Dla urodzonych maniaków sportu Dodge Viper SRT10 ma jeszcze więcej tego, o czym śnią oni po nocach: wciskającej w fotel mocy napędu w kombinacji z bardzo krótką drogą hamowania i światowej klasy własnościami jezdnymi. Jego inspirowany wyczynem wystrój wnętrza idzie w parze z agresywną linią nadwozia.

W modelu 2008 SRT podnosi stawkę: najnowszy silnik V-10 o pojemności 8,4 litra wytwarza niesamowite 600 koni mechanicznych mocy oraz 760 Nm momentu obrotowego.

„Kiedyś jeden z wielkich graczy powiedział – ‘dajcie więcej armat’ stąd nasz nowy Viper SRT10 to naprawdę artyleria największego kalibru dla fanów wyczynu” – mówi Kipp Owen, dyrektor ds. inżynierii Street and Racing Technology (SRT) – „Mając 600 koni , o 90 więcej niż poprzednio oraz osiągając setkę w circa 4 sekundy, Viper SRT10 2008 to nowy wzorzec sportowego supersamochodu Ameryki.”

Dodge Viper SRT10 model 2008 spodziewany jest w amerykańskich salonach sprzedaży w okresie lata 2007. Nabywców ucieszą nowe opcje indywidualizacji pojazdu – m.in. pięć nowych kolorów nadwozia, cztery wersje kolorystyczne wnętrza oraz nowe wzory kół jezdnych.

Niesamowity zespół napędowy

Więcej jadu Vipera SRT 10 to niewątpliwie lepsze niż dotąd osiągi ale i zgodność z surowymi normami emisji spalin – m.in. federalną Tier 2, Bin 5 czy też kalifornijską LEV2.

Współpracując ze specjalistami McLaren Performance Technologies i Ricardo Incorporated, konstruktorzy SRT przyjęli od początku znaną wyścigową formułę na zwiększenie mocy: zwiększyć pojemność skokową, usprawnić przepływy w silniku oraz podwyższyć jego prędkość obrotową.

Średnicę cylindrów we wzmocnionym („deep skirt”) aluminiowym kadłubie rozwiercono o 1 mm, zwiększając pojemność skokową z 8,3 do 8,4 litra, pogrubiając odpowiednio płaszcz wodny by polepszyć chłodzenie. Wciskane, żeliwne tuleje cylindrowe oraz śrubowane krzyżowo łożyska główne wału korbowego podnoszą dodatkowo trwałość silnika.

Silnik 8.4L Vipera SRT10 „oddycha” poprzez nowe głowice cylindrowe z komorami spalania obrabianymi numerycznie (Computer Numerically Controlled) oraz powiększonej średnicy zawory ze zmiennymi fazami rozrządu VVT. System ten poprawia skuteczność przewietrzania silnika optymalizując otwarcie zaworów wydechowych w zależności od prędkości obrotowej i chwilowego obciążenia. Powietrze dolotowe płynie przez polerowane przewody i górną komorę kolektora ssącego do niskooporowego filtra – a stamtąd poprzez dwie elektronicznie sterowane przepustnice – do kanału wlotowego silnika. Mieszankę paliwową zapalają platynowe świece zapłonowe zasilane indywidualnymi cewkami w pokrywach głowic cylindrowych. Dla podwyższenia odporności na obciążenie tłoki otrzymały pływające sworznie o zwiększonej średnicy, a pierścienie oporowe o podwyższonej wytrzymałości zmęczeniowej zapożyczono z technologii lotniczej. W układzie smarowania zastosowano pompę o większej wydajności oraz ruchomy smok olejowy z silnika wyczynowego Vipera. Ma to poprawić stałość ciśnienia oleju przy najwyższych obrotach i w warunkach występowania znacznych sił odśrodkowych podczas jazdy po ciasnych łukach.

Spaliny odprowadzane są przez skrócone rury kolektora, które oprócz polepszenia przepływu umożliwiają szybsze osiągnięcie temperatury roboczej katalizatorów. Osłony kolektorów pełnią funkcję ekranów termicznych dla przewodów układu wydechowego. Oba te elementy wykonano ze stali nierdzewnej.

Dalsze zmiany dotyczą przenoszenia zwiększonej mocy i momentu obrotowego 8,4-litrowego V-10 przy jednoczesnej poprawie własności trakcyjnych, jezdnych oraz trwałości zespołu napędowego. Zastosowano nowe sprzęgło dwutarczowe o zmniejszonej średnicy (w porównaniu z poprzednim sprzęgłem jednotarczowym), czego efektem jest redukcja bezwładności masowej o 18 procent, zmniejszony nacisk na pedał oraz lepsze wyczucie pracy sprzęgła.

Skrzynia biegów stanowi najnowszą wersję przekładni sześciostopniowej Tremec T56 i oznaczona jest symbolem TR6060. Ma nowy układ sterowania, dzięki czemu skrócono skok dźwigni selektora. Przewidziano także możliwość dobudowy zewnętrznej chłodnicy, co ucieszy entuzjastów zorganizowanej na torze.

Wzorcowy model hamowania

Skuteczność hamowania zawsze była mocną stroną Vipera, a 14-calowe hamulce tarczowe i przeciwbieżne zaciski dwutłoczkowe Brembo (44/40 na kołach przednich, 42/38 na kołach tylnych) mogą tę prawdę z powodzeniem potwierdzać. Wyposażony w seryjny system przeciwblokujący kół ABS Dodge Viper SRT10 zdolny jest zahamować od prędkości 96 km/h na dystansie 30,5 m.

Własności jezdne klasy światowej

Dodge Viper SRT10posiada całkowicie niezależne zawieszenie typu wyścigowego, oparte na wahaczach trójkątnych i zwrotnicach oraz kolumnach resorujących z lekkiego stopu. Dla podwyższenia własności trakcyjnych z tyłu zastosowano sprawdzoną oś Dana M44-4 z mechanizmem różnicowym o samoczynnie zwiększanym poślizgu GKN Visco-Lok.

Pojazd osadzony jest na odkuwanych aluminiowych i polerowanych kołach o rozmiarze 18 x 10 cali (przednie) i 19 x 13 cali (tylne), dostępnych w trzech wariantach: pięcioramiennym, z ramionami w kształcie H oraz nowym pod nazwą Razor – o pięciu ramionach na wzór litery „U”.Koła „obuto” w opony Michalin® Pilot® Sport PS2, których czterorowkowy bieżnik zapewnia maksimum przyczepności do podłoża przy niskich hałasach toczenia oraz znakomite własności jezdne na nawierzchniach tak suchych jak i mokrych.

Ofenesywna stylizacja nadwozia

Dodge Viper SRT10 ma w dalszym ciągu dwie odmiany nadwozia – Roadster i Coupe. Obie zyskały nową maskę komory silnika o powiększonym chwycie powietrza i poszerzonych szczelinach wylotowych dla lepszego chłodzenia 600-konnego silnika V-10. Samochód oferowany będzie w ośmiu kolorach, w tym pięciu nowych: odcień czerwony Venom Red, zielony Snakeskin Green, Viper Violet, pomarańczowy Viper Orange i błękitny Bright Blue. Wyścigowe pasy na karoserii dostępne będą wciąż jako opcja w sześciu barwach: białej, czarnej, srebrnej, grafitowej, niebieskiej i czerwonej.

Wersje Roadster i Coupe nie są identyczne, a ich jedynymi wspólnymi elementami nadwozia są tylko błotniki i pas przedni, pokrywa komory silnika oraz drzwi. Oczywiście zachowano wszystkie charakterystyczne akcenty stylizacyjne Vipera SRT10 w postaci krzyżowej kraty chłodnicy, głębokich przetłoczeń bocznych, wygładzonych błotników oraz niskiego zarysu maski silnika.

Dzięki podwójnie wybrzuszonemu (‘double bubble’) dachowi, nadwozie Dodge Vipera SRT10 Coupe jest jeszcze sztywniejsze niż Roadstera. Łącznie ze spojlerem tylnym spadzista linia dachu Coupe zapewnia zwiększoną siłę docisku kół tylnych do podłoża. W tej wersji bagażnik Vipera SRT10 ma 0,41 m3 pojemności i jest większy o 0,18 m3niż w bliźniaczym Roadsterze. Konstrukcja dachu i podsufitki umożliwia zamontowanie klatki bezpieczeństwa przy zachowaniu dostatecznej przestrzeni na głowę kierowcy.

Wnętrze inspirowane wyczynem

W kokpicie obu modeli Vipera SRT10 „króluje” jak dawniej charakterystyczny, czerwony przycisk rozruchu silnika oraz sportowa tablica przyrządów z centralnie umieszczonym prędkościomierzem, który wyskalowano do 350 km/h.Dostępnych będzie pięć barw tapicerki wnętrza: tradycyjna czarna oraz cztery nowe barwy łączone – czarno-czerwona, czarno-niebieska, czarno-ciemnoszara i czarno-kremowa. Dalszej indywidualizacji wystroju sprzyjać będzie możliwość wyboru wykończenia wskaźników na desce rozdzielczej i konsoli centralnej.

„Dla entuzjasty wyczynu Dodge Viper SRT10 to perfekcyjna kombinacja ogromnejmocy, wyjątkowych osiągów i niesamowitego wprost wyglądu” – mówi Mike Accavitti, dyrektor marketingu i planowania produktu Dodge Motosports i SRT – „ A dzięki nowej palecie kolorów oraz dostępnym opcjom wyposażenia pojawiają się nowe możliwości personalizowania tego auta zgodnie z wolą jego właściciela.”

