Logo

To najbardziej denerwująca funkcja w nowych autach? Jej wyłączenie nie zawsze jest łatwe

  • Od lipca 2024 r. wszystkie nowe samochody w UE muszą być wyposażone w system ISA
  • Inteligentny asystent prędkości ma informować kierowcę o przekroczeniu prędkości, ale często działa nieprawidłowo i może irytować kierowcę
  • Funkcję można dezaktywować po każdym uruchomieniu silnika — w jednych samochodach jest to łatwiejsze, a w innych trudniejsze
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Układ ISA (Intelligent Speed Asisstance) to inteligentny asystent prędkości aktywowany przy każdym uruchomieniu silnika. Zgodnie z unijnymi wymogami od lipca 2022 r. musiały być w niego wyposażane nowo homologowane pojazdy, a od lipca 2024 r. układ jest już obowiązkowy we wszystkich nowych pojazdach oferowanych klientom na europejskich rynkach.

Poznaj kontekst z AI

Jakie są przepisy dotyczące systemu ISA w nowych samochodach?
Dlaczego kierowcy wyłączają system ISA?
Jak można wyłączyć system ISA w samochodzie?
Co robi system ISA, gdy kierowca przekroczy prędkość?
System rozpoznawania znaków
System rozpoznawania znakówAuto Bild

Jak działa system ISA w samochodzie?

Idea jest słuszna: kierowca jest informowany komunikatem dźwiękowym o przekroczeniu obowiązującego ograniczenia prędkości, co powinno skłonić go do przepisowej jazdy. System pobiera dane z kamer rozpoznających znaki drogowe stojące przy drodze, a także z map nawigacji. Tyle teorii. Rzeczywistość wygląda nieco inaczej, i to modelach samochodów praktycznie wszystkich producentów.

Często zdarza się, że komputer samochodu pokazuje nieodpowiednie, zaniżone ograniczenie prędkości. Myli się na zwykłych ulicach, jak i na drogach ekspresowych, gdy kamera sczyta informację ze znaku znajdującego się nie na głównej jezdni, a przy drodze serwisowej. System "wariuje" także na parkingach i drogach lokalnych. To oznacza, że kierowca jest atakowany uciążliwym "pikaniem" w sytuacji, gdy jedzie zgodnie z przepisami. Przekroczenie dozwolonej prędkości nawet o kilka km na godz. również oznacza włączenie alarmu dźwiękowego.

Jak wyłączyć system ISA w samochodzie?

Renault i Mitsubishi
Renault i MitsubishiKrzysztof Słomski / Auto Świat

ISA to system pomocniczy pojazdu, więc kierowca może go wyłączyć, tak samo jak np. układ stop/start. Niestety w wielu przypadkach wymaga to przeklikania się przez rozbudowane menu na ekranie dotykowym. To uciążliwe i niebezpieczne, gdy prowadzisz samochód. Coraz więcej producentów stosuje przydatne skróty, których znajomość ułatwia dezaktywację nielubianej funkcji.

Takim skrótem może być specjalny, osobny przycisk umieszczony z boku deski rozdzielczej (np. z "samochodem w kółku" lub ikoną "znaku drogowego i trąbki"), który po dwukrotnym kliknięciu dezaktywuje akustyczne ostrzeganie o ograniczeniu prędkości. Takie rozwiązanie znajdziemy w Renault i bliźniaczych modelach Mitsubishi, stosuje je także Mazda. Inni producenci przygotowali komendy na kierownicy, np. w Mercedesie wystarczy dłużej przytrzymać przycisk od regulacji poziomu dźwięku. W Volvo procedura jest podobna — wystarczy dłużej przytrzymać odpowiedni przycisk na kierownicy.

Funkcja ostrzegania przed przekraczaniem prędkości - wyłączanie, przycisk
Funkcja ostrzegania przed przekraczaniem prędkości - wyłączanie, przyciskFilip Trusz / Auto Świat
Mercedes-AMG GT Coupe 63 4Matic+
Mercedes-AMG GT Coupe 63 4Matic+Krzysztof Słomski / Auto Świat
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu