Logo
WiadomościAktualnościHistoria AMG - nadwornego tunera Mercedesa

Historia AMG - nadwornego tunera Mercedesa

Dyszy Jerzy
Dyszy Jerzy

Rzadko się zdarza, żeby firma tuningowa okazała się biznesowo lepsza od gigantycznego koncernu, którego produkty usprawnia.

Historia AMG
Onet
Historia AMG

Historia tego przedsięwzięcia wywodzi się paradoksalnie z niechęci do sportu samochodowego oraz z daleko posuniętej - mówiąc oględnie - oszczędności. Takie właśnie przymioty charakteryzowały na przełomie lat 50. i 60. XX wieku kierownictwo Mercedesa, firmy z godną podziwu przedwojenną historią w sporcie wyczynowym. Mówiąc wprost - Mercedes postanowił w roku 1955 wycofać się z wyścigów, a dziesięć lat później uznał definitywnie, że jakiekolwiek zaangażowanie w zawody i produkcję aut sportowych jest zbyt kosztowne i pracochłonne. Luksusowe limuzyny wydawały się bardziej dochodowe i na czasie. I może by tak zostało, gdyby kilka osób z załogi firmy nie miało innych planów. Odszczepieńcy nie próbowali kopać się z koniem, natomiast wykorzystali szansę i... odeszli.

Panowie Hans Werner Aufrecht i Erhardt Mechler razem z członkiem ówczesnego działu sportu Mercedesa Manfredem Shieckiem natychmiast zaczęli przygotowywać sześciocylindrowego "skrzydlaka" do wyścigów i... Shieck w roku 1965 został wyścigowym mistrzem Niemiec w klasie samochodów turystycznych. Wzbudziło to niemałe zainteresowanie wielu właścicieli limuzyn z gwiazdą na masce. Pojawiło się zapotrzebowanie na szybsze samochody, dział sportu Mercedesa był jednak niewzruszony.

Aufrecht i Mechler z ochotą przystąpili do wypełniania próżni rynkowej i w roku 1967 w pobliżu miejscowości Burgstall tuż pod Stuttgartem, założyli warsztat o dumnej nazwie "Biuro konstrukcyjne, produkcyjne i testowe silników wyścigowych". Początkowo składało się ono z dwóch skromnych garaży, ale to wystarczyło, by usprawniać kolejne samochody. Wkrótce nazwę zmieniono na skrót "AMG" pochodzący od pierwszych liter nazwisk założycieli (Aufrecht i Melcher) oraz nazwy położonej w pobliżu małej miejscowości rodzinnej Aufrechta - Grossapach.

Już rok później AMG miało w ofercie kilka wersji przeróbek silników do ówczesnych modeli Mercedesa, następnie zajęło się przystosowywaniem podwozi, układów hamulcowych, napędowych i w razie potrzeby nadwozi. Nie zapomniano o sporcie wyczynowym. W roku 1971 przyszedł pierwszy duży sukces - przygotowany w ciągu kilkunastu dni 300 SEL 6.9 zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i pierwsze w klasie prestiżowego wyścigu 24 godziny Spa. AMG trafiło na pierwsze strony gazet w całych Niemczech.

Rosnące przedsiębiorstwo z załogą liczącą już czterdzieści osób przeniesiono w roku 1978 z Burgstall do Affalterbach, gdzie znajduje się do dzisiaj. Interesy szły dobrze, pojawiały się coraz to nowe wersje silników, w programie znajdowały się wszystkie nowe modele Mercedesa. Głównym celem firmy i działalnością budzącą największe zainteresowanie klientów była budowa piekielnie szybkich dużych limuzyn z wielkimi silnikami. Małe silniki i jakakolwiek idea downsizingu do dziś są zaprzeczeniem tego, co robi AMG. Jednostki V8 i V12? Oczywiście. Silniki czterocylindrowe? Raczej nie, chyba że wymagają tego przepisy sportu wyścigowego. W roku 1986 AMG stało się oficjalnym dostawcą silników do modelu 190 E 2.3-16 startującego w serii DTM. To zaangażowanie zaowocowało w roku 1988 połączeniem wysiłków z Daimler-Benz i powrotem tej firmy do niemieckich wyścigów samochodów turystycznych. Inaczej mówiąc, Mercedes ugiął się pod naciskiem faktów i dobrej roboty malutkiego AMG.

Tymczasem zakłady w Affalterbach rozbudowywały się, liczba klientów rosła. Zespół AMG - Mercedes zdobywał kolejne tytuły w DTM, a z fabryki wyjeżdżały już tysiące usprawnionych samochodów drogowych. W roku 1993 powstał pierwszy pojazd zbudowany w oficjalnej współpracy z Mercedesem - C 36 AMG. W tym samym roku nazwa AMG została opatentowana. Wreszcie pierwszego stycznia 1999 roku koncern przejął firmę AMG, tworząc Mercedes-AMG GmbH.

Dzisiaj zakłady w blisko pięciotysięcznym Affalterbach zatrudniają ponad 750 pracowników i zajmują się opracowywaniem oraz montażem tuningowanych silników Mercedesa, a także projektowaniem zestawów części i akcesoriów do przeróbek samochodów (w tym wyczynowych) tej firmy, także na indywidualne zamówienie. Ciekawostką jest system przyjęty przy montażu silników - za każdą jednostkę odpowiedzialny jest w AMG jeden mechanik, który pracuje przy niej od początku do końca. Ma to znaczenie marketingowe, ale nie tylko. Każdy zatrudniony w AMG pracownik musi być specjalistą najwyższej klasy - tutaj nie stosuje się robotów i pracy taśmowej. Serie jednostek napędowych mogą być bardzo krótkie, więc większość czynności wykonuje się ręcznie.

Ponadto klienci nadal mogą przyjechać do AMG i zamówić dowolną przeróbkę auta, choć firma unika jednego - dalszego tuningowania swoich silników dla samochodów homologowanych do użytku drogowego. To wydaje się zrozumiałe - w ofercie trudno znaleźć jednostkę o mocy niższej niż 500 KM, więc... czy ktoś chciałby tysiąckonną C-klasę? Może i tak, ale dopuszczenie takiego auta do ruchu byłoby trudne. Obecnie silnikiem AMG o największym potencjale jest sześciolitrowe V12 Biturbo (612 KM), montowane obecnie w S 65 AMG i SL 65 AMG. Podaje się, że w wersji Black Series jednostka ma moc maksymalną 670 KM.

Wszystkie samochody z logo AMG są teraz oryginalnymi Mercedesami, a montuje się je (z użyciem silników AMG) w różnych zakładach koncernu. W samym Affalterbach nie produkuje się kompletnych nowych aut, AMG nie sprzedaje też całych pojazdów. Tym zajmują się dealerzy Mercedesa. Firma zajmuje się oczywiście nie tylko silnikami, ale projektowaniem całości, włącznie z elektroniką.

Co robią obecnie panowie Aufrecht i Melcher? Choć nie są już właścicielami AMG, w dalszym ciągu czynnie, mimo iż z pozycji seniorów, zajmują się sprawami firmy. Jeden z nich uczestniczy w pracach zespołu wyścigowego Mercedesa, drugi nadal jest konsultantem przy opracowywaniu najnowszych silników, np. ostatniej wersji 6.3 V8.

W roku 2008, 41 lat po założeniu AMG, sprzedano 24 200 Mercedesów z oryginalnym logo tej firmy.

Autor Dyszy Jerzy
Dyszy Jerzy