W listopadzie 2019 roku sieć polskich dróg szybkiego ruchu przekroczyła liczbę 4 000 km. Obecnie jest ich dokładnie 4 121,3 km. W samym 2019 roku GDDKiA oddała do użytku 460 km – to drugi najlepszy wynik w historii. Ponadto państwowy zarządca podpisał 9 umów na łącznie 160,8 km i ogłosił 34 postępowania przetargowe na zadania o łącznej długości 480,3 km.To jednak dopiero pieśń przyszłości, bo inwestycje będą realizowany przez kilka kolejnych lat.

Aktualna mapa stanu polskich dróg Foto: GDDKiA
Aktualna mapa stanu polskich dróg

W roku 2019 oddano kilkadziesiąt nowych odcinków – większość z nich z nawierzchnią bitumiczną, ale są też docinki betonowe. Oto pełna lista odcinków autostrad i dróg szybkiego ruchu, które przybyły w zeszłym roku:

A1 Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia – 21,20 km (betonowa)

A1 Częstochowa Blachownia - Częstochowa Południe – 4,70 km (betonowa)

A1 Częstochowa Południe – Woźniki – 16,70 km (betonowa)

A1 Woźniki – Pyrzowice – 15,50 km (betonowa)

DK25 obwodnica Inowrocławia (łącznik) – 4,88 km

DK3/5 obwodnica Bolkowa – 5,70 km

DK46 obwodnica Myśliny – 3,10 km

DK50/79 obwodnica Góry Kalwarii – 8,96 km

DK44 obwodnica Skawiny – 2,20 km

S11 obwodnica Szczecinka – 12 km

S17 obwodnica Kołbieli - obwodnica Garwolina – 13 km (betonowa)

S17 koniec obwodnicy Garwolina - koniec obwodnicy Gończyc – 12,23 km (betonowa)

S17 koniec obwodnicy Gończyc - gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego – 13,10 km

S17 gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego - węzeł Skrudki – 20,17 km (betonowe)

S17 Skrudki - Kurów Zachód – 13,60 km (betonowe)

S5 Poznań Zachód – Mosina – 15,9 km

S5 Mosina - Kościan Południe – 18,9 km

S5 Kościan Południe – Lipno – 15,72 km

S5 Żnin Północ – Mieleszyn – 25,1 km

S5 Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec – 14,7 km (betonowa)

S51 Olsztyn Wschód - Olsztyn Południe – 16,10 km

S6 Goleniów Północ - Nowogard Zachód – 19,79 km (betonowa)

S6 Nowogard – Płoty –20,40 km

S6 Płoty – Kiełpino – 14,60 km

S6 Kiełpino - Kołobrzeg Zachód – 24,10 km

S6 Kołobrzeg Zachód - Ustronie Morskie wraz z budową obwodnicy Kołobrzegu w ciągu drogi krajowej nr 11 – 16,54 km

S6 Ustronie Morskie - początek obwodnicy Koszalina i Sianowa –24,14 km

S6 obwodnica Koszalina i Sianowa wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód –12,22 km

S61 obwodnica Suwałk – 12,83 km

S7 gr. woj. mazowieckiego i świętokrzyskiego – Skarżysko-Kamienna – 7,6 km

S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój – Chabówka – 6,10 km

S7 Lubień - Naprawa (lewa jezdnia) – 7,60 km

S8 Radziejowice – Przeszkoda – 9,90 km (betonowa)

S8 Przeszkoda – Paszków – 11,62 km (betonowa)

Zmian w 2019 roku było więcej

Rok 2019 był także rokiem, w którym zmodyfikowano kryteria oceny ofert. GDDKiA przeanalizowała kryteria pozacenowe oraz jak ich stosowanie w przetargach wpływa na wartość składanych ofert. GDDKiA dla zwiększenia konkurencyjności dała wykonawcom możliwość wyboru rodzaju nawierzchni - betonową lub bitumiczną. Oznacza to, że firma przystępująca do przetargu może zastosować technologię, w której się specjalizuje i pod tym kątem dostosować ofertę. Wyznaczono dłuższe (niż ustawowe) pierwotne terminy składania ofert, tak aby oferenci mogli je lepiej przygotować, analizując ryzyka i swoje możliwości wykonania zadania.

Co ważne, GDDKiA zaczyna wprowadzać dodatkowe usługi na istniejących MOP-ach kategorii I. Rozstrzygnięto już przetarg na budowę stacji ładowania na autostradzie A4 Wrocław - Katowice oraz drodze ekspresowej S8 Wrocław - Łódź, a w toku jest przetarg na kolejnych 27 lokalizacji.