To właśnie myśl taktyczna: super dokładna analiza i wyliczenie co do ułamków sekundy sytuacji na torze, zadecydowała o zwycięstwie Kimiego Raikkonana nad Fernendo Alonso i Lewisem Hamiltonem. Sztab Ferrari przeprowadził wielką operację w sposób perfekcyjny. Tymczasem po błędzie Lewisa, decydenci McLarena zmuszeni byli improwizować. I przegrali!

Pewne rzeczy należy jednak przewidzieć wcześniej. Decyzja o ilości paliwa w baku oraz założonych oponach na koła musi zapaść na dzień przed wyścigiem - przed rozpoczęciem trzeciej, ostatniej sesji kwalifikacyjnej. Późniejsze modyfikacje praktycznie mogą dotyczyć tylko doboru ogumienia i są ograniczone. W myśl nowego regulaminu, obowiązującego od początku tego sezonu - podczas wyścigu każdy kierowca musi korzystać z każdego z dwóch rodzajów opon (o różnej twardości mieszanki).

Portal www.formula1.pl zamieścił bardzo ciekawe zestawienie, dotyczące strategii zespołów podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii. Oto na jakich oponach jechali w Silverstone poszczególni kierowcy:

RenaultGiancarlo Fisichella: twarde - twarde - średnie;Heikki Kovalainen: twarde - twarde - średnie.

FerrariFelipe Massa: średnie - średnie - twarde;Kimi Raikkonen: średnie - średnie - twarde.

McLarenFernando Alonso: twarde - średnie - twarde;Lewis Hamilton: twarde - twarde - średnie.

HondaJenson Button: średnie - twarde;Rubens Barrichello: średnie - twarde.

BMW SauberNick Heidfeld: twarde - twarde - średnie;Robert Kubica: twarde - twarde - średnie.

ToyotaRalf Schumacher: twarde - średnie;Jarno Trulli: twarde - twarde - średnie.

Red Bull RacingDavid Coulthard: twarde - twarde - średnie;Mark Webber: twarde.

WilliamsNico Rosberg: średnie - średnie - twarde;Alex Wurz: średnie - średnie - twarde.

Toro RossoVitantonio Liuzzi: twarde - twarde - średnie;Scott Speed: twarde - twarde.

SpykerChristijan Albers: twarde - średnie - średnie;Adrian Sutil: twarde.

Super AguriTakuma Sato: twarde - średnie - średnie;Anthony Davidson: twarde - średnie.

Jeśli przy nazwisku figuruje jeden rodzaj mieszanki, wiadomo, że kierowca nie ukończył zawodów...

Z powyższego zestawienia widać, że bardziej miękka mieszanka w samochodzie Raikkonena okazała się skuteczniejsza niż twarda u Alonso. Obaj kończyli wyścig na twardszej, uciekając przed goniących ich Hamiltonem.

Z kolei miękka opona Roberta Kubicy umożliwiłam mu, przynajmniej w pewnym stopniu, ucieczkę przed bolidem Massy, z mniej zużywającymi się, ale wolniejszymi (przynajmniej w pierwszej fazie) oponami z twardszej mieszanki.

Trzeba jednak dodać, że ponieważ temperatura asfaltu w momencie startu wynosiła "zaledwie" 37 stopni Celsjusza, to różnica pomiędzy mieszankami nie była tak znaczna, jak w innych wyścigach, odbywających się przy bardziej słonecznej pogodzie...