W odróżnieniu od sobotnich klasyfikacji, zmieniło się ustawienia na starcie. Dotyczy to trzech zawodników, którzy otrzymali kary.

Timo Glock i Jarno Trulli z zespołu Toyoty otrzymali kary za elastyczne elementy tylnego skrzydła w Toyotach TF109. ZSS podjął decyzję o wykluczeniu obu kierowców z oficjalnych wyników sesji kwalifikacyjnej, co jednocześnie oznacza start z dwóch ostatnich pozycji.

Wcześniej mistrz świata Lewis Hamilton za wymianę skrzyni biegów został przesunięty o pięć pozycji i miał startować początkowo jako ostatni w stawce. Jednak dyskwalifikacja kierowców Toyoty spowodowała o przesuniecie Brytyjczyka na osiemnaste miejsce startowe.

Kwalifikacje nieoczekiwanie wygrali dwaj kierowcy nowego zespoły Brawn GP, a najszybszy był Brytyjczyk Jenson Button, który po raz czwarty w swojej karierze wystartuje z pole position. Robert Kubica, który jak wiadomo nie korzysta w tym wyścigu z systemu KERS, wystartuje z drugiej linii i czwartego pola.

Ustawienie na starcie Grand Prix Australii 2008

KierowcaKierowcaPIERWSZA LINIA Jenson Button (W. Brytania - Brawn Mercedes) Rubens Barrichello (Brazylia - Brawn Mercedes) DRUGA LINIA

Sebastian Vettel (Niemcy - Red Bull Renault) Robert Kubica (Polska - BMW Sauber)TRZECIA LINIA

Nico Rosberg (Niemcy - Williams Toyota) Felipe Massa (Brazylia - Ferrari)CZWARTA LINIAKimi Raikkonen (Finlandia - Ferrari) Mark Webber (Australia - Red Bull Renault) PIĄTA LINIANick Heidfeld (Niemcy - BMW Sauber) Fernando Alonso (Hiszpania - Renault) SZÓSTA LINIAKazuki Nakajima (Japonia - Williams Toyota) Heikki Kovalainen (Finlandia - McLaren Mercedes)

SIÓDMA LINIA Sebastien Buemi (W. Brytania - Torro Roso Ferrari) Nelsinho Piquet (Brazylia - Renault) ÓSMA LINIA Giancarlo Fisichella (Włochy - Force India Mercedes) Adrian Sutil (Niemcy - Force India Mercedes)

DZIEWIĄTA LINIA Sebastien Bourdais (Francja - Torro Rosso Ferrari) Lewis Hamilton (W. Brytania - McLaren Mercedes)

DZIESIĄTA LINIA Timo Glock (Niemcy - Toyota)Jarno Trulli (Włochy - Toyota)

Za chwilę wystartują. Wiadomo już, iż z systemem KERS pojedzie 7 zawodników. Nie ma wśród nich Roberta Kubicy. Po raz pierwszy przed wyścigiem ujawniono masę zatankowanych pojazdów

Najbardziej przegranym na starcie jest Rubens Barrichello. Więcej szczęścia miał Jenson Button, który wystrzelił jak z katapulty i został pierwszym liderem. Na starcie ucierpiały bolidy Heidfelda, Sutila, Webbera i Barrichello. Także uszkodzone przednie zawieszenie ma Heikki Kovalainen, który zapewne będzie pierwszym pechowcem tego wyścigu.

Robert Kubica na czwartej pozycji, ale w towarzystwie kierowców, którzy mają zamontowany system KERS.

Znakomicie jedzie w tym momencie Sebastian Vettel, który osiąga najlepsze czasy okrążenia. Jednak do prowadzącego Buttona ma wciąż 4,2 sek.

Kolejność po 10. okrążeniach: 1. Button, 2, Vettel, 3. Massa, 4. Kubica, 5. Rosberg, 6. Barriccello, 7. Nakajima, 8. Hamilton, 9. Piquet, 10. Buemi.

Na tankowanie i zmianę opon na twarde zjeżdża do boksów Felipe Massa oraz Lewis Hamilton.

Na 13. okrążeniu zjeżdża Robert Kubica, który pierwszą część dystansu pokonał na supermiękkich oponach. Teraz założył twarde, lepiej spisujące się w tych warunkach.

Robert Kubica powrócił na tor na 12. pozycji, ale przed Raikkonenem, Trulli i Hamiltonem.

W tym momencie lider Jenson Button ma przewagę 4,3 sekundy nad Sebastianem Vettelem. Trzeci w kolejności Nico Rosberg traci już 27,3 sekund.

Na 16. okrążeniu na pierwsze tankowanie i wymianę opon zjeżdża Sebastian Vettel. Tuż za nim w boksach pojawia się Nico Rosberg.

Rosberg powraca na tor tuż za Robertem Kubicą. Polak systematycznie odrabia stratę do Felipe Massy.

Na 18. okrążeniu po starciuz bandą został uszkodzony bolid Kazuki Nakajimy. Elementy bolidu są na torze, ale nie ma samochodu bezpieczeństwa.

Na 20. okrążeniu na pierwsze tankowanie zjeżdża lider Jenson Button.

Jednocześnie na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Zgodnie z nowymi przepisami na ten czas nie ma już zamkniętej alei serwisowej.

Większość kierowców korzysta z okazji i dokonuje zmian opon.

Za chwilę nastąpi restart do wyścigu. Nie pojedzie już sprawca zamieszania Kazuki Nakajima. W tym momencie na torze pozostaje 18. zawodników.

Wyścig został wznowiony na 24. okrążeniu. W tym momencie przewaga lidera zmalała do 0,4 sekundy nad Sebastianem Vettelem. Robert Kubica jest ponownie czwarty, za Felipe Massą.

Młody Nelsinho Piquet poza torem, co oznacza koniec wyścigu.

Kolejność po 25. okrążeniach: 1. Button, 2. Vettel, 3. Massa, 4. Kubica, 5.Raikkonen, 6. Trulli, 7. Barrichello, 8. Buemi, 9. Rosberg, 10. Hamilton. W tym momencie lider ma przewagę 2 sekund.

Dobra jazda jedynego w tym roku debiutanta. Sebastien Buemi aktualnie zajmuje ósmą pozycję.

Do mety pozostało 28. okrążeń i na torze może się jeszcze wiele wydarzyć.

Na 32. okrążeniu do boksów po raz drugi w tym wyścigu zjeżdża Felipe Massa i Robert Kubica awansuje na trzecią pozycję.

Robert Kubica zaliczył swoje najszybsze okrążenie i zmniejszył do Sebastiana Vettela przewagę do 2,6 sekund, a także nadrobił do Felipe Massy.

Ponownie rekord Roberta Kubicy, który na 34. okrążeniu ma na swoim koncie rekord okrążenia tego wyścigu. Jest pierwszym kierowcą, który pokonał jedno kółko w czasie poniżej 1 minuty i 28 sekund!

Ponownie na 36. okrężeniu Robert Kubica poprawił rekord okrążenia! W tym momencie Polak ma 1,5 sekundy do Sebastiana Vettela oraz przewagę 4,4 sekundy nad Kimim Raikkonenem.

Za chwilę Kubica zjedzie na szybkie tankowanie. Mechanicy zespołu BMW Sauber są już przygotowani.

Na 40. okrążeniu Robert Kubica jest ponownie w boksach. Tuż za nim Kimi Raikkonem. Szybkie tankowanie i wymiana nowego kompletu opon. Polak powraca na tor na siódmej pozycji. W tym momencie jedzie za Lewisem Hamiltonem i przed Fernando Alonso.

Na 42. okrążeniu na drugie tankowanie zjeżdża Sebastien Buemi.

Na 43. okrążeniu do boksów zjeżdża Lewis Hamilton i Kimi Raikkonen, a w tym momencie Robert Kubica jest już na piątej pozycji.

Nico Rosberg jest w boksach, co oznacza awans Roberta na czwartą pozycję.

Sebastian Vettel, który miał 27 sekund przewagi nad Polakiem, zjechał do boksów. Niemiec powrócił na tor tuż przed aktualnie jadącym na trzeciej pozycji Rubensem Barrichello.

Na 47. okrążeniu na tankowanie zjeżdża lider, po problemach z wężem, powraca jednak na tor przed Vettelem.

Felipe Massa kończy na 47. okrążeniu udział w tym wyścigu.

Nico Rosberg na 49. okrążeniu poprawił rekord Roberta Kubicy.

Jakieś problemy ma lider Jenson Button, który pokonał okrążenie wyraźnie wolniej. Ma przewagę 1,7 sekundy nad Sebastianem Vettelem.

Trzeci w kolejności Rubens Barrichello wyraźnie przeszkadza Robertowi Kubicy.

Na 50. okrążeniu w boksach jest Timo Glock.

Na 51. okrążeniu Rubens Barrichelo jest już w boskie, co oznacza awans Roberta Kubicy na trzecią pozycję w wyścigu. Polak ma 5 sekund stray do lidera i 3,4 sekundy do Seabstiana Vettela, którzy jadą jednak na gorszych w tych warunkach miękkich oponach. Do końca wyścigu pozostało 7 okrążeń.

Kubica z okrążenia na okążenie jedzie coraz szybciej! Do Vettela ma w tym momencie 2,1 sekundy.

Na 54. okrążeniu strata Roberta do Vettela wynosi już tylko 1,3 sekundy.

Cztery okrążenia do końca. Robert zmniejszył dystans do 0,3 sekundy.

Niestety, podczas wyprzedzania Sebastiana Vettela Polak jednym tylnym kołem zahaczył o przednią oponę Niemca i obaj uszkodzili swoje bolidy. Vettel miał zdecydowanie bardziej rozbity bolid, a Kubica pojechał dalej. Stracił jednak przednie skrzydło i po chwili również panowanie nad bolidem i w konsekwencji wylądował na bandzie i rozbił bolid. Samochód bezpieczeństwa na torze.

Zarówno Vettel jak i Kubica zostali wielkimi przegranymi tego wyścigu. Vettel zatrzymał się na poboczu bez jednego koła.

W tym momencie do finałowej rozgrywki za samochodem bezpieczeństwa do restartu wyścigu kierowcy wystartują w następującej kolejności: Jenson Button, Rubens Barrichello, Jarno Trulli i Lewis Hamilton. Brytyjczyk, który wystartował z osiemnastej pozycji, awansował w tym wyścigu najwięcej. Czy wykorzysta swoją niepowtarzalną szansę i wyprzedzi na finiszu Trullego?

Jednak zakończenie wyścigu odbyło się już bez emocji. Najwyższe miejsce na podium wywalczył kierowca debiutującego w wyścigach Formuły 1 zespołu Brawn GP - Brytyjczyk Jenson Button, przed swoim kolegą z zespołu Rubensem Barrichello i Jarno Trullim z Toyoty.

Wśród przegranych znaleźli się dwaj wiceliderzy Sebastian Vettel i Robert Kubica, którzy jeszcze cztery okrążenia przed końcem wyścigu mieli pewne miejsca na podium. Był to także nieudany wyścig dla najlepszego w minionym sezonie zespołu Ferrari.

Kary po wyścigu

Po analizie sytuacji na torze okazało się, iż Jarno Trulli już po wjechaniu na tor samochodu bezpieczeństwa wyprzedził Lewisa Hamiltona. Za to został ukarany karą 25 sekund i spadł aż na dwunastą pozycję. Dzięki temu aktualny mistrz świata Brytyjczyk Lewis Hamilton awansował na trzecie m miejsce na podium.

Zespół Red Bull zapłaci karę 50 tysięcy dolarów, a Sebastian Vettel zostanie cofnięty o 10 miejsc na starcie Grand Prix Malezji 2009 za spowodowanie wypadku z Robertem Kubicą i jazdę z urwanym kołem.

Dyskwalifikacja mistrza świataLewis Hamilton i McLaren zostali zdyskwalifikowani, a co za tym idzie wykluczeni z wyników Grand Prix Australii, pierwszego wyścigu Formuły 1 w tym sezonie.

Obaj kierowcy w Malezji zostali wezwani przez Zespół Sędziów Sportowych, który po przeanalizowaniu nowych dowodów orzekł, że zdarzenie miało inny przebieg niż poprzednio sądzono, a kara 25-sekund nałożona na Trulliego była niesprawiedliwa.

Kierowca Toyoty na skutek weryfikacji czasu odzyskał trzecie miejsce w wyścigu w Melbourne.

Na podstawienowych dowodów, czyli zapisu radiowych rozmów zespołów McLarena i Toyoty uznano, że Lewis Hamiltona mataczył.

"Stewardzi po przeanalizowaniu nowych dowodów, przedstawionych im po Grand Prix Australii uznają, że kierowca z numerem 1, Lewis Hamilton i zgłaszający Vodafone McLaren Mercedes działali w sposób szkodliwy dla przebiegu zawodów, świadomie wprowadzając w błąd sędziów na posiedzeniu w dniu 29 marca. Tym samym naruszyli oni artykuł 151 Międzynarodowego Kodeksu Sportowego.

Zgodnie z artykułem 158 MKS, Lewis Hamilton i Vodafone McLaren Mercedes zostali wykluczeni z wyników Australian Grand Prix 2009. Klasyfikacja wyścigu została zmieniona według tej decyzji" - napisano w oświadczeniu ZSS.

Oświadczenie wydał też zainteresowany zespół. Czytamy w nim, że team Vodafone McLaren Mercedes akceptuje decyzję sędziów i nie zamierza składać odwołania.

Grand Prix Australii 2009 - wyniki (po uwzględnieniu kar)

Poz. No Kierowca Zespół Okr. Czas/Strata Poz. start. Pkt.1.22Jenson ButtonBrawn-Mercedes58Winner1102.23Rubens BarrichelloBrawn-Mercedes58+ 0.8 s28 3.9Jarno TrulliToyota58+ 26.6 s2064.10Timo GlockToyota58+ 4.4 s1955.7Fernando AlonsoRenault58+ 4.8 s1046.16Nico RosbergWilliams-Toyota58+ 5.7 s537.12Sebastien BuemiSTR-Ferrari58+ 6.0 s1328.11Sebastien BourdaisSTR-Ferrari58+ 6.2 s 171 9.20Adrian SutilForce India-Mercedes58+ 6.3 s5810.6Nick HeidfeldBMW Sauber58+ 7.0 s5811.21Giancarlo FisichellaForce India-Mercedes58+ 7.3 s58 12.14Mark WebberRBR-Renault57+ 1 okr.813.15Sebastian VettelRBR-Renault56+ 3 okr./kolizja314.5Robert KubicaBMW Sauber55+ 3 okr./kolizja415.4Kimi RäikkönenFerrari55+ 3 okr./dyferencjał7Ret3Felipe MassaFerrari45+ 13 okr./zawieszenie6Ret8Nelsinho PiquetRenault24 + 24 okr./kolizja14Ret17Kazuki NakajimaWilliams-Toyota17+ 41 okr./kolizja11Ret2Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes0/kolizja 12 DSQ1Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes58+ 2.9 s18