.- A jakiego pan miał?- Najpierw miałem 3 Maluchy, a potem dwa 125p... Taki dialog wcale nie jest fikcyjny. Produkty z czasów pogrążonego w kryzysie PRL-u popsuły wizerunek włoskiej firmy wśród Polaków na bardzo długi okres, choć tak naprawdę auta z lat 80. miały niewiele wspólnego z Fiatami. Stereotypy trudno jednak zwalczyć. Dlatego właśnie nie opieramy się na obiegowych opiniach, ale na badaniu, w którym dobrowolnie brało udział ponad 1,5 tys. nieanonimowych właścicieli Fiatów - mowa o Narodowym Auto Teście "Auto Świata". Najpopularniejszymi autami wśród ankietowanych były: Seicento (14,2 proc.), Punto II (10,4 proc.), Uno (9,6 proc.), Cinquecento (9,5 proc.). Najmniej popularnym Fiatem okazała się Albea (1,3 proc.). Używany czy nowy?Na to pytanie odpowiedź nie jest już taka prosta. Aż 96 proc. kupionych w Polsce Pand pochodziła wprost z salonów dilerskich. Na drugim końcu skali znajduje się Punto pierwszej generacji - aż 76 proc. to samochody, które do rąk naszych ankietowanych trafiły jako używane. Najpopularniejsze w naszym kraju Seicento w 64 proc. pochodziło z salonów.Autem najcześciej sprowadzanym zza granicy były Punto I (13 proc.) oraz Brava (7 proc.).Punto I jest także najpopularniejszym Fiatem na giełdach - w ten sposób kupiło go aż 8 proc. ankietowanych (w przypadku Seicento odsetek ten wyniósł 3 proc., a przy Punto II - 5 proc.). Wi'kszość właścicieli aut zapłaciła za nie gotówką - w przypadku Punto I aż 79 proc. Najrzadziej dotyczyło to klientów Pandy - tylko 43 proc. zdecydowało się na taką formę zapłaty. Większość posiłkowała się kredytem (45 proc.). Kto jest właścicielem Fiatów w Polsce? Seicento wybierają najmłodsi - 39 proc. posiadaczy tego samochodu jest w wieku od 18 do 24 lat. Również Punto I i Brava mają młodych użytkowników (odpowiednio 38 i 37 proc.).Co ciekawe, kompaktowa Brava ma również najwyższy odsetek właścicieli powyżej 45 lat (14 proc.). Najwięcej użytkowników Seicento ukończyło szkołę średnią (48 proc.), a najlepiej wykształceni okazali się właściciele Pand i Punto II - odpowiednio 56 i 51 proc. skończyło studia. Ten ostatni model jest również najpopularniejszy wśród osób z wykształceniem zawodowym (6 proc.). Właściciele Fiatów to najcześciej mieszkańcy dużych miast - w przypadku Pandy aż 46 proc. pojazdów jest użytkowanych w aglomeracjach powyżej 200 tys. mieszkańców, dla Punto II odsetek ten wynosi 39 proc., a dla Seicento 32 proc. Najpopularniejszym "włochem" polskiej wsi jest Punto I (19 proc.). W miastach do 50 tys. mieszkańców najprędzej spotkamy Bravę (34 proc.) i Punto I (33 proc.).Fiat - samochód na całe życie?Najbardziej przywiązani do swoich włoskich 4 kółek są właściciele Punto I - tu aż 31 proc. ankietowanych deklarowało, że ma auto od 5 do 10 lat (przy drugiej pod tym względem Bravie 28 proc.). Najkrócej użytkowanym autem jest zdecydowanie Panda - 34 proc. właścicieli ma ją krócej niż 12 miesięcy.A które z Fiatów są najlepsze? W Narodowym Auto Teście na 50 samochodów ze ścisłej czołówki najlepiej sklasyfikowana została Brava - 26 pozycja. Właściciele najbardziej cenili sobie jej praktyczność, przestronność i komfort oraz koszty użytkowania. Najmniej - jakość wykończenia. Kolejną, 27 pozycję zajęła Panda - tu najwyżej oceniono koszty eksploatacji, niezawodność samochodu, a najniżej praktyczność. 33 miejsce zajęło Punto II, które użytkownicy chwalą ze względu na niskie koszty eksploatacji, a słabo oceniane są takie kategorie, jak praktyczność, niezawodność oraz dość niespodziewanie zawieszenie. Najtańszym w utrzymaniu Fiatem jest według naszych ankietowanych Seicento (47 w ogólnej klasyfikacji) - w tej kategorii auto zajęło 4 pozycję. Niestety, przy ocenie przestronności i komfortu - przedostatnią na 50 sklasyfikowanych pojazdów. Niewiele lepiej wypadła praktyczność - 48 miejsce. Pod względem kosztów zaledwie o punkt niżej wypadło Uno, ale w TOP 50 zajęło 46 pozycję. Sklasyfikowane na 44 miejscu Punto I najlepiej wypadło w kategorii kosztów (16 pozycja). Włosi w PolsceHistoria współpracy naszego kraju z włoskim koncernem zaczęła się już przed wojną, kiedy to w Warszawie składano licencyjne Fiaty 508 i 518. Po wojnie, od 1947 roku zawierano umowy, na mocy których na Żeraniu miał być wytwarzany Fiat 1100 (nigdy do tego nie doszło). W 1965 roku podpisano porozumienie o produkcji 125p (pierwsze egzemplarze zjechały z taśm jeszcze w 1967 roku). 6 lat później władze zdecydowały się na zakup licencji na Fiata 126 (oznaczenie "p" dotyczy aut z Polski). Do ASO czymoże lepiej samemu?Aż 37 proc. właścicieli Fiatów serwisuje swoje pojazdy w prywatnych warsztatach. Najczęstszym powodem takiego wyboru była wysoka jakość usług, ale przy okazji skarżono się na zabrudzenie wnętrza. Zaledwie o 2 proc. mniej decyduje się jednak na ASO - tu pozytywnym zaskoczeniem był udzielony rabat. Co ciekawe, aż 25 proc. użytkowników Fiatów samodzielnie (lub z kimś z rodziny albo znajomym)naprawia swoje auta. Jeśli zaś chodzi o rodzaj zasilania, to najczęściej Fiaty w Polsce napędzane są jednostkami benzynowymi, a w instalacje gazową wyposażane są głównie samochody starsze - najcześciej Punto I oraz Brava. W przypadku tego ostatniego modelu odsetek silników wysokoprężnych jest najwyższy.Przeciętny właściciel FiataZ przeprowadzonego przez naszą redakcję Narodowego Auto Testu wynika, że gdybyśmy chcieli stworzyç obraz przeciętnego właściciela Fiata w Polsce, to jeździłby on Seicento wyprodukowanym w 2000 r. Auto wyposażone byłoby wsilnik o poj. 900 ccm, bez instalacji gazowej. Właściciel pochodziłby z dużego miasta (powyżej 200 tys. mieszkańców) i byłby osobą w wieku od 25 do 34 lat, ze średnim wykształceniem. Samochód miałby rok-3 lata i najcześciej byłby serwisowanyw prywatnym warsztacie.