Avenger jest także pierwszym samochodem klasy średniej marki Dodge z opcją napędu na cztery koła oraz zawieszenia i układu kierowniczego o charakterystyce sportowej jak i systemówstabilizacji toru jazdy ESP i kontroli trakcji TCS – podnoszących własności jezdne pojazdu.

Avenger jest także istotnym elementem odradzającej się gamy samochodów osobowych marki Dodge. W każdym segmencie – od popularnego Caliber’a do wyczynowego Viper’a – oferta Dodge jest dzisiaj prawdziwie konkurencyjna pod każdym względem.

„W ramach ofensywy produktu marki Dodge, nowy Avenger ma szanse przyciągnąć coraz więcej nabywców do salonów sprzedaży” – mówi George Murphy, wiceprezes ds. marketingu światowego – „Do swej klasy Avenger wnosi dozę asertywności oraz stylistyczną zuchwałość, podobnie jak Dodge Charger, Magnum, Caliber i Nitro, które zabłysnęły we własnychsegmentach rynkowych. To auto po prostu nie ma konkurencji na drodze.”

Dodge Avenger spodziewany jest w amerykańskich salonach sprzedaży w pierwszym kwartale 2007 roku, a na rynkach światowych – zarówno w wersji dla ruchu prawo- i lewostronnego – w połowie tego roku. W USA dostępne będą cztery odmiany modelowe: Dodge Avenger SE, Dodge Avenger SXT i Dodge Avenger R/T oraz nieco później – także Dodge Avenger R/T AWD – pierwszy samochód marki Dodge w segmencie D z napędem na wszystkie koła.

Stylizacja zuchwała i agresywna

Pod względem zuchwałej i agresywnej stylizacji nadwozia Dodge Avenger „podąża tropem” budzącego emocje samochodu Dodge Charger.

„Do światowego segmentu pojazdów klasy średniej nowy Dodge Avenger wnosi powiew markowych tradycji amerykańskich „muscle cars” – mówi Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania – „W segmencie D Avenger znaczyć będzie tyle, co Caliber w swojej klasie, czyli stworzy unikalną alternatywę wobec konkurencji.”

Patrząc od przodu, Avenger wygląda agresywnie, jak dyktuje tradycja Dodge. Jego groźne, nawet złowieszcze oblicze podkreśla krzyżowa, chromowana krata chłodnicy na czarnym tle oraz poczwórne reflektory w czarnej oprawie. Rodzajem przedłużenia rysunku grille są charakterystyczne przetłoczenia na masce komory silnika.

Widok z boku zdradza rodzinne pokrewieństwo z modelem Charger. Muskularne nadkola tylne, wielkie koła i smukły spojler ‘rufowy’ świadczą, iż Avenger jest zuchwały i pełen mocy – i na pewno zdolny do wszystkiego. Wielkość kabiny pasażerskiej potęgują czarno lakierowane słupki B, stwarzające nieodparte wrażenie ruchu nawet, gdy Avenger drzemie na postoju.

Po bokach klapy bagażnika zwieńczonej zintegrowanym spojlerem w kolorze nadwozia przyciągają wzrok pokaźne, zespolone lampy tylne. Tylny spojler i chromowane końcówki wydechu stanowią znak rozpoznawczy wersji usportowionej R/T (Road and Track) z silnikiem 3,5-litrowym.

Atletyczność sylwetki Avengera podkreśla liczący 2766 mm rozstaw osi oraz 1570 mmrozstaw kół. Obok zwiększonej strefy kontrolowanego zgniotu w komorze silnika elementy te podnoszą w znaczącym stopniu komfort i stabilność jazdy. Wymiarowo Dodge Avenger jest o 30,5 mm szerszy oraz o 102 mm wyższy niż schodzący z rynku Dodge Stratus.

Imponujący i nowatorski wystrój wnętrza

Unikalna wśród konkurencji, niemalże graficzna estetyka karoserii Avengera przenosi się także do wnętrza, które dzięki dobranej fakturze i jakości matowych materiałów wygląda stylowo. Nakładkę tablicy przyrządów i konsolę centralną pokryto matowym tworzywem Franklin – jako tło dla kratek nawiewu na szybę, oprzyrządowania kokpitu i logo Dodge’a po stronie pasażera. Dominującym kształtem, powtarzającym się we wnętrzu Avengera są elementy okrągłe, m.in. obramowania wskaźników i pokrętła klimatyzacji.

