Logo

Czeska autostrada D11 coraz bliżej polskiej granicy. Kiedy dojedziemy szybciej do Pragi?

  • Czeska autostrada D11 ma połączyć się z polską drogą ekspresową S3 w rejonie Lubawki, co umożliwi szybszy przejazd z Wrocławia do czeskiej Pragi
  • Budowa D11 napotyka trudności związane z górzystym terenem. Zaplanowano tam ponad 50 mostów, wiaduktów i trzy tunele, a to wszystko na odcinku 40 km
  • Symboliczne otwarcie 3,3-kilometrowego odcinka D11 do węzła Kralovec planowane jest na jesień 2026 r.
  • Odcinek od granicy do Trutnova o długości 17,9 km ma być ukończony do końca 2028 r.
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Budowa autostrady D11 po czeskiej stronie granicy wchodzi obecnie w najbardziej wymagający etap. W okolicach miejscowości Bernartice, na trudnym, górzystym terenie, pracują już potężne żurawie, a pierwsze betonowe podpory mostów i wiaduktów są już widoczne. Trasa przyszłej autostrady w wielu miejscach będzie przebiegać wysoko nad dolinami, co czyni ten fragment jednym z najbardziej skomplikowanych projektów drogowych realizowanych obecnie w Czechach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Kiedy planowane jest symboliczne otwarcie odcinka D11 do węzła Kralovec?
Jak długo trwa obecnie podróż z Wrocławia do Pragi?
Ile mostów i tuneli zaplanowano na odcinku 40 km czeskiej autostrady D11?
Do kiedy ma być ukończony odcinek od granicy do Trutnova?

Kiedy kierowcy pojadą do czeskiej Pragi drogą ekspresową?

Jak przypomina "Gazeta Wrocławska", docelowo połączenie D11 z S3 ma umożliwić szybki i komfortowy przejazd z Wrocławia do Pragi. Stolica Czech oddalona jest od Wrocławia o 290 km, jednak obecnie podróż między tymi miastami zajmuje około czterech godzin. Po polskiej stronie kierowcy korzystają z autostrady A4 i drogi ekspresowej S3, ale po przekroczeniu granicy muszą kontynuować jazdę lokalnymi, mniej wygodnymi trasami.

Kiedy otwarcie czeskiej autostrady D11? Symboliczne otwarcie już w 2026 r.

Polska droga ekspresowa S3 kończy się przy granicy już od ponad dwóch lat, jednak pełne połączenie z czeską autostradą D11 wciąż pozostaje odległe. Oficjalne zapowiedzi mówią o tym, że jesienią 2026 r. S3 "przestanie się kończyć w polu", jednak — jak zauważa "Gazeta Wrocławska" — będzie to jedynie symboliczny krok naprzód. Do tego czasu Czesi planują oddać do użytku najkrótszy, 3,3-kilometrowy fragment trasy, który pozwoli dojechać do węzła Kralovec. Rozwiązanie to odciąży centrum Lubawki, ale nie wpłynie znacząco na czas przejazdu do Pragi.

Prace na czeskiej D11 przy granicy z Polską
Prace na czeskiej D11 przy granicy z PolskąŘeditelství silnic a dálnic

Jakie są największe wyzwania podczas budowy czeskiej autostrady D11 w górach?

Budowa autostrady D11 napotyka na poważne trudności związane z wymagającym, górzystym terenem. Wciąż brakuje trzech odcinków o łącznej długości blisko 41 km. Najtrudniejszy fragment prowadzi przez silnie pofałdowane tereny, gdzie droga będzie przebiegać na estakadach i w tunelach. Na niespełna 40 km zaplanowano ponad 50 mostów i wiaduktów oraz trzy tunele, co znacząco komplikuje i wydłuża realizację inwestycji.

Odcinek od granicy państwa do Trutnova, liczący 17,9 km, jest już w budowie i ma zostać ukończony pod koniec 2028 r. Z kolei fragment Trutnov — Jaroměř czeka jeszcze na podpisanie umowy z wykonawcą. Obecnie prowadzone są tam intensywne badania archeologiczne, które — jak informuje "Gazeta Wrocławska" — przyniosły odkrycie tysięcy zabytków z czasów XVIII-wiecznych wojen o Śląsk.

Dalsza część trasy, od Jaroměřa przez obwodnicę Hradca Králové, jest już gotowa i kierowcy mogą korzystać z autostrady D11 prowadzącej bezpośrednio do Pragi.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu