Dodge Viper ACR-X MY 2010 jest uważany aktualnie za najdoskonalszą wersją specjalną słynnego super-samochodu sportowego Ameryki. Pojazd ten łączy w sobie najlepsze elementy wyczynowej charakterystyki dopuszczonego do ruchu na drogach publicznych (‘street legal’) Dodge Vipera ACR (American Club Racer) oraz wyposażenie bezpieczeństwa prosto z mistrzowskiego Vipera Competiton Coupé.

Jego napęd stanowi przygotowany przez SRT silnik V-10 o pojemności 8,4 litra ze standardowym kolektorem wylotowym oraz niskooporowym układem wydechowym, rozwijający moc 640 KM i moment obrotowy 820 Nm (odpowiednio o 40 KM i 60 Nm więcej niż jednostka seryjna w cywilnym ACR).

Dodge Viper SRT10 ACR-X 2010 ujarzmi każdy tor wyścigowy Foto: Auto Świat
Dodge Viper SRT10 ACR-X 2010 ujarzmi każdy tor wyścigowy

Zawieszenie zostało zmodyfikowane do jazdy na torach wyścigowych m.in. przez zastosowanie specjalnych sprężyn oraz amortyzatorów dwustronnego działania i stabilizatorów o regulowanej sztywności. W porównaniu do seryjnego ACR masę pojazdu obniżono o niemal 73 kg pod kątem najbardziej wymagających imprez wyczynowych. Efektem poprawy własności aerodynamicznych - m.in. zastosowania poczwórnych „płatów głębokości” oraz podwoziowych duktów przepływowych powietrza jest zwiększenie siły docisku do nawierzchni, a więc także przyczepności na łukach przy wyższych prędkościach.

Dodge Viper SRT10 ACR-X 2010 ujarzmi każdy tor wyścigowy Foto: Auto Świat
Dodge Viper SRT10 ACR-X 2010 ujarzmi każdy tor wyścigowy

Seria 25 gotowych do akcji, „nielegalnych na drodze” (tj. niedopuszczonych do ruchu na drogach publicznych) samochodów trafiła do entuzjastów Vipera wyłącznie za pośrednictwem witryny internetowej Viper Race Headquarters.

Większość zadebiutuje na torach wyścigowych już w lipcu bieżącego roku w ramach nowej serii mistrzowskiej Dodge Viper Cup (Puchar Dodge Vipera).

Podobnie jak Dodge Competition Coupé – Viper ACR-X posiada liczne elementy bezpieczeństwa, m.in. fabryczną klatkę ochronną, system przeciwpożarowy, bezpieczny zbiornik paliwa oraz sportowy fotel kierowcy. Dodatkowe wyposażenie wyczynowe pod kątem trwałości i niezawodności w warunkach torowych obejmuje chłodnice oleju skrzyni przekładniowej i tylnego mechanizmu różnicowego, przednie tarcze hamulcowe o zwiększonej powierzchni czynnej oraz kanały chłodzące hamulców w przednim pasie nadwozia.

Dodge Viper SRT10 ACR-X 2010 ujarzmi każdy tor wyścigowy Foto: Auto Świat
Dodge Viper SRT10 ACR-X 2010 ujarzmi każdy tor wyścigowy

„Staramy się, aby rok 2010 - ostatni dla produkcji obecnej generacji Vipera - zapisał się jako najbardziej ekscytujący w dotychczasowej historii Vipera oraz wszystkich zrzeszonych w Viper Nation.” – powiedział Ralph Gilles - „ACR-X oraz Dodge Viper Cup mają jeszcze wiele dobrych lat przed sobą.” Oprócz codziennych obowiązków jako szef i CEO marki Dodge, Ralph Gilles jest także zaangażowany w wyczynowe prace konstrukcyjne Vipera ACR-X.

Jego zdaniem - „Dodge Viper ACR-X jest wprost fantastyczny, a jego moc i przyspieszenie powala na kolana, podobnie jak łatwość brania zakrętów i możliwości jazdy na maksimum. To coś wspaniałego dla kogoś, kto od poziomu amatora chce dosięgnąć wyżyn GT.”