Prezes koncernu General Motors - Ed Whitacre ogłosił w dniu dzisiejszym, iż GM przekazał ostatnią transzę w wysokości 5,8 miliardów dolarów do amerykańskiego skarbu państwa oraz kanadyjskiej Agencji Rozwoju Eksportu, dokonując tym samym całkowitej spłaty pożyczek rządowych przed terminem.

Informacja ta została ogłoszona podczas ceremonii rozpoczynającej inwestycję wartą 257 mln dolarów w zakłady montażowe GM w Fairfax, Kansas oraz w Detroit Hamtramck. Inwestycja pozwoli zakładom w Fairfax na przygotowanie się do produkcji utytułowanego Chevroleta Malibu nowej generacji, zaś z zakładów w Hamtramck uczyni ich drugie źródło, co zapewni, iż Chevrolet będzie w stanie sprostać popytowi na tego popularnego sedana średniej wielkości.

- GM jest w stanie w pełni spłacić swoje zobowiązania wobec podatników przed terminem, ponieważ większa liczba klientów dokonuje zakupu pojazdów takich jak Chevrolet Malibu i Buick Lacrosse, które produkujemy właśnie tutaj, w Fairfax - powiedział Whitacre.  - W chwili obecnej produkujemy jedne z najlepszych w naszej historii samochody osobowe, półciężarówki oraz typu crossover, które podobają się naszym klientom. Nasi dealerzy zwiększają sprzedaż, my zaś inwestujemy w nasze zakłady, przywracamy i tworzymy nowe miejsca pracy - dodał szef GM.

Rząd amerykański i kanadyjski oraz władze prowincji Ontario w ramach reorganizacji i powołania nowej spółki GM zapewniły pożyczki w wysokości 8,4 mld dolarów, obejmując udziały w nowej spółce. Dokonana w dniu dzisiejszym spłata 5,8 mld dolarów (4,7 mld dolarów na rzecz amerykańskiego skarbu państwa oraz 1,1 mld dolarów na rzecz kanadyjskiej Agencji Rozwoju Eksportu) kończy spłatę tych zobowiązań.

W zakładach w Fairfax w chwili obecnej produkowane są dwa najlepiej sprzedające się samochody koncernu GM - Chevy Malibu i Buick LaCrosse. W okresie pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku amerykańscy dealerzy GM sprzedali ponad 49 tys. egzemplarzy Malibu i 14 tys. egzemplarzy modelu LaCrosse, co stanowi 58-proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. W odpowiedzi na tak duży popyt w zakładach w Fairfax wprowadzono w lutym br. trzecią zmianę, na której pracuje około 1 050 osób; tym samym całkowity poziom zatrudnienia w zakładzie wzrósł do ponad 3 800 osób.

Zakład w Fairfax stanowić będzie podstawowe miejsce produkcji Malibu nowej generacji. Zakład w Detroit Hamtramck, w którym produkowany jest Buick Lucerne i Cadillac DTS, wyposażony zostanie tak, aby można w nim było montować również model Malibu, co sprawi, iż Chevrolet będzie w stanie sprostać popytowi rynkowemu.

W zakładach w Detroit Hamtramck będzie również produkowany Chevrolet Volt z napędem elektrycznym o zwiększonym zasięgu, który do oferty wprowadzony zostanie jeszcze w tym roku. 31 marca zakład świętował osiągnięcie ważnego etapu - budowy pierwszego, przedprodukcyjnego Volta na regularnej linii produkcyjnej.

Od pojawienia się na rynku nowego GM w lipcu ubiegłego roku, spółka ogłosiła inwestycje opiewające na sumę ponad 1,5 mld dolarów, realizowane w 20 zakładach w USA i Kanadzie. Inwestycje te pozwoliły przywrócić lub stworzyć ponad 7 500 miejsc pracy i udowodnić mocne zaangażowanie w przyszłość GM, Stanów Zjednoczonych i Kanady.