Nawiązując do nazwy Dodge Ram (muflona z ukośnie rosnącymi rogami) konsola centralna na kształt zbliżony do rozciągniętej litery „V” – obejmującej obsadę selektora skrzyni biegów jako główny motyw estetyczny. Konsola zawiera podwójne wyloty nawiewów ogrzewania i klimatyzacji ponad wnęką na standardowe radio AM/FM/CD lub opcjonalny system multimedialno-nawigacyjny MyGIG™. W pojazdach wyposażonych w zestaw głośnomówiący telefonii komórkowej UConnect® przyciski sterowania tego systemu znajdują się w płycie czołowej radioodbiornika, gdzie sąłatwo dostępne i nie burzą harmonii wystroju.

Wszystkie wersje Avengera posiadają seryjną chłodziarkę napojów Chill Zone™, wyposażenie rzadko spotykane w samochodach klasy średniej. Chłodziarka znajduje się w górnej części skrytki pasażera na desce rozdzielczej i mieści nawet cztery duże puszki lub średniej wielkości butelki.

W kabinie nowego Avengera podróżować komfortowo może nawet pięć osób. Dzięki podwyższeniu pozycji siedzenia o 64 mm kierowca zyskuje większe poczucie ‘panowania nad drogą’ a przestrzeń w kabinie liczy teraz prawie 2,86 m3czyli około 0,2 m3 więcej niż poprzednio w Stratusie. Wzrosła również o 64 mm przestrzeń na głowę i o 30 mm szerokość kabiny na poziomie ramion i bioder z przodu. Pojemność bagażnika wynosi 380 litrów.

Napęd na cztery koła oraz zawieszenie i układ kierowniczy o charakterystyce sportowej

Avenger jest także pierwszym samochodem klasy średniej marki Dodge z opcją napędu na cztery koła (pojawi się w salonach nieco później). Dostępny we wszystkich wersjach pojazdu na rynku USA system AWD napędza koła przednie a w momencie ich poślizgu moc przekazywana jest takżena koła tylne. Napęd AWD przydaje się podczas sportowej jazdy na suchej nawierzchni, na podłożu ośnieżonym, oblodzonym i o niskiej przyczepności i działa samoczynnie. W połączeniu z zawieszeniem i układem kierowniczym o charakterystyce sportowej oraz systemami ESP i TCS, napęd AWD w znaczący sposób podnosi własności jezdne i trakcyjne Avengera w wersji R/T.

Znaczna moc niskie zużycie paliwa oraz silnik na paliwa alternatywne

W wersji oferowanej na rynku amerykańskim Dodge Avenger napędzany jest trzema jednostkami napędowymi do wyboru: bazowym czterocylindrowym Silnikiem Światowym o pojemności 2,4 litra, 2,7-litrowym silnikiem V-6 na paliwa alternatywne (FFV), oraz 3,5-litrowym V-6 – skojarzonym z nową, sześciostopniową przekładnią automatyczną AutoStick, która umożliwia także ręczną, sekwencyjną zmianę biegów.

Dodge Avenger zpodstawowym silnikiem czterocylindrowym może śmiało rywalizować pod względem apetytu na paliwo z najlepszymi konstrukcjami w swym segmencie. Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra ze zdwojonym układem zmiennych faz rozrządu VVT wykazuje zużycie paliwa na poziomie 11,2 l/100 km (lub 9,8 l/100 km wg norm EPA 2007) w cyklu miejskim oraz 7,8 l/100 km (lub 7,3 l/100 wg EPA 2007) w cyklu pozamiejskim, pracuje przy tym płynnie i cicho. W porównaniu z poprzednio stosowanym silnikiem o pojemności 2,4 litra moc wzrosła o 15 procent (173 KM wobec 150 KM) przy zmniejszonym o 8 procent zużyciu paliwa. Jednostka ta współpracuje z czterostopniową przekładnią automatyczną.

Z myślą o klienteli zainteresowanej dobrymi osiągami przy rozsądnej wartościsamochodu – przewidziany jest silnik V-6 o pojemności 2,7 litra, przystosowany także do spalania paliw alternatywnych (FFV) i charakteryzujący się mocą„widlastej szóstki” w cenie silnika czterocylindrowego u konkurencji. Jednostka ta dostępna jest jako opcja i wytwarza moc 189 KM oraz moment 259 Nm, rozwijany przy niższej o 850 obr/min niż poprzednio prędkości obrotowej. Zużycie paliwa wynosi 12,4 l/100 km (lub 10,7 l/100 km wg EPA 2007) w cyklu miejskim oraz 8,7 l/100 km (lub 7,8 l/100 km wg EPA 2007) w cyklu pozamiejskim. Silnik ten pracuje normalnie nawet na mieszance benzyny i etanolu E-85 (tj. 15% benzyny, 85 % etanolu).

