Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Kierowcy pojadą fragmentem obwodnicy Oświęcimia. Ta trasa będzie wyjątkowa

Kierowcy pojadą fragmentem obwodnicy Oświęcimia. Ta trasa będzie wyjątkowa

Wczesnym popołudniem 2 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza udostępnić kierowcom fragment południowej obwodnicy Oświęcimia. 2,2-kilometrowy odcinek jest pierwszą częścią obwodnicy miasta. Trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta.

Budowa obwodnicy Oświęcimia
Budowa obwodnicy OświęcimiaŹródło: GDDKiA
  • Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza udostępnić kierowcom fragment południowej obwodnicy Oświęcimia. 2,2-kilometrowy odcinek jest pierwszą częścią obwodnicy miasta
  • W pełni gotowa inwestycja będzie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach, a kierowcy zyskają dwujezdniową trasę z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku
  • Budowa obwodnicy była wyzwaniem ze względu na bliskość niemieckich obozów koncentracyjnych KL Birkenau oraz KL Auschwitz, co sprawiło, że realizacja inwestycji drogowej była powiązana z ochroną światowego dziedzictwa UNESCO

Mieszkańcy Oświęcimia, ale też i kierowcy, którzy przejeżdżają przez to miasto, odetchną z ulgą. W poniedziałek 2 grudnia w godzinach popołudniowych (możliwe, że ok. godz. 14) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza otworzyć niemal 2,2-kilometrowy odcinek południowej obwodnicy Oświęcimia między rondem na ul. Zatorskiej a rondem na ul. Jagiełły (z drogą DW948).

2,2-kilometrowy fragment obwodnicy ułatwi przejazd w Oświęcimiu

Drogowcy informują, że nowo otwarty odcinek będzie stanowił pierwszą, wschodnią część trasy, która docelowo połączy miasto z nowym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1. Udostępniony w poniedziałek fragment trasy ułatwi przejazd z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt.

Budowa obwodnicy Oświęcimia — mapa
Budowa obwodnicy Oświęcimia — mapaŹródło: GDDKiA

Na potrzebę wybudowania obwodnicy wskazywały dane zebrane podczas Generalnego Pomiaru Ruchu Przeprowadzonego w latach 2020-2021. Już wtedy drogą krajową DK44, będącą kręgosłupem transportowym tego czwartego pod względem liczby ludności miasta Małopolski, każdego dnia poruszało się ponad 20 tys. pojazdów. Największe natężenie odnotowano na Moście Jagiellońskim na Sole (27,5 tys. aut).

Obwodnica połączy się z drogą ekspresową S1, cała trasa gotowa w 2026 r.

"Nowa 9-kilometrowa obwodnica od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Dzięki temu nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i pozwoli na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów, oraz na północ, do autostrady A4" — wyjaśnia GDDKiA.

Budowa obwodnicy ruszyła w listopadzie 2022 r. Cała inwestycja powinna zakończyć się w połowie 2026 r. Obecnie stopień zaawansowania prac wynosi 76 proc. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:

  • z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy), 
  • z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe, 
  • z ul. Wojewódzką w Pławach poprzez rondo turbinowe, 
  • z ul. Legionów (DW933) poprzez rondo turbinowe, 
  • z ul. Jagiełły (DW948) poprzez rondo turbinowe, 
  • z ul. Zatorską (obecna DK44, koniec obwodnicy) poprzez rondo turbinowe.

Po ukończeniu wszystkich prac kierowcy zyskają dwujezdniową trasę z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Pierwsza w Polsce inwestycja drogowa ściśle powiązana z ochroną światowego dziedzictwa

Największym wyzwaniem podczas projektowania i budowania trasy była bliskość niemieckich, nazistowskich obozów koncentracyjnych KL Birkenau oraz KL Auschwitz. Jak informuje GDDKiA, to pierwszy taki przypadek w Polsce, w którym realizacja inwestycji drogowej jest tak ściśle powiązana z ochroną światowego dziedzictwa wpisanego na listę UNESCO.

Na każdym etapie związanym z realizacją inwestycji trzeba było wziąć pod uwagę konieczność ochrony obu tych istotnych dla światowego dziedzictwa miejsc. Aby to było możliwe, droga została zasłonięta przez specjalnie zbudowany w tym celu wał ziemny. Ponadto w miejscu przecięcia trasy z linią kolejową przejazd prowadzi pod torami, a nie wiaduktem nad nimi. Zadbano również o to, żeby most na Sole nie wyróżniał się z otoczenia.

Na całej obwodnicy powstają trzy mosty. Pierwszy z nich, na Młynówce, jest już gotowy. W przypadku drugiego obiektu, na Wiśle, budowę konstrukcji zakończono wiosną, a trzeciego, na Sole, zabetonowano w październiku br. Gotowy jest też nasyp, który zasłania widok na drogę od strony KL Birkenau. Nasyp ma 1,5 km długości i maksymalnie 6 m wysokości.

Drogowcy przecisną pod torami ogromny prostopadłościan

Teraz wykonawcę inwestycji czeka najtrudniejsze i najbardziej czasochłonne zadanie. Jest nim budowa przejścia pod torami kolejowymi linii Oświęcim — Czechowice-Dziedzice. Prace będą wykonywane przy utrzymaniu ruchu pociągów. W drugiej połowie 2025 r. obok torów rozpocznie się budowa konstrukcji obiektu, którym przebiegnie trasa pod linią kolejową.

W ogromnym prostopadłościanie o wymiarach 22,7 × 38,7 × 8,5 m znajdą się trzy jezdnie — dwie obwodnicy Oświęcimia i trzecia, którą poprowadzona zostanie ul. Ostatni Etap. "Kiedy konstrukcja zostanie skończona, na przełomie 2025 i 2026 roku, przeciśniemy ją pod torami. Jak dotąd nikt w Polsce nie przeciskał tak dużych konstrukcji pod czynną linią kolejową" — informuje GDDKiA. 

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków