Logo
WiadomościAktualnościEkologiczna Multipla

Ekologiczna Multipla

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Przyszłość silników napędzających samochody jest nadal trudna do przewidzenia. Z całą pewnością będą musiały one spełniać kilka bardzo istotnych kryteriów, takich jak poziom emisji spalin, który ma być niski we wszystkich sytuacjach i bardzo niski (lub nawet równy zeru) w warunkach miejskich, gwarantować duży zasięg i dobre osiągi.

Auta wyposażone w te jednostki powinny dysponować stosunkowo dużą przestrzenią ładunkową, być też funkcjonalne i komfortowe.W przypadku samochodów z silnikiem elektrycznym, w których akumulatory są ciężkie i zajmują dużo miejsca, osiągnięcie powyższych celów może być trudne. Kompromisem w tej sytuacji jest zastosowanie napędu hybrydowego, który wykorzystuje silnik elektryczny i spalinowy.Właśnie takie rozwiązanie zastosowano w Fiacie Multipli Hybrid Power, która niebawem powinna wejść do produkcji seryjnej. W wyglądzie zewnętrznym samochodu praktycznie nie dostrzeżemy różnic. Wnętrze też oferuje standardową ilość miejsca. Usunięto tylko środkowy fotel z przodu. W jego miejscu zainstalowano elektroniczny system monitoringu pracy silników. Multipla napędzana jest benzynową jednostką o pojemności 1,6 l i mocy 103 KM oraz silnikiem elektrycznym osiągającym moc wyjściową 30 kW i moment obrotowy 130 Nm. Wyposażenie samochodu obejmuje ponadto inwerter (konwerter przekształcający prąd stały z akumulatora na trójfazowy zmienny), akumulatory umieszczone pod podłogą (15 nowoczesnych jednostek niklowo--wodorkowych o łącznej wadze 280 kg), alternator i automatyczną skrzynię biegów typu Selespeed.Fiat Multipla Hybrid Power jest jedynym autem w tym segmencie, które do napędu może wykorzystywać tylko silnik elektryczny. W mieście auto zachowuje się jak ZEV (Zero Emission Vehicle), osiąga prędkość maksymalną 80 km/h i ma zasięg ponad 80 km. Poza miastem, w momencie przełączenia na tryb hybrydowy, napędzane jest silnikiem elektrycznym i benzynowym (włącza się po przekroczeniu prędkości 30 km/h), które pracują razem. Pozwala to na zachowanie osiągów konwencjonalnego auta i na znaczne zmniejszenie emisji spalin. Osiągi to 155 km/h maksymalnej prędkości i 400 km zasięgu. W trakcie hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, wykorzystywana do ładowania akumulatorów.Dzięki zastosowaniu takich rozwiązań konstruktorom Fiata udało się zredukować zużycie paliwa (6,8 l/100 km w porównaniu z 8,6 l/100 km w aucie z silnikiem spalinowym) przy jednoczesnym ograniczeniu o 50 proc. emisji szkodliwych substancji. Nie zmieniła się też praktycznie użyteczność auta, gdyż w momencie wyładowania akumulatorów może być ono napędzane tylko silnikiem spalinowym.Technologia produkcji samochodów z napędem hybrydowym jest nadal bardzo droga. Sam koszt akumulatorów przewyższa praktycznie wartość seryjnej odmiany Multipli. Minie zatem jeszcze sporo czasu, zanim auto trafi do indywidualnego odbiorcy.Na razie Fiat liczy na zamówienia instytucji publicznych, które chcą promować ekologiczne rozwiązania. Auta tego typu mogą być używane m.in. przez służby miejskie, ograniczając w ten sposób poziom zanieczyszczeń w centrach miast. Jednym z pierwszych ośrodków, który wykorzysta Multiplę, a także inne modele Fiata z napędem elektrycznym lub hybrydowym, będzie Neapol.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: