Decyzję o wyborze jednego z nich dyrekcja podejmie w przyszłym roku.

Jak poinformował PAP rzecznik prasowy GDDKiA Andrzej Maciejewski, w przyszłym roku Dyrekcja złoży też wniosek w Ministerstwie Środowiska w sprawie wydania decyzji środowiskowej dotyczącej inwestycji.

Trasa ma przebiegać przez jezioro Tałty, które ma być przecięte przez 850-metrowej długości most lub 350-metrowej długości estakadę. To wstępna decyzja GDDKiA. Ekolodzy uważają, że inwestycja zniszczy jezioro.

- Jednym z elementów przebudowy drogi nr 16 jest przejście obok Mikołajek. Nie wiemy, czy będzie to 350- metrowa estakada, most, czy też jeszcze inne rozwiązanie. Nie wybraliśmy żadnego wariantu. Jest jeszcze na to za wcześnie. Prowadzimy analizy i konsultacje społeczne i na ich podstawie wybierzemy najlepsze rozwiązanie - powiedział Andrzej Maciejewski.

Dodał, że jest kilka wariantów przebudowy drogi nr 16.

- Czekamy na formalny wniosek - powiedział PAP Michał Milewski z wydziału prasowego Ministerstwa Środowiska.

GDDKiA napisała w komunikacie:

"W związku z publikacją w poniedziałkowych (28.07.2008) wydaniach Rzeczpospolitej i Gazety Wyborczej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że podczas opracowywania koncepcji docelowego przebiegu drogi krajowej nr 16 nadrzędnym celem inwestora i projektantów przy wytyczaniu nowego przebiegu drogi jest maksymalne odsunięcie trasy od obszarów objętych ochroną. W tym celu wykonywana jest inwentaryzacja przyrodnicza na wszystkich wariantach przebiegu drogi, która zostanie wykorzystana przy opracowywaniu raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Obecny przebieg drogi krajowej nr 16 stanowi północną granicę Mazurskiego Parku Krajobrazowego. Warianty nowego przebiegu przesunięte są w kierunku północnym, tak by maksymalnie odsunąć trasę od granic parku. Ta ponad 50–kilometrowa trasa tylko na 2 kilometrach będzie graniczyła z parkiem krajobrazowym, na tym odcinku wszystkie warianty poprowadzone są jednym śladem.

Potrzeba konsultowania przebiegu nowej drogi jest przez GDDKiA traktowana priorytetowo. Na obecnym etapie nie przesądzamyo wartości żadnego z wariantów drogi. Dlatego też prowadzone są zakrojone na szeroką skalę działania informacyjne. Organizowane są spotkania dla mieszkańców miejscowości, których planowana inwestycja będzie dotyczyć, na których mieszkańcy, samorządy lokalne oraz organizacje pozarządowe mają możliwość wypowiadania się w sprawie przebiegu drogi, składania uwag, opinii i ewentualnych zastrzeżeń. Aby dotrzeć z informacją o projektowanej drodze do jak najszerszego grona osób i organizacji, także spoza terenu objętego projektem,inwestor wraz z projektantem uruchomili stronę internetową http://www.mragowo-orzysz.pl/, na której zamieszczone są dokładne informacje o wariantach planowanej trasy.

Dzięki dotychczasowym działaniom konsultacyjnym projektant pozyskał wiele cennych informacji mogących mieć znaczenie dla przyszłego kształtu drogi. Udało się, np. już na tym etapie ustalić potrzebę budowy dodatkowego węzła drogowego pomiędzy miejscowościami Woźnice i Olszewo. Efektem konsultacji społecznych jest również przedstawiona przez Urząd Miasta i Gminy w Mikołajkach propozycja nowego wariantu drogi, odsuniętego na północ w stosunku do wariantów GDDKiA, zakładająca między innymi budowę mostu przez Tałty o dł. 550 m. Propozycja ta jest obecnie analizowana przez projektanta.

Inwentaryzacja przyrodnicza i analiza wielokryterialna wszystkich wariantów w raporcie o oddziaływaniu na środowisko wskaże wariant najmniej szkodliwy dla środowiska naturalnego i ten wariant będzie rekomendowany przez inwestora do realizacji."

Źródło: PAP, komunikat GDDKiA