Dotychczasowe uregulowania GVO tracą moc pod koniec maja br., dlatego tak ważne było wprowadzenie nowych rozwiązań. W dużym uproszczeniu mają one zabezpieczyć klientów salonów i warsztatów samochodowych przed monopolistycznymi praktykami producentów aut. Jak? Poprzez wzmocnienie konkurencyjności. Na podstawie nowych uregulowań podmioty gospodarcze mogą teraz skutecznie sprzeciwiać się działaniom koncernów motoryzacyjnych, które wymagają, aby naprawy produkowanych przez nich samochodów odbywały się jedynie w autoryzowanych warsztatach. Według Komisji Europejskiej regulacje te przyczynią się także do znacznego spadku kosztów zakupu nowych samochodów, ponieważ w dużej mierze generowane są one przez restrykcyjne przepisy producentów aut.

Kierowcy odczują wymierne korzyści

Joaquín Almunia, Komisarz ds. konkurencji i wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej jest przekonany, że nowe regulacje przyniosą odczuwalne korzyści dla konsumentów. Obniżą się przede wszystkim koszty napraw i przeglądów, które w trakcie eksploatacji samochodów stanowią dla kierowców znaczne obciążenie finansowe. Koncerny motoryzacyjne nie będą miały już wolnej ręki w konstruowaniu umów ze swoimi dilerami, nie będą też mogły odmówić udostępnienia dokumentacji technicznej warsztatom niezrzeszonym.

GVO: tańsze samochody i części Foto: Auto Świat
GVO: tańsze samochody i części

Zamienniki? Proszę bardzo!

Nowe regulacje ułatwiają warsztatom samochodowym dostęp do alternatywnych części zamiennych, co również przyczyni się do obniżki kosztów napraw. W przyszłości producenci samochodów nie będą mogli uzależniać zobowiązań gwarancyjnych, od tego czy rutynowe czynności eksploatacyjne (np. wymiana oleju) odbywały się w autoryzowanym przez producenta warsztacie -- będą mogli tego wymagać jedynie w przypadku poważniejszych napraw, objętych umową gwarancyjną.

Także dotychczasowe zasady handlu samochodami są według Komisji Europejskiej zbyt skomplikowane i restrykcyjne. Powoduje to, że koszty związane ze sprzedażą, stanowią średnio 30 proc. ceny nowego aut. Komisja postanowiła uprościć te zasady i w przyszłości objąć rynek handlu nowymi samochodami takimi samymi zasadami jakimi regulowany jest obrót wszystkich innych dóbr. Podczas kiedy nowe zasady regulujące obszar serwisowania aut wchodzą w życie już z dniem 1 czerwca 2010 roku, dla rynku obrotu nowymi samochodami Komisja zastosowała 3 letni okres przejściowy, aby dać producentom czas na zmianę obecnych umów z dilerami. Obydwa obszary regulacji obowiązują do 31 maja 2023.