- Wojewoda Lubelski wydał decyzję ZRID na budowę nowego odcinka drogi S17
- Nowy odcinek S17 będzie miał dwa pasy ruchu w każdym kierunku, 11 wiaduktów, 5 mostów i system ochrony środowiska
- Budowa obejmie także węzeł, Miejsca Obsługi Podróżnych oraz drogi lokalne o długości ponad 20 km
- Trwają prace na innych odcinkach S17, a dokumentacja dla ostatniego fragmentu do granicy z Ukrainą jest w przygotowaniu
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Decyzja ZRID umożliwia wykonawcy rozpoczęcie prac w terenie po przekazaniu placu budowy. Według planów pierwsze roboty mają ruszyć jeszcze tej zimy, a pełne tempo budowy zostanie osiągnięte wiosną przyszłego roku.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Będą przebijać się przez góry. Kierowcy już czekają na tę drogę
Jak będzie przebiegać droga S17 z Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego?
Projektowany odcinek S17 poprowadzony zostanie głównie nowym śladem, pomiędzy węzłami Zamość Południe a Tomaszów Lubelski Północ, na długości 18,5 km, po wschodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 17. Za węzłem Zamość Południe trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do istniejącej DK17. W ramach inwestycji powstaną m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą do Łaszczowa, para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Za Tarnawatką nowa ekspresówka przebiegnie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w pobliżu Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się z obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego.
Jak będzie wyglądać droga S17 z Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego?
Nowa droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstanie 11 wiaduktów, pięć mostów pełniących także funkcję przejść dla zwierząt, kładka dla pieszych, a także oświetlenie i system odwodnienia. Przebudowane zostaną sieci podziemne, a trasa zostanie wyposażona w urządzenia chroniące środowisko oraz poprawiające bezpieczeństwo ruchu. Dodatkowo powstanie ponad 20 km dróg do obsługi ruchu lokalnego. Za realizację odpowiada firma Kolin Insaat, a wartość kontraktu wynosi 822,4 mln zł.
Wydana decyzja ZRID wyznacza granice terenu przeznaczonego pod budowę drogi i pozwala rozpocząć procedurę odszkodowawczą za przejmowane nieruchomości. Postępowanie administracyjne w tej sprawie prowadzi Wojewoda Lubelski. Niezależni rzeczoznawcy majątkowi, powołani przez wojewodę, oszacują wartość przejmowanych działek, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Na tej podstawie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wypłaci należne odszkodowania właścicielom nieruchomości.
Jak idzie budowa na trasie S17 Piaski — Zamość — Hrebenne?
Budowa drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim systematycznie postępuje. Od wakacji trwają już prace na odcinkach Zamość Wschód — Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski — Hrebenne, co oznacza, że w realizacji są trzy fragmenty tej trasy pomiędzy Zamościem a Hrebennem o łącznej długości niespełna 50 km.
Ostatni fragment S17, liczący około dwa kilometry, poprowadzi do planowanego terminala na granicy z Ukrainą w okolicach Hrebennego. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla tego odcinka. Równolegle planowana jest budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych na istniejącej już obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego — inwestorzy są na etapie uzyskiwania decyzji ZRID.
Zbliża się także realizacja S17 na odcinku Piaski — Zamość. W tym roku złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID dla fragmentów Piaski Wschód — Łopiennik (16,3 km), Krasnystaw — Izbica (18,8 km) oraz Izbica — Zamość Sitaniec (9,9 km). Ogłoszono również przetargi na wybór wykonawców dla odcinków Łopiennik — Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec — Zamość Wschód (łącznie 20,5 km), które domkną budowę tej części trasy.
Etapy realizacji poszczególnych odcinków
- Piaski Wschód — Łopiennik: złożony wniosek o decyzję ZRID (długość: 16 km, wykonawca: Aldesa),
- Łopiennik — Krasnystaw Północ: w przetargu (9 km),
- Krasnystaw Północ — Izbica: złożony wniosek o decyzję ZRID (19 km, Budimex),
- Izbica — Zamość Sitaniec: złożony wniosek o decyzję ZRID (10 km, konsorcjum GAP Insaat — lider, Fabe, Sine Midas Stroy),
- Zamość Sitaniec — Zamość Wschód: w przetargu (11 km),
- Zamość Wschód — Zamość Południe: w budowie (12,5 km, Budimex),
- Zamość Południe — Tomaszów Lubelski Północ: uzyskana decyzja ZRID (18,5 km, Kolin),
- Tomaszów Lubelski Południe — Hrebenne: w budowie (17 km, Budimex),
- Hrebenne — Terminal Hrebenne (Rawa Ruska): przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km).