Auto Świat Wiadomości Aktualności Czy rozpoznasz części samochodu? Wybraliśmy 10 elementów

Czy rozpoznasz części samochodu? Wybraliśmy 10 elementów

Mówi się, że nowoczesny samochód przeciętnie składa się z kilkunastu tysięcy części. Nie będziemy nazywać ich wszystkich, ale wybraliśmy dla was dziesięć, tych bardzo charakterystycznych. Sprawdź, czy potrafisz je poprawnie nazwać.

świeca zapłonowa
świeca zapłonowaŻródło: Auto Świat / Piotr Czypionka

Historia automobilu ma już ponad 120 lat. W tym czasie samochód przeszedł długą drogę. Można powiedzieć, że sukcesy pojazdu z silnikiem spalinowym zaczęły się od tego, jak żona Karla Benza, Berta, latem 1888 r. przejechała trasę z Mannheim do Pforzheim i z powrotem, pokonując około 180 km trójkołowcem męża. Udowodniła w ten sposób, że automobilem faktycznie da się podróżować i wywołała duże zainteresowanie.

Od tamtego czasu ludzkość tak pokochała samochody, że stopniowo dostosowywała swoje życie oraz otaczającą infrastrukturę do coraz większej liczby aut. Samochody sukcesywnie stawały się coraz szybsze, bezpieczniejsze i coraz bardziej wygodne. Za tym wszystkim idzie wzrost... liczby części, z których są budowane. Sprawdź, czy potrafisz rozpoznać wybrane przez nas elementy.

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/10
Żródło: Auto Świat

Na zdjęciu widzimy cztery:

Poprawna odpowiedź: świece zapłonowe

Świeca zapłonowa to mały, niepozorny element wyposażenia samochodu, bez którego pojazd nie może ruszyć. Ta część wchodzi w skład układu zapłonowego silnika o zapłonie iskrowym i stanowi jego najważniejszy element. Jeżeli jest ona niesprawna lub uszkodzona, samochód nie zapali, a jeśli się to uda – silnik może ulec uszkodzeniu. Co więcej, od stanu tego elementu zależy również zużycie paliwa oraz jakość pracy wielu mechanizmów

Pytanie 2/10
Żródło: Auto Świat

Element silnika, który jest na zdjęciu to:

Poprawna odpowiedź: turbosprężarka

Umieszczenie w układzie wydechowym turbiny pozwala zamienić energię spalin na ruch obrotowy, który z kolei jest wykorzystywany do sprężania powietrza dostającego się do silnika. A im więcej powietrza do niego dociera, tym większą moc może on rozwinąć. Wszystkie turbosprężarki mają bardzo podobną budowę. Na ułożyskowanym wale z jednej strony zamontowany jest wirnik turbiny, a z drugiej sprężarki. Specjalne ukształtowanie korpusu wymusza ruch spalin przyspieszający turbinę do kilkudziesięciu tysięcy obrotów, przez co udaje się sprężyć powietrze w układzie dolotowym do dość wysokiego ciśnienia. Zasada działania turbo jest zbliżona do tego, co można zaobserwować w elektrowni wodnej.

Pytanie 3/10
Żródło: Auto Świat (Grupa Onet)

Ta część pełni bardzo ważną funkcję w układzie hamulcowym i jest to:

Poprawna odpowiedź: zacisk hamulcowy

Pierwszym wielkoseryjnym autem fabrycznie wyposażonym w hamulce tarczowe z zaciskami przedniej osi był Citroen DS zaprezentowany w 1955 roku. Sześć lat później na rynku pojawił się Mercedes 300SE - pierwszy samochód wyposażony w hamulce tarczowe wszystkich czterech kół. Dziś trudno sobie wyobrazić współczesne auto bez hamulców tarczowych przynajmniej na przedniej osi

Pytanie 4/10
Żródło: Auto Świat (RASP / Auto Świat)

Czy wiesz co to za część? Zajmuje sporo miejsca pod maską

Poprawna odpowiedź: blok silnika

Blok silnika to największy i najcięższy element jednostki napędowej. Ma on do spełnienia najróżniejsze zadania. To w nim umieszczone są tłoki oraz układ korbowy. Blok silnika ma też mnóstwo kanałów wodnych oraz olejowych. To do bloku silnika przykręcone są wszystkie pozostałe części silnika

Pytanie 5/10
Żródło: Auto Świat (RASP / Auto Świat)

W każdym samochodzie jest wiele części, które mają przekrój koła. Ta na zdjęciu to?

Poprawna odpowiedź: tarcza hamulcowa

Działanie hamulca tarczowego polega w największym skrócie na tym, że siły hamowania wytwarzane przez tłoczki osadzone w zacisku hamulcowym zwalniają lub unieruchamiają za pośrednictwem klocków tarczę hamulcową (na zdjęciu) zespoloną z kołem. Ciśnienie płynu potrzebne do poruszenia tłoczków wytwarzane jest w pompie hamulcowej i przekazywane przewodami

Pytanie 6/10
Żródło: Auto Świat (Grupa Onet)

W aucie jest wiele części, które się kręcą, m.in. właśnie ta. Jak się nazywa?

Poprawna odpowiedź: wałek rozrządu

Wałek rozrządu jest napędzany przez wał korbowy za pośrednictwem paska zębatego, łańcucha lub zespołu kół zębatych. Pierwsze wałki rozrządu montowane były w dolnej części bloku, tak by można je było napędzać bezpośrednią przekładnią zębatą od wału korbowego, później przeniesiono je do głowicy. ich zadaniem jest otwierać odpowiednie zawory silnikowe dla każdego czterech suwów silnika

Pytanie 7/10
Żródło: Auto Świat / iStock

Jaki to element zawieszenia?

Poprawna odpowiedź: resor piórowy

W początkach motoryzacji resor występował tylko w jednej postaci - podwójnego resoru piórowego (lekko zakrzywionego płaskownika metalowego sprężynującego identycznie jak łuk strzelecki). Później stosowano resor pojedynczy na wieszakach. Z czasem zaczęto od niego odchodzić, by już od lat 40. XX w. przejść niemal wyłącznie na sprężyny śrubowe - przynajmniej w zawieszeniu kół przednich. Resor piórowy (płaski) nie odszedł jednak zupełnie do lamusa. Wykorzystywany jest w autach dostawczych i ciężarowych, do końca produkcji montowany był w zawieszeniu przednim Malucha (ustawiony poprzecznie), także np. Chevrolet Corvette wciąż ma takie rozwiązanie

Pytanie 8/10
Żródło: Auto Świat / Piotr Czypionka

Samochód spalinowy ma mnóstwo uszczelek. Nazwij tę uszczelkę

Poprawna odpowiedź: uszczelka głowicy silnika

Uszczelka między głowicą a blokiem silnika z reguły jest wykonana z kilku warstw materiałów, często używa się kompozytów lub metali, np. stali. W sporcie niekiedy stosowane są uszczelki miedziane, gdyż znacznie lepiej odprowadzają ciepło z bloku. Warto wiedzieć o tym, że wspomniana uszczelka pod głowicą jest narażona na ciężkie warunki pracy - wysokie ciśnienie (nawet do 2 tys. barów!) i duże wahania temperatur (od ujemnych po kilkaset stopni Celsjusza)

Pytanie 9/10
Żródło: Auto Świat / iStock

Jak się nazywa ta smukła część?

Poprawna odpowiedź: zawór silnikowy

W górze cylindra silnika czterosuwowego, w jego głowicy, znajdują się conajmniej dwa otwory. Służą one do zaopatrywania silnika w świeżą mieszankę paliwowo-powietrzną i do opróżniania go z gazów spalinowych. To właśnie jest miejsce pracy zaworów. Okrągły grzybek zamyka okrągły otwór w głowicy cylindra, opierając się przy tym o gniazdo zaworowe. Do prowadzenia grzybka zaworowego służy trzonek, który przekazuje grzybkowi ruch posuwiście zwrotny, a więc steruje otwieraniem i zamykaniem całego zaworu.

Pytanie 10/10
Żródło: Auto Świat

Niektóre części składają się z wielu elementów. Jak nazywa się ten mechanizm?

Poprawna odpowiedź: głowica silnika

Głowice cylindrów stanowią jeden z najważniejszych elementów każdego pojazdu spalinowego. Głównym zadaniem głowicy cylindrów jest zamknięcie od góry komory spalania i zapewnienie przestrzeni do zainstalowania niezbędnych części silnika. Kolejna ważna funkcja tego mechanizmu to zapewnienie stałego smarowania cylindrów. To niezwykle istotne zadanie ― jeśli cylindry nie są dobrze smarowane, płynna praca silnika nie jest możliwa. Głowica stanowi również o sztywności korpusu silnika, a co za tym idzie — ma wpływ na jego trwałość oraz głośność pracy.

Brakuje jeszcze 10 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Nie poszło ci najlepiej
Całkiem nieźle, ale warto się jeszcze podszkolić
Gratulujemy, świetny wynik. Bardzo dobrze orientujesz się w tematyce części samochodowych
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków