Firma Kantar Media (dawniej TNS) obliczyła ile w 2016 roku wydały na reklamę firmy samochodowe działające w Polsce. Suma jest imponująca – 1 miliard 204 miliony 529 tys. złotych. Obejmuje ona wydatki na reklamę w telewizji, w radiu, w gazetach codziennych i magazynach, a także wydatki na reklamę w kinach i na bilbordach.
Jest tu jednak pewien problem – ta suma jest wielka, lecz czysto teoretyczna. Dlaczego? Ponieważ uwzględnia ceny cennikowe, bez rabatów. A jakie są rabaty w reklamie? To też tajemnica pilnie strzeżona zarówno przez tych, którzy wykupują reklamy, jak też je publikują.
Nieoficjalnie wiadomo, że rabaty mogą dochodzić do 70 proc. Przyjmując taką wartość rabatów na reklamy, z pierwotnej sumy 1,2 miliarda otrzymujemy realną – 361 mln 358 tys. zł.
W 2016 roku zarejestrowano w Polsce 416 123 samochody osobowe. Na jedno sprzedane auto przypada więc średnio 868 zł wydatków na reklamę.
A które firmy samochodowe wydają na reklamę najwięcej? Według Kantar Media najwięcej na reklamę w Polsce przeznacza Grupa Volkswagena (VW, Skoda, Audi, Seat, Porsche, a także Bentley, Bugatti i Lamborghini) – bez rabatów 337 milionów 233 tys. 694 zł.
Biorąc poprawkę na 70-proc. rabat, daje to sumę 101 mln 170 tys. 108 zł. Gdy podzielimy ją przez liczbę sprzedanych w 2016 r. samochodów (Skoda, VW, Audi, Seat i Porsche – 115 766 szt.), to okazuje się, że na reklamę jednego nowego sprzedanego na polskim rynku auta VW wydał 872 zł. To mniej więcej 1 proc. średniej ceny nowego samochodu w Polsce.
Jakie wydatki reklamowe poniosły w 2016 r. inne firmy?
Toyota wydała wg Kantar Media 123 412 786 zł. Po uwzględnieniu 70 procentowego rabatu daje to sumę 37 023 835 zł. Sprzedaż (razem z Lexusem) wyniosła 44 204 szt. – średnio na jedno auto przypada 837 zł.
Dużym reklamodawcą na polskim rynku jest Renault. Francuska firma wydała – nie uwzględniając rabatów – 107 195 665 zł. Biorąc pod uwagę 70-proc. rabaty, daje to 32 158 699 zł. Renault i należąca do niej Dacia sprzedały w 2016 r. w Polsce 40 559 aut – na jedno przypada więc 792 zł wydatków na reklamę.
Czwarte miejsce w wielkości wydatków na reklamę zajmuje BMW. Bez rabatów wydało w 2016 r. 68 739 537 zł, a urealniając tę sumę o 70-proc. rabat – 20 621 861 zł. BMW i należące do niego Mini sprzedały w Polsce 14 070 aut – na jedno przypada więc 1471 zł. To prawie dwa razy więcej niż we wcześniej wymienionych firmach.
Z kolei GM Poland wydał na reklamę jednego nowego auta znacznie mniej niż poprzednie firmy – bez uwzględnienia rabatów w 2016 r. przeznaczył na reklamę 63 867 591 zł, a biorąc pod uwagę 70 proc. rabat – 19 160 277 zł. W 2016 r. sprzedano w Polsce 34 212 Opli – na jedno nowe sprzedane auto wypada więc 560 zł.
Galeria zdjęć
Grupa Volkswagen wydaje średnio na reklamę jednego auta 872 zł
Toyota przeznacza na reklamę jednego auta średnio 837 zł
Renault wydaje średnio na reklamę auta 792 zł
Grupa BMW (BMW i Mini) wydaje na reklamę jednego samochodu 1471 zł
Wydatki Opla na reklamę jednego auta w Polsce to 560 zł