Producent, po raz pierwszy ukazując w pełnej okazałości ten nowy model, zdecydował się na biały kolor nadwozia. Nam też udało się pierwsza jazdę odbyć takim właśnie egzemplarzem. Tu mała dygresja. W Polsce białe samochody uznawane są za mało eleganckie i dilerzy najwięcej ich sprzedają firmom, które mają duże floty. Białe nadwozie jest bowiem najłatwiejsze do oklejenie firmową identyfikacją. Jednak w przypadku nowego Fiata 500, ten biały kolor ma swoją wymowę. Wygląda wyjątkowo okazale, elegancko i przyjaźnie.

Małe auto w tym kolorze nadwozia powinno szybko stać się synonimem nowej mody wśród młodych użytkowników, do których ten model jest adresowany.

Charakterystyczne i nowoczesne nadwozie

Styliści centrum Fiata stanęli tym razem na wysokości zadania. Nowy Fiat 500 otrzymał prawie wszystko co powinien. Przyjemna linia nadwozia z elementami znanymi z „dorosłych” modeli tej marki. Sprawia wrażenie dynamicznej i sportowej. Przednia część z charakterystycznym nowym logo Fiata i elementami poprzecznymi przejętymi z „pięćsetki" sprzed pięćdziesięciu lat. Trzy punkty świetlne – światła główne zintegrowane z kierunkowskazami, światła do jazdy dziennej i małe światła mgłowe umieszczone w dolnej części zderzaka.

Uwagę wzbudza nowoczesny kształt lusterek zewnętrznych w barwie nadwozia, na czarnej stopce oraz klamki drzwi w stylu lat pięćdziesiątych. Nowoczesna tylna część nadwozia, to pokrywa bagażnika o znacznej powierzchni, zintegrowane światła zespolone oraz duży zderzak. Nam ta część nowego Fiata 500 przypomina trochę… pomniejszone Stilo.

Wsiadamy do wnętrza

Nowy Fiat 500 obecnie jest dostępny tylko w wersji trzydrzwiowej, chociaż producent ma podobno w planie także wprowadzenie wersji pięciodrzwiowej. Jego niekwestionowaną zaletą są duże otwory drzwiowe z dużym kątem otwarcia, a to oznacza, że do tego samochodu możemy bez najmniejszego problemu wsiadać. I tu uwaga: dotyczy to także osób o wzroście nawet 190 cm! Jednak w tym ekstremalnym przypadku o zajęciu miejsca na tylnych siedzeniach raczej mowy już nie ma. Taki kierowca musi przesunąć swój fotel do maksymalnego położenia, by zająć wygodną pozycję za kierownicą.

Kokpit kierowcy przypomina inne modele włoskiej marki. Wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów ułatwia manewry, chociaż wymaga od kierowcy przyzwyczajonego do typowego standardu trochę więcej uwagi. Jednak w miarę pokonywania kolejnych kilometrów ten element samochodu staje się dobrodziejstwem.

Nowocześnie została zaprojektowana deska rozdzielcza z charakterystycznymi elementami jak m.in. centralnie umieszczony okrągły prędkościomierz (nawiązujący do „pięćsetki” z lat pięćdziesiątych), sześć dysz nawiewu powietrza do kabiny (cztery z regulowanym kierunkiem). Uwagę zwracają dwa elementy w kształcie wydłużonej elipsy. Górna, której elementy tworzą dwie dysze nawiewu powietrza i firmowy radioodtwarzacz CD/MP3. Natomiast dolna, zawiera elementy sterowania m.in. ogrzewaniem, klimatyzacją, podgrzewaniem szyby tylnej, ustawieniem nawiewu, prędkości wentylatora oraz ciekłokrystaliczne wyświetlacze temperatury. Po obu stronach poniżej zamontowano włączniki umożliwiające sterowanie szybami w drzwiach. Stworzono też specjalnie do tego modelu zaprojektowaną nawigację satelitarną.

W tunelu środkowym oprócz wyjmowanej popielniczki znalazło się miejsce na butelki oraz umieszczono tam gniazdko do przyłączenia dodatkowych urządzeń (wytrzymujące obciążenie aż 180 W) i USB do iPoda.

Siedzenie nie są tak spartańskie jakie znamy z protoplasty sprzed pięćdziesięciu lat. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów stworzono konstrukcje nowoczesne, ergonomiczne z niekonwencjonalnym kształtem zagłówków i pasami bezpieczeństwa z napinaczami na wszystkich czterech miejscach.

Po podniesieniu siedziska prawego fotela mamy do dyspozycji schowek na dokumenty, instrukcję obsługi czy klucze.

Bezpieczeństwo na przynajmniej pięć gwiazdek

Wiadomo, że nowy Fiat 500 przeznaczony jest dla czterech osób, które przy odpowiednim ustawieniu przednich foteli będą mogły podróżować zapewne bezpiecznie. Jednak praktyczne testy potwierdziły, że raczej jest to auta dla dwóch dorosłych i dwójki małych dzieci. Cztery osoby mają zapewnione pasy bezpieczeństwa z napinaczami.

Wersja testowana była wyposażona aż w siedem poduszek powietrznych. Dwie czołowe, dwie boczne, dwie kurtyny oraz specjalna do ochrony kolan. Jeżeli już mowa o bezpieczeństwie, to zdaniem producenta nowy Fiat 500 przygotowany został do spełnienia wymogów testów zderzeniowych EuroNCAP na pięć gwiazdek, a nawet sześć! To wyjątkowo bezpieczny mały samochodzik, ale i tak musimy poczekać na oficjalne rezultaty testów, które wkrótce mają się odbyć.

