Logo
WiadomościAktualnościHybrydowa Škoda Fabia z Wlk. Brytanii - MIRA H4V Plugless Plug-in Hybrid

Hybrydowa Škoda Fabia z Wlk. Brytanii - MIRA H4V Plugless Plug-in Hybrid

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Brytyjska firma MIRA Ltd. zaprezentowała pierwszy wynik projektu H4V - samochodu hybrydowego z napędem czterech kół. Wyjściowym modelem do jego realizacji stałasię Škoda Fabia Combi pierwszej generacji.

Hybrydowa Škoda Fabia  z Wlk. Brytanii - MIRA H4V Plugless Plug-in Hybrid
Zobacz galerię (7)
Auto Świat
Hybrydowa Škoda Fabia z Wlk. Brytanii - MIRA H4V Plugless Plug-in Hybrid

Spółka MIRA zajmuje się certyfikacją w dziedzinie samochodowego designu i technicznego rozwoju. Jej pojazd hybrydowy na bazie Škody Fabia jest wynikiem projektu H4V (Hybrid 4 Wheel Drive Vehicle) i ukazuje możliwości - jak można produkować ekologiczny samochód bez potrzeby budowy od podstaw zupełnie nowego. Jest to po prostu konwersja zwykłego auta segmentu B na hybrydowy.

Technologia plug-in nowej generacji umożliwia ładowanie akumulatorów podczas jazdy lub ze zwykłego gniazdka. W odróżnieniu od typowych aut hybrydowych w tym przypadku zestaw akumulatorów może być wyjmowany, to ułatwia ich ładowanie poza parkingiem.

Głównym celem realizacji tego projektu było ukazanie możliwości obniżania potrzeby paliwa i emisji szkodliwych spalin. Seryjnej produkcji się nie przewiduje.

Przednie koła napędzane są 60 kW silnikiem benzynowym, a tylne napędzają dwa silniki elektryczne - każdy o mocy 35 kW. O przekazywaniu mocy na pojedyncze koła decyduje elektroniczny dyferencjał. Akumulatory Li-on umieszczone zostały w bagażniku i można je w każdej chwili wymieniać.

Samochód wyposażony jest w system umożliwiający ładowanie akumulatorów podczas jazdy oraz podczas hamowania. Konstruktorzy pracowali także przy aerodynamice, co w efekcie dało obniżenie współczynnika oporu powietrza do 0,299, a więc o 8 proc. mniej niż w wersji seryjnej.

Celem realizatorów tego projektubyło obniżenie zużycia paliwa do 4 litrów na 100 kilometrów, co można porównywać z najnowocześniejszymi jednostkami wysokoprężnymi. Parametry techniczne, jak prędkość maksymalna i przyspieszenie, nie uległy zmianie w porównaniu z wersją seryjną Fabii.

Do współpracy przy tym projekcie włączono także brytyjską firmę Energy Saving Trust, która specjalizuje się w pracach związanych z obniżaniem emisji szkodliwych spalin.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: