Wielkim przegranym na starcie jest już Robert Kubica, który wystartuje dopiero z siódmej linii startowej. To najgorsze miejsce w jego dotychczasowej karierze.

Tak tłumaczył po sobotnich kwalifikacjach swoje niepowodzenie Polak: „Bolid nie miał przyczepności i nie było łatwo jechać. Miałem problemy z miękką mieszanką opon. Po dzisiejszym treningu nie spodziewałem się takiego obrotu sprawy, gdyż różnica pomiędzy miękką a twardszą oponą była nawet większa wtedy. Dodatkowo popełniłem błąd podczas hamowania przed zakrętem numer 12, co kosztowało mnie trochę czasu.”

Co prawda prognozy pogody nie zapowiadają opadów deszczu, ale jest wielu kierowców, którzy liczą na gwałtowne załamanie pogody. Tylko trzech kierowców zdecydowała się na jazdę zsystemem KERS. Po piątkowych próbach zrezygnował z niego Robert Kubica. Fernando Alonso ma zainstalowany podwójny dyfuzor, co jak się okazało znacznie poprawiło notowania Hiszpana.

Jednak interpretacja wyników kwalifikacji jest dopiero pełna po zważeniu bolidów. Wiemy kto miał najmniej, a kto najwięcej paliwa. Ten fakt także może mieć decydujący wpływ na przebieg wyścigu.

Ustawienie na starcie Grand Prix Chin 2009

KierowcaKierowcaPIERWSZA LINIASebastian Vettel (Niemcy - Red Bull Renault) Fernando Alonso (Hiszpania - Renault) DRUGA LINIA

Mark Webber (Australia - Red Bull Renault) Rubens Barrichello (Brazylia - Brawn Mercedes)TRZECIA LINIA

Jenson Button (W. Brytania - Brawn Mercedes)Jarno Trulli (Włochy - Toyota) CZWARTA LINIANico Rosberg (Niemcy - Williams Toyota)Kimi Raikkonen (Finlandia - Ferrari)PIĄTA LINIA Lewis Hamilton (W. Brytania - McLaren Mercedes) Sebastien Buemi (W. Brytania - Torro Roso Ferrari)SZÓSTA LINIANick Heidfeld (Niemcy - BMW Sauber) Heikki Kovalainen (Finlandia - McLaren Mercedes) SIÓDMA LINIA Felipe Massa (Brazylia - Ferrari) Robert Kubica (Polska - BMW Sauber) ÓSMA LINIAKazuki Nakajima (Japonia - Williams Toyota)Sebastien Bourdais (Francja - Torro Rosso Ferrari) DZIEWIĄTA LINIANelsinho Piquet (Brazylia - Renault) Adrian Sutil (Niemcy - Force India Mercedes) DZIEWIĄTA LINIA Timo Glock (Niemcy - Toyota) Giancarlo Fisichella (Włochy - Force India Mercedes)

Grand Prix Chin 2009 - masa pojazdów na starcie wraz z paliwem (od najlżejszego)

Poz.Start Kierowca Zespół Masa1.2.Fernando AlonsoRenault637 kg2.1.Sebastian VettelRBR-Renault644 kg3.3.Mark WebberRBR-Renault646,5 kg4.18.Adrian SutilForce India-Mercedes648 kg5.7.Nico RosbergWilliams-Toyota650,5 kg6.19.Timo GlockToyota652 kg

7.5.Jenson ButtonBrawn-Mercedes659 kg8.17.Robert KubicaBMW Sauber659 kg9.4.Rubens BarrichelloBrawn-Mercedes661kg10.6.Jarno TrulliToyota664,5 kg11.10.Sebastien BuemiSTR-Ferrari673 kg12.8.Kimi RäikkönenFerrari673,5 kg13.9.Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes679 kg14.11.Nick HeidfeldBMW Sauber679 kg15.20.Giancarlo FisichellaForce India-Mercedes679,5 kg16.14.Kazuki NakajimaWilliams-Toyota682,7 kg17.13.Felipe MassaFerrari690 kg18.15.Sebastien BourdaisSTR-Ferrari690 kg19.12.Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes697 kg20.16.Nelsinho PiquetRenault697,9 kg

Początek Grand Prix Chin 2009 o godz. 9.00.

I znów reżyseram jest pogoda. Pada deszcz i zespołu pospiesznie podejmują decyzje o zmianach ustawienia samochodów. Robert Kubica i Timo Glock wystartują z Pit Lane, korzystając z możliwości zatankowania bolidów do pełna. Tym samym Robert Kubica z 19. pozycji, a Timo Glock z ostatniej 20.

Spodziewany jest późniejszy start za samochodem bezpieczeństwa. Widoczność jest ograniczona!

W takich warunkach nie obowiązuje już reguła o stosowaniu opon na różną nawierzchnię. Prognozy przewidują opady deszczu jeszcze przez przynajmniej pół godziny. Wciąż nie ma decyzji o starcie, a kierowcy zaliczają kolejne okrążenie za samochodem bezpieczeństwa.. Problemy ze zmieszczeniem się w zakręcie ma Brazylijczyk Felipe Massa.