Bagażnik raczej symboliczny

To rzeczywiście auto z bagażnikiem umożliwiającym, jak w popularnym dowcipie, tylko przewożenie dokumentów lub damskiej torebki. Pojemność 185 litrów to naprawdę niewiele, ale zgodnie z założeniami konstruktorów ma to być model samochodu typowo miejski, który nie jest przeznaczony, jak kiedyś dla przykładu „Maluchy”, do transportu lodówek na miejscu obok kierowcy (po wymontowaniu fotela). Jednak dostęp do niego jest bardzo dobry, bo pokrywa bagażnika otwiera się wysoko do góry. Także istnieje możliwość składania tylnych siedzeń, co znacznie zwiększa przestrzeń ładunkową. Są one dzielone w stosunku 50:50. Do bagażnika przewidziano także specjalne pojemniki, które ułatwiają umieszczenie podręcznego bagażu.

Pierwsza jazda

Podstawowym silnikiem w ofercie jest czterocylindrowy benzynowy o pojemności skokowej 1242 cm3 o mocy 51 kW przy 5500 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 102 Nm przy 3000 obr./min. Dla dwóch osób to zupełnie wystarczające. Auto potrafi przyspieszać od 0 do 100 km/h w ciągu 12,9 sekundy, co nie jest wynikiem ani rewelacyjnym, ani też złym. Jak przekonaliśmy się osobiście, auto z tym silnikiem przyjemnie dla kierowcy przyspiesza do ok. 110 - 120 km/h, później już nieco wolniej. Do miasta i na krótkie wypady poza teren zabudowany, to w zupełności wystarczy.

Jednostka 1,2 8v pracuje niezbyt głośno, chociaż w miarę zwiększania prędkości hałas we wnętrzu jest coraz bardziej odczuwalny. Jednak takie brzmienie, to także duch nowego Fiata 500.

Konstruktorzy zastosowali tradycyjny układ zawieszenia, ale dla małego Fiata 500 to w zupełności wystarczy. Auto przyjemnie wchodzi nawet w ostre zakręty, niezbyt się podczas ich pokonywania pochyla, a dobre siedzenia zapewniają też odpowiednie trzymanie.

Podsumowanie

Cóż, nasze krótkie spotkanie z nowym Fiatem 500 dobiega końca. A wszystko co dobre, kończy się zwykle równie szybko. Według naszej oceny ten model ma szansę na podreperowanie finansów włoskiego koncernu, o czym wymownie może świadczyć fakt, że już w tej chwili dilerzy przyjęli ponad 25 tys. zamówień. Zapewne także wysoko należy ocenić wykonanie, chociaż o trwałości efektownych na pierwszy rzut oka materiałów, po tak krótkim spotkaniu z nowicjuszem, trudno jeszcze powiedzieć.

To nie tylko sukces Fiata, ale także polskiego robotnika, który ten samochód w Tychach produkuje. Już wielokrotnie udowodniono, że w Polsce można produkować na najwyższym poziomie i należy także tym razem mieć nadzieję o kontynuacji dobrych tradycji.

Więcej napiszemy o naszych wrażeniach po kolejnym spotkaniu z nowym Fiatem 500 podczas redakcyjnych jazd testowych.

Czytaj także:opis, dane techniczne i cena - fotogaleriapremiera w Turyniepowrót do przeszłości - fotogaleriazobacz i dodaj własną wizjęFiat 500 Abarth na Nurburgringu

Ocena

Wnętrze, sterowanieJakość wykonania wnętrza8Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)8Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi7Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa6Praktyczne schowki7Przyjemność z jazdy8Widoczność do przodu8Widoczność do tyłu7Silnik, skrzynia biegówPraca silnika7Osiągi na niższych obrotach7Moc na wyższych obrotach7Głośność na niższych obrotach7Głośność na wyższych obrotach7Zużycie paliwa7Stopnie skrzyni biegów8Łatwość zmiany przełożeń8Zawieszenie, hamulceWłasności jezdne w normalnym ruchu7Własności jezdne w warunkach ekstremalnych7Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…)7Przeniesienie siły napędowej na jezdnię7Skuteczność hamulców8BagażnikWielkość bagażnika5Możliwość załadunku bagażnika8Uniwersalność bagażnika5Stosunek ceny do wartości użytecznejCena/wartość użyteczna7Ocena całkowitaOcena całkowita - średnia7,94

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:Typ silnika:benzynowyCylindry / zawory:4 / 2Pojemność skokowa (cm3):1242Moc (kW / obr./min):51 / 5500Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min):102 / 3000Własności eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):160Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s):12.9Zużycie-miasto/poza/kombi (l/100 km):6.4 / 4.3 / 5.1wymiary i nośność:Bagażnik - siedzenia/złożone (l):185 / - Pojemność zbiornika paliwa (l):35Masa pojazdu / nośność (kg):865 / 440wymiary do wykresu - wymiary zewnętrzne:a) długość (mm):3546b) szerokosć (mm):1627c) wysokość (mm):1488d) rozstaw osi (mm):2300e) rozstaw z przodu (mm):1413f) rozstaw z tyłu (mm):1407 miejsce z tyłu pod przednim siedzeniem:tak