Kandydujące do tytułu Truck of the Year Motor Trendu pojazdy oceniane są według sześciu kryteriów: stylizacja nadwozia, stopień zaawansowania rozwiązań konstrukcyjnych, funkcjonalność, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo oraz wartość dla użytkownika w stosunku do ceny zakupu. Do konkursu dopuszczane są tylko te konstrukcje, które w sposób znaczący różnią się od modeli ubiegłorocznych.

"W świetle naszych kryteriów, Ram Heavy Duty 2010 nie ma sobie równych" - mówi Angus MacKenzie, redaktor naczelny magazynu Motor Trend.

Ram Heavy Duty oferowany jest w pięciu odmianach modelowych: ST, SLT, TRX, Power Wagon i Laramie, różniących się indywidualnymi cechami wyglądu oraz wyposażeniem seryjnym i dodatkowym.

Samochód posiada hydroformowaną, pełnoskrzynkową ramę o zwiększonej sztywności i podwyższonej wytrzymałości skrętnej. Zawieszenie przednie opiera się na sprężynach śrubowych, a tylne na resorach wielopiórowych - z uwagi na zakładaną ładowność pojazdu. Wyważony dobór przednich sprężyn, resorów tylnych oraz amortyzatorów zapewnia optymalizację komfortu jazdy pod obciążeniem i "na pusto".

Pickupy Ram 2500 i 3500 jako jedyne w swoim segmencie wyposażone są seryjnie w hamulec silnikowy (modele z napędem dieslowskim). Zamykający przewody wydechowe hamulec silnikowy pozwala zwiększyć trwałość hamulców tradycyjnych oraz ograniczyć niebezpieczeństwo fadingu, jest ponadto niezwykle użyteczny w warunkach holowania obciążonej przyczepy podczas dłuższych zjazdów ze wzniesień. Na wydłużenie ‘życia’ hamulców oraz niezawodność ich działania wpływają także tarcze hamulcowe o znacznej średnicy (odpowiednio 360 i 358 mm przód/tył) oraz zintegrowany system przeciwblokujący kół ABS.

Jedną z cech charakterystycznych Ram Heavy Duty MY 2010 jest podwyższona zdolność uciągu i ładowność oraz zwiększone dopuszczalne obciążenie osi. Efektem modyfikacji przedniego zawieszenia, wzmocnienia przegubów  przedniego mostu oraz zwiększenia GAWR jest wzrost nośności osi przedniej, umożliwiający m.in. użytkowanie cięższego pługu śnieżnego.

W roku modelowym 2010 powraca także Ram Power Wagon z bogatszym wyposażeniem w postaci elektrycznie blokowanych mechanizmów różnicowych (przedniego i tylnego), elektronicznie rozłączanego stabilizatora, amortyzatorów Bilstein, 32-calowego ogumienia off-roadowego BF Goodrich, płyt osłonowych podwozia, przekładni głównej o "górskim" przełożeniu 4,56:1 oraz specjalnej wyciągarki Warn® o uciągu 5.440 kg montowanej na przednim zderzaku pojazdu.

Legendarny turbodiesel Cummins o pojemności skokowej 6,7 litra wytwarza moc 350 KM (261 kW) przy 3000 obr/min oraz moment obrotowy 881 Nm przy zaledwie 1500 obr/min. Uważany za najtrwalszy i najbardziej niezawodny silnik w swej klasie, 6,7-litrowy turbodiesel Cumminsa wymaga wymiany oleju co 12 000 km oraz naprawy głównej co 560 000 km, co oznacza przebieg międzynaprawczy o ponad 160 000 km wyższy niż w przypadku konkurencji. Wyposażeniem standardowym tej jednostki jest filtr cząstek stałych (DPF) oraz katalizator absorpcyjny, pozwalający obniżyć poziom tlenków azotu nawet o 90 procent - zgodnie z wymogami normy emisji spalin silników wysokoprężnych.

Seryjnym wyposażeniem Ram’a Heavy Duty jest silnik benzynowy V-8 HEMI® o pojemności 5,7 litra, rozwijający moc 383 KM (286 kW) przy 5600 obr/min oraz moment obrotowy 542 Nm przy 4000 obr/min. Jednostka ta poddana została modyfikacji, w ramach  której obok zwiększonego stopnia sprężania - wprowadzono szereg nowych rozwiązań, m.in. system zmiennych faz rozrządu (VVT), aktywne kolektory ssące o zmiennej długości kanałów dolotowych (dłuższe by  zwiększyć moment przy niskich obrotach oraz krótsze przy wyższych obrotach mocy maksymalnej) oraz niskooporowe przewody ssące i wydechowe. Usprawniono także porty głowicy cylindrów pod kątem optymalizacji przepływów w komorach spalania.

Ram Heavy Duty 2010 odznacza się nową stylizacją o bardziej masywnym wyglądzie oraz lepszej aerodynamice i staranniejszym wykończeniu.  Z uwagi na konieczną wydajność chłodzenia turbodiesla Cummins Ram Heavy Duty otrzymał większą niż wersja Light Duty kratę chłodnicy ze szczelinami wentylacyjnymi po obu stronach emblematu muflona, która widocznie podwyższa linię maski silnika.

Wyposażenie obejmuje takie elementy, jak m.in.: asystent hamowania awaryjnego BAS, ulepszone wielostopniowe poduszki powietrzne, boczne kurtynowe poduszki powietrzne,  trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich miejscach z regulacją wysokości górnego punktu kotwiczenia,  napinacze i zwalniacze napięcia, blokada ‘dziecięca’ zamków drzwi tylnych, elektroniczny rozdział siły hamowania, energochłonna kolumna kierownicy, system reakcji powypadkowej EARS, system zdalnego otwierania bramy posesji i garażu oraz uruchamiania urządzeń domowych Universal HomeLink, wykładzina elementów kabiny chroniąca przed urazami głowy, system kotwiczenia fotelików dziecięcych LATCH, czujniki parkowania tyłem Parksense®, regulacja położenia pedałów, zdalne sterowanie zamkiem centralnym, system kontroli ciśnienia w ogumieniu TPM oraz bezprzewodowy system telefonii komórkowej Uconnect Phone.

Sugerowana przez producenta cena detaliczna (MSRP) w USA wynosi 28 165 dolarów w wersji z kabiną pojedynczą (regular cab), 31 415 dolarów w wersji z kabiną podwójną (crew cab) oraz 36 865 dolarów w wersji z kabiną powiększoną Mega Cab. W salonach sprzedaży nowy Ram Heavy Duty 2010 spodziewany jest pod koniec bieżącego roku.