Na rynku USA Dodge Avenger R/T i R/T AWD oferowany będzie także z silnikiem V-6 o pojemności 3,5 litra rozwijającym moc 235 KM i moment obrotowy 316 Nm – współpracującym z nową sześciostopniową przekładnią automatyczną z systemem AutoStick. Zestaw ten pracuje płynnie i cicho, zapewniając doskonale osiągi przy niskim zużyciu paliwa.

Dodge Avenger R/T wyposażony w nowej konstrukcji automatyczną skrzynię sześciostopniową może dzięki wyższemu przełożeniu na biegu pierwszym osiągać lepsze przyspieszenia ze startu stojącego niż z przekładnią cztero- lub pięciostopniową. Jest to wynik zastosowania wzmocnionego mechanizmu różnicowego o zwiększonej zdolności przenoszenia momentu obrotowego przy efektywnej kontroli jego wykorzystania, m.in. poprzez elektroniczne ograniczenie wartości momentu w początkowych fazach przyspieszania ze startu stojącego. Ciaśniejsze zestopniowanie skrzyni wpływa na zwiększenie kultury pracy zespołu napędowego, ponieważ prędkość obrotowa silnika podlega mniejszym wahaniom przy każdej zmianie przełożenia. Większa ilość przełożeń i lepsze dostosowanie do rozwijanych prędkości, a także niższe przełożenie całkowite to również sposób na obniżenie głośności jazdy oraz zużycia paliwa podczas przebiegów szosowych i autostradowych.

Nowoczesne rozwiązania z zakresu komfortu i bezpieczeństwa „Wśród konkurentów swego segmentu Avenger wyróżnia się szeregiem pomysłowychrozwiązań” – mówi Tom Loveless, dyrektor ds. marketingu i komunikacji światowej Dodge – „Od chłodziarki na napoje w desce rozdzielczej aż do ogrzewanych i chłodzonych uchwytów na kubki Avenger może mieć wszystko to, co klientów kręci.”

Obok agresywnej stylizacji i funkcjonalności wnętrza Dodge Avenger otrzymał pełną gamę rozwiązań, rzadko spotykanych w samochodach segmentu D. Są to m.in.:

Chłodziarka na napoje Chill Zone™ w górnej części skrytki po stronie pasażeraPrzednie uchwyty na kubki, pozwalające chłodzić lub podgrzewać napoje w zakresie temperatur od 2 do 600CŁatwe w pielęgnacji tekstylne pokrycia siedzeń YES Essentials – plamo-odporne, antybakteryjne i nieabsorbujące obcych zapachówPodgrzewane fotele z pokryciem tkaninowymSystem audiowizualny DVD dla pasażerów tylnych siedzeń z radiem AM/FM/CD/MP3, 6-płytowym zmieniaczem CD i satelitarnym odbiornikiem cyfrowym SIRIUS®Oświetlenie wewnętrzne oraz punktowe dla siedzeń przednich i tylnych z wykorzystaniem diod LED Złącze odtwarzacza MP3 i możliwość odsłuchu plików MP3 w całej gamie fabrycznych systemów audio

Najnowszej generacji system informatyczny, rozrywkowy i nawigacyjny MyGIG™ stanowi nowy wymiar w dziedzinie środków komunikacji dostępnych w samochodzie. Ekran dotykowy TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 6,5-cala (165 mm) systemu wyświetla 65.000 kolorów, trójwymiarową grafikę/animacje oraz różnorodne liternictwo. MyGIG™ reaguje na komendy głosowe i posiada szereg narzędzi oraz funkcji, umożliwiających zarządzanie muzyką, nagraniami dźwiękowymi i video:

Dysk twardy o pojemności 20 GB z programem Music Juke Box do przechowywania plików muzycznych i video zapisanych na dysku Złącze USB dla odtwarzaczy plików MP3 oraz ładowania/kopiowania plików WMA, MP3 i JPEG Bazę danych GraceNote® na dysku twardym, pozwalającą identyfikować poszczególne utwory – m.in. tytuły, kompozytorów i wykonawców Możliwość tworzenia playlist, ułatwiających wyszukiwanie plików muzycznychMożliwość nagrywania trzyminutowych wiadomości przy pomocy mikrofonu wmontowanego w obudowę lusterka wstecznegoMożliwość wyświetlania filmów podczas postojuRadio satelitarne SIRIUS® do odbioru ponad 125 programów muzycznych, rozrywkowych oraz informacyjnych bez reklam przez całą dobęPracujący w bezprzewodowej technologii Bluetooth® i aktywowany głosem zestaw głośnomówiący UConnect™, który umożliwia bezpieczniejsze i swobodniejsze prowadzenie rozmów przez odpowiednio przystosowane telefony.

Bezpieczeństwo i jeszcze raz bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo należy do najwyższych priorytetów nabywcy samochodu klasy średniej w USA, stąd też nowy Dodge Avenger posiada wiodące w swym segmencie wyposażenie bezpieczeństwa i zabezpieczenia – dla możliwie skutecznej ochrony kierowcy i pasażeróww razie wypadku. Klatka bezpieczeństwa nadwozia skonstruowana jest ze stali dwufazowej, stali o dużej wytrzymałości oraz nadwytrzymałej. Uzupełnieniem klatki ochronnej nadwozia jest wyposażenie seryjne, jakiego nabywca może oczekiwać w pojeździe tej klasy, m.in.:

•Wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne •Boczne poduszki kurtynowe •Boczne poduszki fotelowe.

Dostępne w opcji są także systemy: przeciwblokujący kół ABS oraz stabilizacji toru jazdy ESP zintegrowany z układem kontroli trakcji TCS.

Prosto do celu

Dodge Avenger konkurować będzie w największym i najtrudniejszym segmencie amerykańskiego rynku motoryzacyjnego samochodów średniej wielkości klasy standard, w którym sprzedaje się 1,9 miliona pojazdów rocznie. Stanowi to w przybliżeniu 11,4 procent rynku samochodów osobowych i lekkich dostawczych (truck) i około 31 procent rynku samochodów osobowych. Znacznie wahające się ceny paliw oraz ilość nowych modeli wskazują na potencjał rozwojowy tego rynku. Tradycyjnym nabywcom samochodów klasy średniej Dodge oferuje unikalną stylizację nadwoziową, bogate wyposażenie standardoweoraz innowacyjność rozwiązań. Jedynie Avenger proponować może typowy dla marki Dodge pakiet komfortu i osiągów za przystępną i wartą zapłacenia cenę.Samochód ten adresowany jest do osób określanych jako Generacja X – w wieku 30-45 lat, w większości wykształconych, żonatych lub zamężnych i mających jedno lub dwoje dzieci. Osoby te cechuje młodzieńczy stosunek do świata i aktywny styl życia oraz skłonność do nowych wyzwań zawodowych i hobbystycznych.Poszukują one pojazdu, który jest dostępny cenowo i odpowiada ich osobowości – a więc posiada specyficzny, sportowy styl podnoszący ich własny wizerunek i przynoszący frajdę z użytkowania. Wyróżniający się agresywną stylizacją, funkcjonalnym wnętrzem oraz innowacyjnym wyposażeniem Dodge Avenger pozwoli imponowaćprzyjaciołom i znajomym nietuzinkowym wyglądem i znakomitymi osiągami.

Produkcja

Produkcję Dodge Avengera podjął w czwartym kwartale 2006 roku – równolegle zsamochodami Chrysler Sebring Sedan i Convertible – zmodernizowany zakład Sterling Heights Assembly Plant w mieście Sterling Heights (stan Michigan). Bazowy Silnik Światowyo pojemności 2,4 litra powstaje w nowoczesnym zakładzie Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA) w Dundee (stan Michigan). Silniki V-6 o pojemności 2,7 oraz 3,5 litra produkowane są przez zakład Kenosha Engine Plant (stan Wisconsin).

Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA)

Silnik Światowy – czyli gama jednostek napędowych o najwyższej klasieświatowej – produkowana jest przez zakład GEMA w Dundee (stan Michigan). Silniki te reprezentują wyjątkową kombinację świetnych osiągów, wysokiej jakości, oszczędności paliwowej oraz zaawansowania technicznego. GEMA stanowi współwłasność DaimlerChrysler Corporation, Mitsubishi Motor Corporation oraz Hyundai Motor Company. Poprzez partnerską optymalizację zasobów, odpowiednie wykorzystanie ekonomiki w skali globalnej oraz elastyczności zespołów roboczych i oprzyrządowania – GEMA tworzy nowewzorce w dziedzinie racjonalizacji wytwarzania silników dla przemysłu motoryzacyjnego.

Marka Dodge

W roku 2005 łączna sprzedaż pojazdów Dodge przekroczyła 1,4 mln sztuk. Posiadając 7-procentowy udziału w rynku amerykańskim Dodge jest piątą co do znaczenia marką w USA i ósmą w światowym przemyśle motoryzacyjnym. Gama pojazdów oferowanych przez Dodge obejmuje samochody osobowe, półciężarowe, minivany oraz użytkowo-rekreacyjne – SUV. Początkiem ekspansji Dodge na rynkach międzynarodowych była premiera samochodu Dodge Caliber, za którym na świat wyjeżdżają kolejne – osobowy Dodge Avenger, SUV Dodge Nitro i wyczynowy Dodge Caliber SRT4.