Efekt to nowy, imponujący samochód, w którym kierowcy od otaczającego go świata nie oddziela ani dach, ani szyba przednia.

Dzięki temu można rozkoszować się szybką jazdą pojazdem sportowego typu speedster. Nowy SLR Stirling Moss odznacza się także najbardziej zaawansowaną technologią i ciekawą stylistyką, stanowiącą nowatorską interpretację legendy Klasy SLR.

Dysponując mocą 478 kW / 650 KM, generowaną przez turbodoładowaną V-ósemkę, SLR Stirling Moss przyspiesza od zera do 100 km / godz. w czasie poniżej 3,5 sekundy, zaś prędkość maksymalna auta wynosi 350 km / godz. – żaden inny produkowany seryjnie samochód z otwartym nadwoziem nie jest tak szybki!

Ekstremalna koncepcja sprawia, że superwyczynowe auto można uznać za prawowitego spadkobiercę brytyjskiej motoryzacyjnej sławy, rekordzisty rajdu samochodowego Mille Miglia, Stirlinga Mossa, który siedział za kierownicą legendarnych wyścigówek Mercedes-Benz SLR, krocząc (a właściwie pędząc!), od zwycięstwa do zwycięstwa w roku 1955.

Ekskluzywny model SLR Stirling Moss uzupełnia obecną rodzinę Klasy SLR. Limitowana seria obejmuje 75 sztuk, a auto wyceniono na kwotę 750 000 euro. Produkcja modelu SLR Roadster zakończy się, zgodnie z planem, w maju 2009 r., zaś montaż SLR Stirling Moss rozpocznie się w czerwcu roku 2009.

Trzy litery przyspieszają bicie serca fanów motoryzacji: SLR. W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku Mercedes-Benz SLR 300 odnotował serię zwycięstw. Wygrał rajd Mille Miglia, wyścigi Eifel, Targa Florio i Tourist Trophy. Za jego kierownicą zasiadały gwiazdy tych lat: Juan Manuel Fangio czy Karl Kling – a także, przede wszystkim, brytyjski kierowca wyścigowy Stirling Moss.

Z wynikiem dziesięciu godzin, siedmiu minut i 48 sekund, jest on aktualnym rekordzistą rajdu Mille Miglia. I właśnie dlatego współczesną wersję legendarnej Klasy SLR opatrzono, na jego cześć, dodatkowym mianem „Stirling Moss”.

Nowy SLR Stirling Moss łączy w sobie charakter obecnej serii modelowej SLR z fascynacją legendą SLR roku 1955. Wśród kluczowych wartości reprezentowanych zarówno przez model historyczny, jak i obecny, są ekscytująca stylistyka, nowatorska technologia, wysoka jakość materiałów wykonanych i spasowanych z niezrównanym kunsztem, a także – i przede wszystkim – wyjątkowe wrażenia z jazdy, doświadczane wszystkimi zmysłami kierowcy.

Koncepcja bez dachu czy szyby przedniej

Pozostając wiernym specyfikacji 300 SLR, wyposażenie nowej Srebrnej Strzały jest niezwykle wyszukane. Nie ma w nim miejsca ani dla dachu, ani tradycyjnej szyby przedniej. Zamiast tego mamy dwie owiewki wysokości kilku centymetrów, chroniące kierowcę i pasażera przed strumieniem przepływającego powietrza.

Dwa chwytacze powietrza zintegrowane z konstrukcją nadwozia pełnią rolę pałąku zabezpieczającego. Prezentując podobnie skrajną koncepcję stylistyczną, nowy SLR Stirling Moss wizualnie bardzo odbiega od wszystkich innych pojazdów należących do klasy elitarnych samochodów sportowych.

Na podobieństwo legendarnych wyścigówek z przeszłości, SLR Stirling Moss oszałamia niebywałymi osiągami. Wspomniane parametry: od 0 do 100 km / godz. w czasie poniżej 3,5 sekundy oraz prędkość maksymalną 350 km / godz.wyznaczają nowe standardy w segmencie aut z otwartym nadwoziem.

I to nie tylko z powodu imponujących parametrów technicznych. Za każdym razem, gdy kierowca zasiada za kierownicą SLR Stirling Moss, jego zmysły atakują wrażenia odznaczające się niezwykłą intensywnością, których treścią są emocje związane z jazdą samochodem w ich najczystszej i najbardziej zmysłowej postaci. To kwintesencja automobilizmu, oferująca kierowcy zupełnie niepowtarzalne, niedostępne dla użytkowników seryjnych aut, wrażenie z jazdy z wiatrem we włosach.

Stylistyka przywodząca na myśl samochody wyścigowe SLR

SLR Stirling Moss, którego karoseria została w całości wykonana z lekkiego włókna węglowego, reprezentuje zupełnie niezależną koncepcję stylistyczną. Konstruując nadwozie nowego SLR Stirling Moss, projektanci Mercedes-Benz mieli cały czas pełną świadomość, że tworzą pojazd o prędkości maksymalnej sięgającej 350 km / godz. Jednocześnie ten niedościgły sportowiec swoim wyglądem wyraźnie nawiązuje do aut wyścigowych Klasy SLR z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, których stylistyka – mimo upływu lat – nie przestaje zadziwiać aż do dziś.