Aktualnie kierowcy wykonują kolejne okrążenie toru za samochodem bezpieczeństwa i wciąż oczekują na decyzję startu.

Do boksów zjechał także na tankowanie Adrian Sutil, który miał niewielki zapas paliwa, a za nim Nico Rosberg, co oznacza przesuniecie Roberta Kubicy na 17. pozycję.

Fernando Alonso zjeżdża do boksów na tankowanie. W jego bolidzie było najmniej paliwa.

Kierowcy mają już za sobą 8 okrążeń toru za samochodem bezpieczeństwa.

Wystartowali! Na ósmym okrążeniu samochód bezpieczeństwa ostatecznie wypuścił całą stawkę dla Grand Prix Chin 2009.

Pierwszym liderem został Niemiec Sebastian Vettal, a zanim Mark Webber, Rubens Barrichello, Jenson Button, Jarno Trulli, Kimi Raikkonen, Lewis Hamilton, Sebastien Buemi, Nick Heidfeld, Heikki Kovalainen, Felipe Massa, Sebastien Bourdais, Kazuki Nakajima, Nelsinho Piquet, Giancarlo Fisichella, Timo Glock, Robert Kubica, Adrian Sutil, Nico Rosberg i Fernando Alonso.

Na 10. okrązeniu Kimi Raikkonen zgłasza problemy z silnikiem.

Spore przetasowania na torze. Najlepszy czas jednego okrążenia uzyskał Mark Webber. Jednak Vettel i Webber mają lekkie bolidy i wkrótce powinni zjechać na pierwsze tankowanie.

Debiutant Sebastien Buemi wyprzedza byłego mistrza świata Kimi Raikonena i jest już na szóstej pozycji! Robert Kubica został wyprzedzony przez Adriana Sutila.

Na 13. okrążeniu Buemi wyprzedza Jarno Trullego i awansuje na piątą pozycję. Robert Kubica awansował na 16. pozycję. Kolizja Heidfelda z Glockiem.

Wicelider Mark Webber zjechał na pierwsze tankowanie na 15. okrążeniu.

W boksach jest także lider Sebastian Vettel. Aktualnie liderem wyścigu jest Jenson Button. Kimi Raikkonen ma już problemy techniczne za sobą i wyprzedził Lewisa Hamiltona.

Na 17. okrążeniu Kazuki Nakajima wylądował na poboczu. Robert Kubica jest aktualnie na 13. pozycji.

Kontakt bolidów Kubicy i Trullego. Polak w boksach! Na 19. okrążeniu samochód bezpieczeństwa na torze. Sprzątanie elementów z bolidów Kubicy i Trullego.

W boksach Nick Heidfeld, w którego bolidzie zakładany jest nowy zestaw opon na mokrą nawierzchnię.Button i Barrichello zjechali na tankowanie. Chwilę za nimi Sebastien Buemi.

Jarno Trulli zakonczył swój udział w tym wyścigu. Jego bolid po kolizji z Robertem Kubicą nie nadaje się do dalszej jazdy.

Awaria w samochodzie Felipe Massy i koniec wyścigu dla Brazylijczyka. To trzeci pechowy wyścig dla sympatycznego kierowcy Ferrari.

Na 22. okrążeniu z toru zjeżdża samochód bezpieczeństwa i wyścig rozpoczyna się ponownie.

Sebastian Vettel jest ponownie liderem przed Jensonem Buttonem i Markiem Webberem.

Na 23. okrążeniu Fernando Alonso wyprzedził Kazuki Nakajimę. Rekordowe okrążenie Sebastiana Vettela.

Timo Glock ma uszkodzone przednie skrzydło i zjeżdża na jego wymianę do boksów.

Ponownie Adrian Sutil wyprzedza Roberta Kubicę. Świadczy to o tym, że bolid Polaka nie trzyma się najlepiej na torze. Wszelkie eksperymenty i brak zdecydowania spowodowały, że nie udało się na czas zbalansować bolid.

Na 27. okrążeniu na swoje pierwsze tankowanie zjeżdża Kimi Raikkonen i będzie to jego jedyny postój w tym wyścigu.

Kazuki Nakajima ponownie na poboczu, ale powraca na tor. Vettel ma w tym momencie 8,8 sekundy przewagi nad Jensonem Buttonem.

Na 28. okrążeniu na wymianę nosa w bolidzie zjeżdża Nelsinho Piquet. Wciąż trwa rajd Sutila, który jest już na 10. pozycji i zbliża się do Sebastiena Bourdaisa. Robert Kubica jest na 11. pozycji.

Na 30. okrążeniu drugą pozycję traci Jenson Button. Na czele duet zespołu Red Bull Racing - Vettel, Webber.

Na 32. okrążeniu Jenson Button ponownie na pozycji wicelidera, którą jednak po chwili znów traci. Ostra rywalizacja pomiędzy Webberem a Buttonem. Robert Kubica ponownie przegrywa z Adrianem Sutilem i aktualnie zajmuje 10. pozycję.

Na 34. okrążeniu najszybszy był Mark Webber. W boksach Lewis Hamilton, który powraca na ósmej pozycji. Robert Kubica zwiedzał po raz kolejny pobocze, ale szczęśliwie powrócił na tor. Ma naderwane przednie skrzydło! Wkrótce zjedzie do boksów. to juz druga wymiana tego elementu bolidu w tym wyścigu.

Na 35. okrązeniu na tankowanie i wymianę opon zjeżdża Heikki Kovalainen, a na następnym okrążeniu Fernando Alonso. W tym samym czasie odbywa się wymiana przedniego skrzydła w bolidzie Roberta Kubicy.

Na 37. okrążeniu zjeżdża na krótkie tankowanie i wymianę opon lider Sebastian Vettel. Na tor powrócił jednak za Jensonem Buttonem. Problemy Fernando Alonso. Aktualnie liderem wyścigu jest Mark Webber.

Na 39. okrążeniu na krótki postów do boksów zjechał Mark Webber. Liderem jest aktualnie Jenson Button. wyjątkowo szybko jedzie Sebastian Vettel.

Na 41. okrążeniu Sebastian Vettel wyprzedza Jensona Buttona i powraca na pozycję lidera wyścigu.

Na 42. okrążeniu Jenson Button zjeżdża do boksów. do końca wyścigu pozostało 14. okrążeń, a na czele duet zespołu Red Bull Racing - Sebastian Vettel - Mark Webber. Jenson Button powrócił na tor na pozycji czwartej. Robert Kubica aktualnie zajmuje 15. pozycję.

Na 43. okrążeniu w boksach Rubens Barrichello. Pozostaje na oponach na mokrą nawierzchnię. Zespół Brawn GP nie ryzykuje i chce bezpiecznie utrzymać to co ma.

Wciąż niespodzianką jest 4. pozycja debiutanta Sebastiena Buemi oraz 8. miejsce Adriana Sutila.

Do końca wyścigu pozostało jeszcze 12. okrążeń. Na czele wciąż duet zespołu Red Bull Racing i wszystko wskazuje na to, iż Sebastian Vettel jedzie po swoje drugie w karierze zwycięstwo.

Na 46. okrążeniu w boksach Sebastien Buemi, który powrócił na tor na 10. pozycji.

Nelsinho Piquet przed zjazdem do boksów zaliczył obrót, ale szczęśliwie dojechał do serwisu.

Na 48. okrążeniu Heikki Kovalainen wyprzedział swojego kolegę z zespołu Lewisa Hamiltona i awansował na piątą pozycję.

Chwilowe problemy miał Rubens Barrichello.

Na 50. okrążeniu ponownie wymiana na deszczowe w bolidzie Nico Rosberga. Przygoda Lewisa Hamiltona. Adrian Sutil z zespołu Force India jedzie po swoje pierwsze punkty!

Niestety, po zderzeniu z barierą oderwane koło w bolidzie Adriana Sutila. Po raz kolejny zabrakło szczęścia.

Meta. Historyczne pierwsze w historii zwycięstwo dla zespołu Red Bull Racing. W dodatku to podwójne zwycięstwo. Grand Prix Chin 2009 wygrał Niemiec Sebastian Vettel (po raz drugi w swojej karierze), przed Markiem Webberem i aktualnym liderem mistrzostw Jensonem Buttonem. Robert Kubica ukończył pierwszy w tym sezonie wyścig. Nie jest to miejsce marzeń, bo dopiero trzynaste. Samochód Polaka nie prowadził się najlepiej, dwukrotnie wymieniane było przednie skrzydło. Punktował także debiutant Sebastien Buemi.

Najwięksi przegrani to zawodnicy dwóch zespołów - Ferrari i BMW Sauber.

Grand Prix Chin 2009 - wyniki

Poz. Nr Kierowca Zespół Okr. Czas/Strata Start Pkt. 115Sebastian VettelRBR-Renault56Winner110214Mark WebberRBR-Renault56+10.9 s38322Jenson ButtonBrawn-Mercedes56+44.9 s56423Rubens BarrichelloBrawn-Mercedes56+63.7 s4552Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes56+65.1 s12461Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes56+71.8 s93710Timo GlockToyota56+74.4 s192812Sebastien BuemiSTR-Ferrari56+76.4 s10197Fernando AlonsoRenault56+84.3 s2104Kimi RäikkönenFerrari56+91.7 s81111Sebastien BourdaisSTR-Ferrari56+94.1 s15126Nick HeidfeldBMW Sauber56+95.8 s11135Robert KubicaBMW Sauber56+ 106.8 s171421Giancarlo FisichellaForce India-Mercedes55+1 okr.201516Nico RosbergWilliams-Toyota55+1 okr.7168Nelsinho PiquetRenault53+2 okr.161720Adrian SutilForce India-Mercedes50+6 okr.18Ret17Kazuki NakajimaWilliams-Toyota43+13 okr.14Ret3Felipe MassaFerrari20+36 okr.13Ret9Jarno TrulliToyota18+38 okr.6Aktualna klasyfikacja kierowców i konstruktorów