Wiemy, że Muzeum Skody ma własną pracownię zajmująca się odnawianiem pojazdów. Czy jest to typowy warsztat samochodowy?

Nasza pracownia znajduje się w historycznych budynkach, które zbudowano na początku minionego stulecia. Przy odnawianiu pojazdów pracuje 6-osobowy zespół specjalistów.

Muzeum kupuje zabytkowe pojazdy. Jak je znajdujecie?

Nasze poszukiwania koncentrują się na brakujących modelach. Często zgłaszają się z propozycją sprzedaży sami właściciele. Cena kupowanych pojazdów nie może jednak wykraczać poza pewne granice i dlatego korzystamy z niezależnych źródeł ich wyceny. Każdy rok wzbogaca naszą kolekcję o nowe egzemplarze.

Muzeum ma swoje własne magazyny, w których jest wiele aut oczekujących na renowację. Ile takich aut posiadacie?

Skoda Muzeum posiada kolekcje około 300 pojazdów, z których 70 jest wystawionych w salach do oglądania. Co 2-3 miesiące część ekspozycji wymieniamy.

Jak długo przebiega renowacja samochodu?

Ten okres uzależniony jest od stanu i kompletu części pojazdu w fazie początkowej. Jeżeli dysponujemy kompletem, to taka renowacja trwa około 2-3 lata, ale może być i dłuższa, gdy musimy zdobywać brakujące elementy.

Czy wasza pracownia jest w stanie wykonać wszystkie prace związane z renowacja auta, czy korzystacie z pomocy specjalistów z firm zewnętrznych?

Na miejscu wykonujemy większość prac, ale przykładowo renowację tapicerki i malowanie zlecamy firmom zewnętrznym.

Wielu dawnych pracowników Škody wciąż żyje. Czy korzystacie z ich pomocy?

Współpracujemy z byłymi pracownikami, korzystamy z pomocy byłych konstruktorów.

Co uważa Pan za największy sukces pracowni?

Wielką satysfakcję mamy z przywrócenia do dawnej świetności samochodu Skoda Supersport z roku 1950, jedynego zachowanego egzemplarza.

Odbudowa którego samochodu okazała się najtrudniejsza?

Najwięcej problemów mamy z samochodami, które zachowały się w jednym egzemplarzu i w dodatku różniącym się od wersji produkcyjnej. Dotyczy to wszelkich prototypów i pojazdów sportowych, do których nie ma żadnej dokumentacji. Tym bardziej, że często po takich próbach poddawano je dalszym modyfikacjom.

Nad czym obecnie pracujecie?

Tym samochodem jest Škoda Popular Monte Carlo Coupé. To pierwszy wyprodukowany egzemplarz, który zaprezentowano podczas salonu samochodowego w Pradze w 1936 roku.

Ile samochodów jesteście w stanie jednocześnie odnawiać?

W ciągu roku finalizujemy prace z 1-2 kompletnych aut, a także kilku, które kiedyś były odnawiane, ale wymagają częściowego odświeżenia.

Czy wykonujecie prace na zamówienie właścicieli pojazdów zabytkowych?

W przeszłości takie prace wykonywaliśmy, ale obecnie koncentrujemy się jedynie na własnych pojazdach ze zbiorów muzealnych.

Dziękujemy za rozmowę.