General Motors przygotowuje produkcję oszczędnych gigantów

Moda na samochody zmienia się. Podczas gdy jeszcze niedawno Amerykanie preferowali samochody z ogromnymi silnikami, teraz ich uwaga skupia się przede wszystkim na jednostkach hybrydowych i niskim zużyciu paliwa. Producenci reagują więc na zmieniający się charakter popytu.

General Motors udało się dzięki dwutrybowemu układowi hybrydowemu zaoszczędzić w modelach Tahoe i Yukon aż 50% paliwa. W wypadku tych masywnych SUV-ów, którym pod maską bije 6-litrowe 8-cylindrowe serce oznacza to zużycie paliwa ok. 11 l/100 km w zależności od napędu na przednią lub obie osie. Dla porównaniu wersja bez silnika elektrycznego z jednostką 5,3 V8 potrzebuje na 100 km aż 16,8 l paliwa.

Amerykański producent oznajmił, że pod koniec października rozpoczął w Baltimore produkcję przekładni dla obu samochodów. Aczkolwiek GM chwali się, że zakład produkujący skrzynie biegów dla samochodów hybrydowych jest jedynym swego rodzaju zakładem w USA, gdyż przebiegają tu zarówno prace projektowe, tak i produkcja, resztę świata interesuje raczej dalszy rozwój rynku samochodów hybrydowych w USA. W przyszłym roku fabryka w Baltimore produkować będzie skrzynie biegów dla kolejnych pięciu modeli, m. in. dla Cadillaca Escalade, Chevroleta Silverado i GMC Sierra Crew Cab.

Dwutrybowa hybryda

Dwutrybowy hybrydowy układ napędowy opracowany został wspólnie z BMW i koncernem Daimler Chrysler. Jego specjalnością jest zamontowanie silnika elektrycznego między jednostkę spalinową i automatyczną skrzynię biegów. Silnik elektryczny i przekładnię można zblokować zarówno z silnikiem benzynowym, jak i silnikiem diesla.

W pierwszym trybie pracy przy niskich prędkościach samochód może być napędzany na trzy różne sposoby – siłą silnika elektrycznego, siła silnika spalinowego lub wspólnie obiema jednostkami. Eksploatacja wyłącznie na prąd elektryczny oczywiście najbardziej oszczędza paliwo i środowisko naturalne.

Drugi tryb, przeznaczony zwłaszcza do jazdy po autostradzie, korzysta z krótkookresowej asystencji trakcyjnego silnika elektrycznego i pełnej mocy 8-cylindrowej jednostki, kiedy tylko jest to potrzebne. W tym trybie wykorzystywane są także bardziej konwencjonalne sposoby obniżenia zużycia paliwa czy zwiększenia efektywności silnika (wyłączanie cylindrów, zmienne fazy rozrządu itd.).

Nowy system hybrydowy w odróżnieniu od konkurencji odznacza się kompaktową budową, ponieważ silnik elektryczny zajmuje przestrzeń zwykłej automatycznej skrzyni biegów. Nad silnikiem elektrycznym czuwa jednostka sterująca, która decyduje o tym, czy energia elektryczna ma być pozyskiwana czy wykorzystywana. Zestaw przekładni planetarnych wyrównuje wzajemne obroty obu źródeł napędu, tak więc przyśpieszenie, podobnie jak w wypadku przekładni CVT, odbywa się bardzo płynnie.

Zestaw akumulatorów 300-voltowych zamontowano tak, by jak najmniej ograniczał przestrzeń pasażerską i ładunkową, najczęściej baterie znajdziemy z tyłu pod podłogą.