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa

Dodge Viper SRT10 posiada następujące wyposażenie:

Regulacja położenia pedałów: pozwala przesuwać wzdłużnie pedały przyspieszenia i hamulca, umożliwiając w ten sposób dobranie możliwie bezpiecznej i komfortowej pozycji za kierownicą. Wielostopniowe poduszki powietrzne z system klasyfikacji pasażera OCS: system poduszek powietrznych napełniających w różnym stopniu, zależnie od siły zderzenia. Sterowanie stopniem otwarcia przedniej poduszki dla pasażera należy do OCS na podstawie oceny jego masy i postury.System przeciwblokujący kół ABS: zapobiega blokowaniu się kół i utrzymuje sterowność pojazdu podczas nagłego hamowania na śliskiej nawierzchni. BeltAlert: system ostrzegający o niezapiętych pasach bezpieczeństwa kierowcy przy pomocy okresowego sygnału świetlno-dźwiękowego w zestawie wskaźników. Centralne światło STOP: celem zwiększenia trwałości i niezawodności działania wykorzystuje diody świetlne LED. Ogranicznik napięcia pasów bezpieczeństwa (CFR): służy do rozprowadzenia siły działającej na taśmę pasa w trakcie zderzenia, stopniowo zwalniając naciąg pasa w sposób kontrolowany. Strefy kontrolowanego zgniotu: ich zadaniem jest pochłonięcie energii zderzenia zanim energia ta dotrze do kabiny i pasażerów pojazdu. Bezpieczna kolumna kierownicy: w jej skład wchodzą dwie hydroformowane, współosiowo ruchome rury umożliwiające pochłonięcie energii zderzenia poprzez złożenie się całej kolumny do przodu. W kolumnie z regulacją elektryczną stosuje się element konstrukcyjny o specjalnie dobranej wytrzymałości na zgięcie, który deformuje się w razie wypadku, wspomagając pochłanianie energii udarowej. Wyposażenie seryjne.Zabezpieczenie przeciw urazom głowy: czyli specjalna, amortyzująca konstrukcja wewnętrznych słupków nadwozia, tablicy przyrządów, oprawy szyby przedniej i tylnej, struktury dachu oraz punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa. Profile kolanowe: umieszczone są pod deską rozdzielczą i/lub drzwiczkach skrytki przed pasażerem i pozwalają utrzymać kierowcę oraz pasażera w możliwie optymalnej pozycji wobec napełniających się poduszek powietrznych. Zdalne sterowanie zamkiem centralnym: pozwala zdalnie ryglować zamki drzwi, zapalać oświetlenie wnętrza, a także uzbrajać i rozbrajać alarm przeciw-kradzieżowy (jeśli znajduje się w wyposażeniu pojazdu).Napinacze wstępne trzypunktowych pasów bezpieczeństwa: w razie kolizji powodują natychmiastowe zebranie luzu pasa bezpieczeństwa, ograniczając w ten sposób bezwładność ciała i głowy kierowcy i/lub pasażera.Monitorowanie ciśnienia w ogumieniu TPM: bezprzewodowy system ostrzegający przed spadkiem ciśnienia na podstawie wskazań czujników w zaworze powietrznym każdej z opon.

Produkcja

Samochody Dodge Viper SRT10 2008 Coupé i Roadster produkowane będą ręcznie przez zakład Conner Avenue Assembly Plant w Detroit, USA.

Street and Racing Technology

Konstrukcje SRT należą do najbardziej ambitnych i wyrazistych w Chrysler Group poprzez konsekwentną i wiarygodną realizację najważniejszej wizji, jaką jest tworzenie pojazdów o wiodących osiągach za najbardziej konkurencyjną cenę. W każdym z produktów SRT odnaleźć można pięć zasadniczych cech charakterystycznych: stylizację zgodną z markowym image, światowej klasy własności jezdne w całym zakresie dynamiki, wzorcową skuteczność hamowania oraz wyróżniające się pod każdym względem zespoły napędowe.

Ofensywa Dodge trwa

Ze sprzedażą łącznie 1,4 mln pojazdów w roku 2006 Dodge jest najlepiej sprzedającą się marką Chrysler Group. Utrzymując 7-procentową penetrację rynku amerykańskiego Dodge jest piątą co do znaczenia marką motoryzacyjną w USA, a jej poszczególne udziały wynoszą: w segmencie minivanów 19 procent, w segmencie lekkich pojazdów ciężarowych (truck) 16 procent oraz 4 procent w rynku samochodów osobowych.