SLR Stirling Moss prezentuje swoją ekscytującą, wyrazistą, dynamiczną sylwetkę, podkreśloną wydłużoną maską i zwartym, muskularnym tyłem. Ponieważ samochód nie posiada szyby przedniej, zewnętrze i wnętrze auta zlewają się płynnie w jedność.

Również linia maski przechodzi od agresywnie zaznaczonego szczytu prosto do wnętrza pojazdu, nadając mu charakterystycznego, gładkiego wyglądu. Nawet podczas postoju, samochód emanuje taką dynamiką, że obserwator momentalnie znajduje się pod jego urokiem.

Pośród kolejnych przykuwających uwagę elementów nadwozia można wymienić dwa chwytacze powietrza za plecami kierowcy i pasażera. Wyposażono je w dodatkowe pałąki zabezpieczające, co również stanowi wyraz chęci połączenia tego, co tradycyjne z tym, co nowoczesne.

Błotniki mocno podkreślono. Polakierowane na czarno wentylacyjne „skrzela”, umiejscowione, niczym fasety, po bokach i na masce auta, również odwołują się do legendy. Porywająca gra światła i cienia przemykająca wzdłuż wyrazistych linii nadwozia, podkreśla ogólne wrażenie dynamiki. Obrzeża boczne w nowym SLR Stirling Moss są, dokładnie tak samo jak u sławnego poprzednika, poprowadzone bardzo wysoko. Stąd decyzja projektantów, aby zastosować drzwi skrzydłowe otwierające się ku przodowi.

Auto można zamknąć za pomocą dwóch pokryw przedziału pasażerskiego, które mieszczą się w bagażniku. Z zainstalowanymi pokrywami i zamkniętymi drzwiami SLR Stirling Moss przypomina dzieło sztuki.

W zgodzie z bezkompromisowością zewnętrza pojazdu, również jego wnętrze ograniczono do niezbędnego minimum. Zachodzące na siebie płaszczyzny tablicy rozdzielczej i drzwi tworzą ekscytujący klimat, pobrzmiewając perfekcjonizmem. Mieszanka wysokiej klasy materiałów, takich jak włókno węglowe, aluminium i doskonałej jakości skóry, buduje styl wnętrza auta. Aluminiowa tabliczka z wygrawerowanym podpisem Stirlinga Mossa otacza dźwignię zmiany biegów.

Innowacyjna technologia i dopracowana koncepcja aerodynamiki

Konstruktorzy tworzący model SLR Stirling Moss sięgnęli do bogatych pokładów doświadczeń zebranych podczas produkcji Klasy SLR w wersji Coupé i Roadster, zwłaszcza w odniesieniu do zaplecza technologicznego obu modeli. Mowa tu o ekstrawaganckiej konstrukcji z włókna węglowego, wyczynowym zawieszeniu i silniku V8 o gardłowym brzmieniu.

Wspólnym mianownikiem łączącym model Stirling Moss z innymi członkami rodziny SLR jest koncepcja aerodynamiczna z zamkniętym podwoziem i dyfuzorem w tylnym zderzaku, którego zadaniem jest zapewnienie maksymalnego docisku tylnej osi – z jedną wszakże różnicą: dyfuzor jest tu znacząco większy niż w przypadku coupé i roadsteru.

Dzięki długiej pracy projektantów w tunelu aerodynamicznym, SLR Stirling Moss jest w stanie zawsze zapewnić wystarczający poziom siły dociskającej. Dzieki temu pojazd prowadzi się niezwykle bezpiecznie. Kierowca ma dodatkowo możliwość ręcznie uruchomić hamulec aerodynamiczny, który jeszcze bardziej zwiększa siłę docisku, na przykład podczas jazdy o szczególnie sportowym charakterze.

Hamulec aerodynamiczny unosi się także przy prędkościach przewyższających 120 km / godz., aby w większym stopniu stabilizować pojazd w tego typu warunkach, umożliwiając tym samym maksymalnie skuteczne hamowanie.

Limitowana seria 75 egzemplarzy

Nowy SLR Stirling Moss to obiekt pożądania miłośników aut klasy speedster z najwyższej półki. To także punkt kulminacyjny pewnej epoki w historii motoryzacji, ukoronowanie, przynajmniej w kontekście przewidywalnej przyszłości, możliwości Klasy SLR.

W maju 2009 roku produkcja modeli SLR zostanie przerwana; w okresie między czerwcem a grudniem 2009 r. zostanie wyprodukowanych zaledwie 75 egzemplarzy Stirling Moss, z oznaczeniem numeru podwozia od 1 do 75.

Ten wyjątkowy pojazd to nie tylko dopełnienie obecnej rodziny SLR – pełni on także rolę bardzo specjalnego podziękowania najwierniejszym klientom Klasy SLR, ponieważ jedynie oni mają możliwość zakupu jednego z aut sygnowanych imieniem Stirling Moss.