Zespoły F1 po pełnym emocji GP Australii przenoszą się z Melbourne, w okolice Kuala Lumpur na tor wyścigowy „Sepang International Circuit”. W ostatnią niedzielę marca rozegra się tam drugi wyścig sezonu – Grand Prix Malezji. Okołorównikowy klimat dodaję pikanterii tym zawodom.

Tor „Sepang” był wspólną wizją władz F1 i Malezji. Zaprojektował go znany w światku F1 architekt Hermann Tilk. Na budowę przeznaczono 120 milinów dolarów i obiekt powstał w niespełna 15 miesięcy. Oficjalne otwarcie oraz pierwsze Grand Prix przeprowadzono 9 marca 1999 roku. Obecny rekord obiektu należy do Fernando Alonso, który pokonał okrążenie w czasie 1:32.582 minuty za kierownicą Renault w 2005 roku.

Grand Prix Malezji – drugie starcie Foto: Auto Świat
Grand Prix Malezji – drugie starcie

aa

SPECYFIKACJA TORU SEPANG INTERNATIONAL CIRCUITData otwarcia: 1999Liczba zakrętów: 15 (10P/5L)Długość okrążenia: 5,543 kmLiczba okrążeń: 56Dystans: 310,408 kmRekord: 1:32.582 (F. Alonso, Renault, 2005)

Nitka toru liczy ponad 5,5 kilometra długości i składa się z 15 zakrętów oraz 8 prostych, gdzie najdłuższa z nich pozwala na rozwinięcie prędkości do 330 km/h. Kierowcy będą mieli do pokonania 56 okrążeń, co daje łączny dystans ponad 310 km i czyni GP Malezji najdłuższym w sezonie. Organizator wyznaczył jedną strefę DSR – na najdłuższej prostej start/meta. Na temat toru krążą podobne opinie wśród zawodników, ale każdy z nich zachwala konfigurację zakrętów:

Sebastian Vettel: „Malezyjski tor jest trudniejszy, niż to się wydaje. Jest szeroki co sugeruje, że będzie łatwo, ale wcale tak nie jest. Upał i wilgotność nie są jedynymi wyzwaniami. Najważniejsze jest znalezienie idealnych ustawień samochodu. Są dwie proste o długości prawie kilometra, ale potrzebne są też dobre ustawienia skrzydeł, aby wytworzyły wystarczająca siłę docisku w zakrętach.”

Michael Schumacher: „Sepang będzie ciekawe dla wszystkich, ponieważ da pierwsze wskazówki o sile bolidów. Połączenie szybkich i wolnych zakrętów pokaże każdemu jego miejsce i wyścig w Malezji jest niezłą zabawą dla kierowców oraz inżynierów, jak również dużym wyzwaniem dla ludzi i maszyn.”

Mark Webber: „W Malezji oczywiście jest bardzo gorąco, więc temperatura toru bardzo wpływa na opony, które trzeba oszczędzać. Tor jest świetny do jazdy, dobrze czuje się bolid Formuły 1, szczególnie w środkowym sektorze.”

Bruno Senna: „To jest bardzo ciężki tor, wymagający pod kątem fizycznym, a upał jest sporym problemem w Malezji. To ważne, aby przed weekendem przyzwyczaić się do wysokich temperatur i znaleźć dobre ustawienia samochodu na te warunki.”

Fernando Alonso: „To jest najdłuższy wyścig jeśli chodzi o dystans i najbardziej męczący z fizycznego punktu widzenia. [...] Są dwie kwestie, nad którymi będziemy pracowali ze wzmożoną uwagą: trzeba znaleźć odpowiednią równowagę między balansem aerodynamicznym i degradacją opon. Na Sepang są dwie bardzo długie proste i braki w prędkości maksymalnej są bardo kosztowne. [...] Podczas każdej sesji na tym torze, szczególnie popołudniu, może padać deszcz. Nie ma żadnego innego miejsca w świecie Formuły 1, gdzie w kilka minut warunki ze słonecznych mogą zmienić się w deszczowe. Ludzie na pitwall będą musieli uważnie obserwować radar.”

Tak więc zapowiada się upalne i wilgotne Grand Prix, pełne szybkich zakrętów i długich prostych. Zespoły muszą popracować nad bolidami, by zbalansować różnice między maksymalna prędkością (strefa DSR wykaże, który bolid jest najszybszy) i odpowiednim dociskiem aerodynamicznym w łukach. Ważnym czynnikiem będzie również płynna jazda, która wydłuży żywotność opon. Pogoda w tej szerokości geograficznej jest z pozoru łatwa do przewidzenia, ale zawsze zaskakuje. Tym bardziej ciekawie zapowiada się nadchodzący weekend. Zapraszamy do śledzenia Grand Prix Malezji.

HARMONOGRAM (czasu polskiego)Piątek (23.03)Trening 1:3:00 – 4:30Trening 2:7:00 – 8.30Sobota (24.03)Trening 3:6:00 – 7.30Kwalifikacje:9:00Niedziela (25.03)Wyścig:10:00