Logo

Rusza budowa kolejnego odcinka S17. Wojewoda wydał decyzję

  • Wojewoda Lubelski wydał decyzję ZRID na budowę nowego odcinka drogi S17
  • Nowy odcinek S17 będzie miał dwa pasy ruchu w każdym kierunku, 11 wiaduktów, 5 mostów i system ochrony środowiska
  • Budowa obejmie także węzeł, Miejsca Obsługi Podróżnych oraz drogi lokalne o długości ponad 20 km
  • Trwają prace na innych odcinkach S17, a dokumentacja dla ostatniego fragmentu do granicy z Ukrainą jest w przygotowaniu
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Decyzja ZRID umożliwia wykonawcy rozpoczęcie prac w terenie po przekazaniu placu budowy. Według planów pierwsze roboty mają ruszyć jeszcze tej zimy, a pełne tempo budowy zostanie osiągnięte wiosną przyszłego roku.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak długo będzie miał nowy odcinek S17?
Ile mostów powstanie na nowym odcinku S17?
Kto jest odpowiedzialny za realizację budowy odcinka S17?
Kiedy mają ruszyć pierwsze prace budowlane na odcinku S17?

Jak będzie przebiegać droga S17 z Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego?

Projektowany odcinek S17 poprowadzony zostanie głównie nowym śladem, pomiędzy węzłami Zamość Południe a Tomaszów Lubelski Północ, na długości 18,5 km, po wschodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 17. Za węzłem Zamość Południe trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do istniejącej DK17. W ramach inwestycji powstaną m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą do Łaszczowa, para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Za Tarnawatką nowa ekspresówka przebiegnie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w pobliżu Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się z obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego.

Jak będzie wyglądać droga S17 z Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego?

Nowa droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstanie 11 wiaduktów, pięć mostów pełniących także funkcję przejść dla zwierząt, kładka dla pieszych, a także oświetlenie i system odwodnienia. Przebudowane zostaną sieci podziemne, a trasa zostanie wyposażona w urządzenia chroniące środowisko oraz poprawiające bezpieczeństwo ruchu. Dodatkowo powstanie ponad 20 km dróg do obsługi ruchu lokalnego. Za realizację odpowiada firma Kolin Insaat, a wartość kontraktu wynosi 822,4 mln zł.

Mapa odcinków S17
Mapa odcinków S17GDDKiA

Wydana decyzja ZRID wyznacza granice terenu przeznaczonego pod budowę drogi i pozwala rozpocząć procedurę odszkodowawczą za przejmowane nieruchomości. Postępowanie administracyjne w tej sprawie prowadzi Wojewoda Lubelski. Niezależni rzeczoznawcy majątkowi, powołani przez wojewodę, oszacują wartość przejmowanych działek, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Na tej podstawie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypłaci należne odszkodowania właścicielom nieruchomości.

Jak idzie budowa na trasie S17 Piaski — Zamość — Hrebenne?

Budowa drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim systematycznie postępuje. Od wakacji trwają już prace na odcinkach Zamość Wschód — Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski — Hrebenne, co oznacza, że w realizacji są trzy fragmenty tej trasy pomiędzy Zamościem a Hrebennem o łącznej długości niespełna 50 km.

Ostatni fragment S17, liczący około dwa kilometry, poprowadzi do planowanego terminala na granicy z Ukrainą w okolicach Hrebennego. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla tego odcinka. Równolegle planowana jest budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych na istniejącej już obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego — inwestorzy są na etapie uzyskiwania decyzji ZRID.

Zbliża się także realizacja S17 na odcinku Piaski — Zamość. W tym roku złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID dla fragmentów Piaski Wschód — Łopiennik (16,3 km), Krasnystaw — Izbica (18,8 km) oraz Izbica — Zamość Sitaniec (9,9 km). Ogłoszono również przetargi na wybór wykonawców dla odcinków Łopiennik — Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec — Zamość Wschód (łącznie 20,5 km), które domkną budowę tej części trasy.

Etapy realizacji poszczególnych odcinków

  • Piaski Wschód — Łopiennik: złożony wniosek o decyzję ZRID (długość: 16 km, wykonawca: Aldesa),
  • Łopiennik — Krasnystaw Północ: w przetargu (9 km),
  • Krasnystaw Północ — Izbica: złożony wniosek o decyzję ZRID (19 km, Budimex),
  • Izbica — Zamość Sitaniec: złożony wniosek o decyzję ZRID (10 km, konsorcjum GAP Insaat — lider, Fabe, Sine Midas Stroy),
  • Zamość Sitaniec — Zamość Wschód: w przetargu (11 km),
  • Zamość Wschód — Zamość Południe: w budowie (12,5 km, Budimex),
  • Zamość Południe — Tomaszów Lubelski Północ: uzyskana decyzja ZRID (18,5 km, Kolin),
  • Tomaszów Lubelski Południe — Hrebenne: w budowie (17 km, Budimex),
  • Hrebenne — Terminal Hrebenne (Rawa Ruska): przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km).
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu