Sprzedaż motocykli klasy motard w ostatnich latach wzrasta, tak więc każdy producent stara się zaoferować kupującym swój produkt. Pierwszego dużego motarda zaprezentowało austriackie KTM w postaci 950 SM. Dopiero po roku pojawiło się konkurencyjne BMW, które podczas wystawy Intermot w październiku 2006 przedstawiło model HP2 Megamoto. Nieoficjalnie mówi się, że Honda przygotowuje model FMX z litrowym silnikiem.
Aktualnie jednak z niemiecko-austriacką parą konkuruje włoski producent motocykli Ducati. Podczas targów EICMA zaprezentował seryjną wersję koncepcyjnego modelu Hypermotard. Prototyp pozytywnie oceniano już w trakcie jego premiery w roku 2005, również dzięki temu motocykl trafił do produkcji seryjnej. Dzięki ramie rurowej, czerwonej owiewce i rurom wydechowym, które wyglądają jak wyrzutnie rakiet ziemia-powietrze, funbike zainteresuje prawdopodobnie szeroką rzeszę publiczności, a wyższa cena nie powinna stanowić przeszkodę rynkowego sukcesu.
W odróżnieniu od prototypu, wersja seryjna Ducati Hypermotard otrzymała silnik 1078 cm3, który po raz pierwszy pojawił się w turystycznym modelu Multistrada. Średnica i skok tłoków 2-cylindrowego silnika z desmodromicznym rozrządem zaworów i bezpośrednim wtryskiem paliwa wynosi 98 x 71,5 mm. Jednostka osiąga moc 70 kW (95 KM) przy 7750 obr./min i moment obrotowy 103 Nm przy 4750 obr./min. Prędkość maksymalna powinna przekroczyć 200 km/h.
Najnowocześniejszą techniką cechują się także zawieszenie i układ hamulcowy. Z przodu zastosowano widelec Marzocchi o średnicy 50 mm i tarczą hamulcową o średnicy 305 mm z promieniowymi 4-tłoczkowymi zaciskami firmy Brembo. Z tyłu zamontowano centralny amortyzator Sachs, 1-ramienny wahacz oraz tarczę hamulcową o średnicy 245 mm. W wyposażeniu standardowym nie brakuje 17-calowych kół ze stopów lekkich firmy Marchesini.
Podobnie jak Multistradę, także model Hypermotard 1100 można nabyć w podrasowanej wersji S. Wersję S charakteryzują przede wszystkim ulepszony przedni widelec Marzocchi z regulacją i obniżonym tarciem, regulowany amortyzator Öhlins z tyłu, lepsze hamulce oraz obniżona o 2 kg masa netto.
Dane techniczneDucati Hypermotard 1100Rok modelowy2007Rozstaw osi / wysokość do siedzenia1 455 mm / 845 mmSilnik, pojemność2-cylindrowy do L, 1078 cm3Średnica x skok tłoka98,0 x 71,5 mmIlość zaworów / chłodzenie4 / powietrzeMoc70 kW (95 KM) / 7 750 obr.Moment obrotowy103 Nm / 4 750 obr.Przeniesienie napędu / skrzynia biegówłańcuch / 6-biegowaKoła (przód/tył)120/70 ZR17, 180/55 ZR17Hamulce przód2x tarcza 305 mm, 4-tłoczkowe, promienioweHamulce tył1x tarcza 245 mm, 2-tłoczkoweZawieszenie przódwidelec USD, średnica 50 mmZawieszenie tyłwahacz, centralny amortyzatorMasa netto179 kgStosunek (KM/t)784Cenanie podano