Co by było, gdyby reklama przekazywała jakąś wiedzę, zamiast tylko namawiać do kupowania rzeczy, których nie potrzebujemy? Świat mógłby wyglądać zupełnie inaczej, a ludzie mieliby większą wiedzę na różne tematy. Kiedyś rzeczywiście tak było i reklama przyciągała do siebie ciekawą tematyką.

Świetnym przykładem takiego filmu promocyjnego jest przedstawione tutaj nagranie pokazujące działanie mechanizmu różnicowego — na czym polega działanie dyferencjału, jak jest zbudowany i po co w ogóle powstał. Możemy się z niego dowiedzieć, że zestaw kół zębatych schowanych w środku obudowy służy kompensacji różnicy prędkości obrotowej kół osi napędowej, jeśli poruszają się po różnych łukach. Już to zdanie brzmi na dość skomplikowane. Patrząc jednak na to nagranie, wszystko staje się wyjątkowo proste — nie tylko zasada działania, ale także budowa tego urządzenia.

Ten konkretny film został stworzony na zlecenie General Motors, a przez świat dyferencjałów prowadzi nas Henry Jamison "Jam" Handy, producent filmowy, który głównie zajmował się tworzeniem produkcji reklamowych. Jego reklamy zaczynają się od pytania, jak działa dana rzecz, a następnie widz dostaje opis i pomoce wizualne w celu dokładnego wytłumaczenia tematu. Dopiero na koniec dowiadujemy się, że sponsorem filmu był Chevrolet. To jednak jest zupełnie nienachalne i nie przeszkadza.

Warto przy okazji zwrócić uwagę na to, że do nakręcenia tego filmu wykorzystano m.in. kilka makiet i kaskaderów. Dziś, w czasach, gdy każda sekunda reklamy jest na wagę złota i liczy się każdy grosz, taki film nie miałby prawa powstać.

To nagranie z 1937 r. nie wyczerpuje całego tematu mechanizmów różnicowych, bowiem mówi się tu tylko o tych najprostszych rozwiązaniach. To jednak idealny film, by zrozumieć działanie tego mechanizmu. Wystarczy 10 minut powrotu do przeszłości.