Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że epidemia koronawirusa nie wpływa na zatrzymanie prac na polskich budowach. Była siła i determinacja w zamawiającym, którym jest GDDKiA, aby znaleźć sprawdzonego wykonawcę. "Mamy takiego wykonawcę, który daje nam gwarancję rzetelnego i zgodnego z harmonogramami wykonania prac. Musimy łączyć drogi w jednolitą sieć" - powiedział Adamczyk.

"To będzie droga, która ma służyć wszystkim. Dziś podpisana została umowa na odcinek Bydgoszcz Płn. - Świecie Płd., a kolejny Świecie Płd. - Nowe Marzy, będzie podpisany najprawdopodobniej w poniedziałek. To wiadomość, na którą wszyscy czekali. Ta droga jest niezbędna do tego, żeby nasz region mógł się rozwijać" - mówił Minister-członek Rady Ministrów Łukasz Schreiber.

Wyraził przekonanie, że kierowcy przejadą całą trasą S5 od Dolnego Śląska na Pomorze i w kierunku Warmii i Mazur w 2022 roku, co pozwoli na dobre skomunikowanie mieszkańców Bydgoszczy także z europejską siecią dróg.

S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ Foto: GDDKiA
S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ

Przerwa w budowie z powodu pierwszego wykonawcy

W czerwcu 2019 r. GDDKiA odstąpiła od umów z firmą Impresa Pizzarotti po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z umową realizacji kontraktów na trzech odcinkach S5 Nowe Marzy - Świecie Południe, Świecie Południe - Bydgoszcz Północ i Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ. W sierpniu 2019 r. ogłoszono przetargi.

W czwartek podpisano umowę na dokończenie budowy odcinka S5 w województwie kujawsko-pomorskim - Świecie Południe - Bydgoszcz Północ długości 22,4 km. Za budowę odpowiedzialne będzie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider) oraz Mirbud (partner), jej koszt to 583 mln zł.

Wcześniej, 13 marca, GDDKiA podpisała umowę na dokończenie prac budowlanych na liczącym 9,7 km odcinku drogi ekspresowej Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ z konsorcjum PBDiM Kobylarnia (lider) i Mirburd (partner). Inwestycja będzie kosztować 359 mln zł.

W województwie kujawsko-pomorskim droga ekspresowa S5 będzie mieć łącznie 130 km długości, a jej budowa została podzielona na siedem odcinków. Pod koniec ubiegłego roku otwarto dwa fragmenty - od granicy z województwem wielkopolskim do Żnina Północ (Jaroszewo) oraz między węzłami Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) – Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo). Trwają prace budowlane na odcinkach Żnin Północ – Szubin Północ oraz Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) – Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn). Zakończenie prac na obu odcinkach jest planowane w tym roku.