi te nie będą objęte szczególnymi regułami opodatkowania. Podmiot wykonujący je w Polsce będzie musiał mieć przy sobie potwierdzenie zarejestrowania się, jako podatnik VAT, w naszym kraju. Będzie musiał także rozliczać podatek VAT w polskim urzędzie skarbowym.

Teraz ustawa trafi do prezydenta.