Logo

Identyczne DNA

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Poprzedni rok był dla Jaguara wyjątkowo udany - po raz pierwszy w historii firmy udało się przekroczyć magiczną liczbę sprzedanych aut - 100 tys. sztuk w ciągu 12 miesięcy.

Identyczne DNA
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Identyczne DNA

Pod koniec tego roku w ofercie Brytyjczyków pojawi się model, który będzie dodatkowym motorem sprzedaży - najnowsza wersja XJ-a. Nadwozie Jaguara jest wykonane prawie w całości z lekkiego aluminium. W stosunku do klasycznej konstrukcji ze stali karoseria jest o 40 procent lżejsza. Zastosowanie takiego materiału i opracowanie nowych struktur karoserii zaowocowało jej większą sztywnością - o 60 procent. W praktyce oznacza to większe bezpieczeństwo pasażerów w razie wypadku oraz lepszy komfort podróżowania - sztywniejsza konstrukcja nie przenosi do wnętrza niepotrzebnych drgań. Na nic jednak zdałaby się nowoczesność karoserii, gdyby nie podążał za nią odpowiedni, zakorzeniony w tradycji firmy design. Od początku istnienia modelu na świecie sprzedano ponad 800 tys. XJ-ów, co stanowi ponad połowę ogółem sprzedanych Jaguarów. Zespół projektujący kolejną generację auta musiał wziąć te fakty pod uwagę. Najnowsza limuzyna jest dłuższa, szersza i wyższa od poprzednika. Aby pasażerowie mogli podróżować w jeszcze bardziej komfortowych warunkach, zwiększono rozstaw osi. Deska rozdzielcza samochodu jest przejrzyście zaprojektowana. "Nie musisz być ekspertem od komputerów, by móc prowadzić nowego XJ-a. Motto Jaguara brzmi - technika powinna być zorientowana na człowieka, a nie odwrotnie" - mówi szef inżynierów projektu David Scholes. W zależności od rynku przeznaczenia samochód jest wyposażony w czterostrefową sterowaną elektronicznie klimatyzację. Fotel kierowcy i pasażera ma pełną regulację we wszystkich płaszczyznach (oczywiście elektryczną). Auto jest też wyposażone w najnowszej generacji system multimedialny, dzięki któremu kierowca może słuchać radia albo płyty CD, a pasażerowie siedzący z tyłu mogą się zabawiać elektroniczną grą lub oglądać telewizję - ekrany umieszczone są w oparciach przednich foteli. Do napędu samochodu posłużą 4 jednostki napędowe. Topowy silnik o pojemności 4,2 litra ma moc 395 KM uzyskaną dzięki kompresorowi. Wersja bez niego ma "jedynie" 298 KM. Najnowszą propozycją Jaguara jest motor 3.5 V8 o mocy 258 KM. Najsłabsza jednostka 3.0 V6 ma moc 238 KM. Wszystkie silniki występują z 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów pochodzącą z S-Type'a. Aluminiowa powłoka XJ-a skrywa systemy i rozwiązania, które stanowią nowe standardy dla Jaguara pod względem bezpieczeństwa i dynamiki jazdy. Przednie i tylne zawieszenie pochodzi z nowego S-Type'a. Nowością jest natomist pneumatyka - po raz pierwszy w Jaguarze kierowca może regulować prześwit auta ze względu na np. stan nawierzchni. Zaletą tego rozwiązania jest także to, że niezależnie od obciążenia pojazdu, utrzymywany jest stały poziom nadwozia - przy lekkiej budowie karoserii waga pasażerów stanowi istotny procent masy całkowitej pojazdu. Przy klasycznych układach resorowania zawieszenie musiałoby być twarde, by zapewnić stały poziom, niezależnie od obciążenia auta. Wszystkie wersje XJ-a są wyposażane w system CATS - urządzenie ma za zadanie dodatkową optymalizację tłumienia nierówności i poprawę stabilności pojazdu. W tak luksusowej limuzynie nie może zabraknąć oczywiście elektronicznych systemów bezpieczeństwa, takich jak kontrola trakcji ASR czy układ stabilizacji toru jazdy DSC. W wyposażeniu samochodu ma znaleźć się także najnowszej generacji tempomat, który będzie czuwał nad właściwą odległością XJ-a od pojazdu poprzedzającego. Premiera nowego Jaguara odbyła się podczas salonu w Paryżu. Na rynku samochód będzie dostępny na wiosnę przyszłego roku.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: