Początkowo Międzynarodowa Federacja Samochodowa planowała wprowadzić już w 2013 roku nawet silniki czterocylindrowe. Ostatecznie, po protestach producentów silników, stanęło na sześciocylindrowcach, a nowy regulamin zacznie obowiązywać od sezonu 2014.

Nowe silniki mają nie wpłynąć na osiągi i atrakcyjność Formuły 1. Mają za to być znacznie oszczędniejsze. Zespół silnikowy będzie składał się z motoru o pojemności 1600 cm3 i nowego systemu odzyskiwania energii ERS, który zastąpi stosowany obecnie KERS. Nowy system w połączeniu z turbodoładowaniem ma zapewnić porównywalną moc, jaką generują większe silniki V8. Zwiększono także limit dopuszczalnych obrotów nowych jednostek napędowych z 12000 do 15000 obr./min.

Ostatnia era turbo w Formule 1 miała miejsce w 1988 roku. Tamtejszy sezon zdominowały bolidy McLarena z silnikami 1.5 V6 Hondy, które prowadzili Alain Prost i Ayrton Senna.