General Motors Europe ogłosiło plany ulokowania produkcji kolejnej generacji samochodu kompaktowego w czterech zakładach produkcyjnych: w Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii, w Bochum w Niemczech, w Trollhättan w Szwecji i w Gliwicach w Polsce.

Produkcja nowego pojazdu, który zastąpi obecną Astrę na początku 2010 roku, pochłonie inwestycje rzędu 3,1 miliarda euro i wymagał będzie 30 procentowego podwyższenia produkcyjności.

Nie planuje się produkcji samochodu kompaktowego w Antwerpii po 2010 roku. "Nie mówimy o zamknięciu tego zakładu, ale o konieczności wprowadzenia niezbędnych zmian. Nie została jeszcze podjęta decyzja o przyszłej produkcji i będziemy pracowali nad alternatywnymi rozwiązaniami razem z Europejskim Forum Pracowniczym (EEF). Zakład GM w Antwerpii zatrudnia obecnie 4.500 pracowników, którzy wytwarzają3- i 5-drzwiowe wersje obecnej generacji modelu Opel Astra oraz jej odmiany kombi i kabriolet.

Decyzje o rozlokowaniu produkcji są niezmiernie trudne”, powiedział Carl-Peter Forster, Prezes General Motors Europe. „Wszystkie nasze zakłady w Europie Zachodniej odnotowały w ostatnich latach znaczną poprawę i są obecnie bardzo blisko docelowych wskaźników pod względem kosztów, produkcyjności i jakości. Należy pamiętać, że decyzje strategiczne są podejmowane w oparciu o kilka czynników, takich jak planowanie zdolności produkcyjnych, kwestie marki i rynku, czy trwającej restrukturyzacji”.

Niezależnie od rozlokowania przyszłej produkcji, obecnie prowadzona produkcja w zakładzie w Antwerpii zostanie ograniczona w 2007 roku z trzech do dwóch zmian, co jest odzwierciedleniem redukcji popytu w cyklu produkcji. GM Belgium rozpocznie konsultacje z przedstawicielami pracowników na temat wielkości zatrudnienia w Antwerpii, gdzie likwidacja trzeciej zmiany spowoduje konieczność zmniejszenia załogi o 1.400 pracowników.

Forster stwierdzi?: „Wiem, że nasz dzisiejszy komunikat będzie bardzo trudny do przyjęcia dla naszych pracowników w Antwerpii. Pragnę wyrazić uznanie za wkład pracy i wydajność całej załogi. Pragniemy przeprowadzić ograniczenie liczby pracowników poprzez likwidację trzeciej zmiany w sposób uwzględniający odpowiedzialność społeczną, jak również chcemy omówić rozwiązania alternatywne dotyczące przeprowadzenia sprawiedliwego przejęcia do drugiej dekady”.

Planowanie produkcji samochodu kompaktowego kolejnej generacji jest efektem wprowadzenia w Europie dalekowzrocznej strategii, której elementem była likwidacja 13.000 miejsc pracy w ciągu dwóch ostatnich lat, z czego 10.000 w Niemczech. W Wielkiej Brytanii w zakładzie w Ellesmere Port zlikwidowano jedną ze zmian produkcyjnych, w Luton zamknięto w 2002 roku fabrykę samochodów, zaś portugalski zakład w Azambuja zakończyć produkcję z końcem 2006 roku. Te zmierzające do podniesienia wydajności działania wraz z większym popytem na samochody GM i lepszą gamą produktów pomogły GM Europe uzyskać w 2006 roku dochód w wysokości 227 milionów dolarów.

„Sytuacja w branży motoryzacyjnej jest nadal bardzo trudna i GM Europe, aby utrzymać konkurencyjność musi w dalszym ciągu koncentrować się na zwiększaniu produkcyjności i podwyższaniu wydajności.” – powiedział Forster. „Planujemy roczną produkcję 750.000 samochodów kompaktowych w Europie, co będzie istotnym wzrostem w stosunku do 535.000 pojazdów wyprodukowanych w 2006 roku. Nawet przy takim wzroście dostosowanie możliwości produkcyjnych do zaspokojenia popytu jest nadal dużym wyzwaniem dla GM, jak i dla innych producentów samochodów na całym świecie. Wraz z naszymi zespołami w Gliwicach, Bochum, Ellesmere Port i Trollhättan pragniemy rozpocząć w niedługim czasie przygotowania do produkcji kolejnej generacji pojazdu kompaktowego, która będzie wymagała obniżenia czasu montażu i zwiększenia produkcyjności o 30 procent”.

Spośród wymienionych zakładów Bochum zatrudnia 4.900 pracowników, Ellesmere Port 2.200 pracowników, Trollhättan 2.150 pracowników, a Gliwice 2.800 pracowników.