Preferencje polskich klientów sprawdziła firma doradcza EY. Badanie Automotive Survey 2019, przeprowadzone na próbie 720 osób w wieku 20-60 lat, będącymi aktywnymi kierowcami.

Z raportu wynika jasno, że w Polsce tradycyjny salon samochodowy pozostaje głównym miejscem zakupu nowych aut. Ten kanał wskazało aż 80 proc. respondentów. Co ciekawe, osoby, które finalizują transakcję, odwiedzają dealera średnio tylko 1,7 razy. To świadczy o wcześniejszym przygotowaniu klientów (czytaniu prasy, sprawdzaniu danych technicznych przez Internet), którzy do salonu udają się tylko po to, by obejrzeć auto, odbyć jazdę próbną i negocjować cenę.

Na drugim miejscu znalazła się bardziej zaawansowana i prestiżowa forma tradycyjnej sprzedaży – 11 proc. Specjalne centrum doświadczeń, jak nazywają je autorzy raportu, stanowi połączenie salonu, wykorzystującego nowoczesne technologie prezentacji aut, z miejscem spotkań, np z kawiarnią lub restauracją, organizującym wydarzenia kulturalne.

Chęć zakupu nowego samochodu przez Internet wyraziło tylko (albo aż) 6 proc. ankietowanych. Nie jest to wcale mało, ponieważ jeszcze nie tak dawno nikt nie wyobrażał sobie kupowania aut w sieci. Autorzy badania dodatkowo tłumaczą ten wynik niską świadomością klientów i brakiem wyboru, ponieważ jeszcze niewiele firm oferuje taką możliwość. Najmniej chętnie kupilibyśmy auto w centrum handlowym – 3% proc.

Sprzedaż online to przyszłość

Czego klientom brakuje podczas zakupu pojazdu poprzez stronę internetową? Najczęstszą odpowiedzią jest brak możliwości zobaczenia auta w rzeczywistości - 45%. Z kolei 27 proc. ankietowanych przeszkadza to, że nie mogą przetestować go przed zakupem. Respondentom brakuje ponadto: możliwości negocjowania ceny (13 proc.), kontaktu ze sprzedawcą (9 proc.), a także wrażeń z wizyty u dealera (6 proc.).

Dziś jest jeszcze zbyt wcześnie, ale w przyszłości będzie rosnąć znaczenie sprzedaży aut online. Z raportu EY wynika, że 31 proc. polskich kierowców rozważałoby zakup nowego samochodu przez Internet. Co interesujące, nieznaczna większość osób oczekuje dostawy kupionego auta do domu – 46 proc. wskazało darmową dostawę, a 10 proc. badanych wybrałoby transport na lawecie za dodatkową opłatą. Znaczna część ankietowanych - 44 proc. - chętnie wybrałaby się po odbiór samochodu do dealera.

EY Automotive Survey 2019
EY Automotive Survey 2019