Jak przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), rozstrzygnięto ostatnie przetargi na budowę drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami i Oświęcimiem. Węzeł Kosztowy II i Lędziny oraz 10-kilometrowy odcinek S1 Mysłowice-Bieruń wybuduje firma Budimex z Warszawy. W ocenie GDDKiA przyszły wykonawca złożył najkorzystniejszą ofertę, a koszt wykonania całego zadania oszacował na ponad 489 mln zł.

Droga S1 - coraz bliżej domknięcia odcinka z Mysłowic do Bielska-Białej

Dzięki temu rozstrzygnięciu coraz bardziej zbliżamy się do domknięcia drogi ekspresowej S1 na odcinku łączącym Mysłowice z Bielsko-Białą. Nieco wcześniej, 4 października 2021 r., został bowiem wybrany wykonawca fragmentu pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim, wraz z obwodnicą Bierunia. Zwycięzcą przetargu została firma Strabag, która całe zadanie wyceniła na 212 mln zł.

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Bieruń-Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia Foto: GDDKiA
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Bieruń-Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia

Dokumentacja przetargowa dla tego odcinka trasy S1 wraz z obwodnicą Bierunia już została złożona w Urzędzie Zamówień Publicznych (UZP). Wkrótce trafią tam również dokumenty dotyczące odcinka Mysłowice-Bieruń. Po otrzymaniu pozytywnego wyniku kontroli Prezesa UZP zostaną podpisane umowy na realizację obu odcinków.

Kiedy pojedziemy nowymi odcinkami drogi ekspresowej S1?

Z informacji udostępnionych przez GDDKiA wynika, że budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku od węzła Mysłowice do Bielska-Białej powinna zakończyć się w 2023 r. Możliwe, że pod koniec 2023 r. pojedziemy również jedną jezdnią (w układzie 1+1, czyli po jednym pasie ruchu w każdą stronę) pomiędzy Bieruniem i węzłem Oświęcim, a także obwodnicą Bierunia - wszystko dlatego, że jednym z wpisanych kamieni milowych jest uzyskanie przejezdności w terminie 24 miesięcy od dnia podpisania umowy. Samo zakończenie budowy przewidziano na 2025 r. Z kolei 10-kilometrowy odcinek z Mysłowic do Bierunia, o ile umowa zostanie podpisana na początku przyszłego roku, powinien zostać wybudowany najpóźniej do 2025 r.